خانهاخبار
زوم فضایی 100x گلکسی اس 20 الترا چگونه کار می‌کند؟

زوم فضایی 100x گلکسی اس 20 الترا چگونه کار می‌کند؟

سامسونگ دیشب با رونمایی از گلکسی اس 20 الترا اعلام کرد که تلفن غول‌آسا قادر به بزرگ‌نمایی 100 برابری است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که این قابلیت با نام «زوم فضایی» چگونه میسر شده است.
۱۳۹۸/۱۱/۲۳

یکی از قابلیت‌های برجسته گلکسی اس ۲۰ الترا زوم فضایی دوربین این دستگاه است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در حین عکاسی یا فیلمبرداری تا ۱۰۰ برابر روی سوژه‌ها زوم کند. چنین سطحی از زوم معمولا نه از تلفن‌های هوشمند بلکه از تلسکوپ‌های کوچک انتظار می‌رود، ولی نباید بگذاریم که بازی با اعداد ما را فریب دهد. گلکسی اس ۲۰ الترا نمی‌تواند بدون افت کیفیت زوم ۱۰۰ برابری داشته باشد، اما در عین حال به کمک ترفندهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زوم قابل قبولی انجام می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است.

گلکسی اس ۲۰ الترا در میان خانواده گلکسی اس ۲۰ تنها عضوی است که لنز پریسکوپ دارد. این لنز دارای رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی است که به خودی خود می‌تواند زوم اپتیکال حداکثر ۴ برابری داشته باشد، ولی سامسونگ با کمک سیستمی به نام «زوم اپتیک هیبریدی» این قابلیت بزرگ‌نمایی را بدون افت کیفیت به ۱۰ برابر رسانده است.

اگرچه این توانایی به طور کامل از طریق بزرگ‌نمایی اپتیکال انجام نمی‌شود، اما سامسونگ می‌گوید با زوم ۱۰ برابری متوجه افت کیفیت تصاویر نخواهید شد. این ادعا با توجه به نمونه‌هایی که تاکنون منتشر شده صحیح به نظر می‌رسد. ولی عملکرد زوم‌های ۳۰ برابری، ۵۰ برابری و فراتر از آن چگونه است؟ سامسونگ اظهار دارد که قابلیت «زوم فضایی» می‌تواند زومی حداکثر ۱۰۰ برابری را برای شما فراهم کند، اما آن‌ها به کیفیت تصویر خروجی اشاره‌ای نکرده‌اند.

image

پیش از این تلفن‌هایی به بازار آمده بودند که از زوم ۲۰ یا ۵۰ برابری پشتیبانی می‌کردند، اما سامسونگ این قابلیت را به عدد ۱۰۰ رسانده است. با این همه، روشی که کره‌ای‌ها برای فراهم‌سازی این ویژگی تدارک دیده‌اند به آن اندازه‌ای که از نام این فناوری به نظر می‌رسد انقلابی نیست. سامسونگ در حقیقت از همان مفهومی استفاده می‌کند که هوآوی آن را با نام لنز پریسکوپ به P30 پرو آورد و زوم ۵۰ برابری را در اختیار کاربران قرار داد. با این تفاوت که سامسونگ حالا از سنسوری استفاده می‌کند که رزولوشن بالاتری دارد و قادر به پردازش‌های سنگین‌تر است.

گلکسی اس ۲۰ الترا با کمک دو سنسور دارای رزولوشن بالا و از طریق قدرت پردازش‌های تصویری لحظه‌ای به زوم ۱۰۰ برابری دست پیدا کرده است. به عبارت دیگر، وقتی از آستانه زوم ۱۰ برابری فراتر می‌روید، دستگاه عمدتا از روش‌های دیجیتالی مثل برش‌دهی، شارپ‌سازی و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری برای افزایش کیفیت خروجی لنز تله‌فوتو استفاده می‌کند. ولی از آن‌جایی که الگوریتم‌ها تا اندازه خاصی کارایی دارند، گلکسی اس ۲۰ الترا بخشی از اطلاعات زوم خود را از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی گرفته و آن را با اطلاعاتی که از سنسور تله‌فوتو به دست آمده ترکیب می‌کند. ترکیب اطلاعات این دو سنسور و استفاده از روش‌های نرم‌افزاری در نهایت منجر به خروجی جذابی به نام «زوم فضایی» می‌شود.

با توجه به تصاویری که تاکنون از زوم ۱۰۰ برابری گلکسی اس ۲۰ الترا منتشر شده، کیفیت آن به خوبی سطوح پایین‌تر بزرگ‌نمایی این دوربین نیست، با این حال انجام چنین کاری بر روی یک تلفن هوشمند به خودی خود دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود. همه ما می‌دانیم که در عکاسی اعداد به تنهایی نمی‌توانند تضمین‌کننده کیفیت خروجی باشند، بنابراین تا زمانی که مقایسه دقیقی میان خروجی دوربین این گوشی و سایر محصولات بازار انجام نگیرد، نمی‌توانیم نظر قاطعی درباره برتری آن نسبت به تلفن‌های دیگری مثل هوآوی P30 پرو داشته باشیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

محمد

۱۳۹۹/۳/۳
دوربین های نقشه برداری که بنده استفاده کردم زوم 30 برابر دارن ولی تقریبن وقتی شما روی یک شی تا آخر زوم میکنید بدون افت کیفیت هست و اون شی بسیار خوب و دقیق نمایش داده میشه ولی این تصاویری که من میبینم نشون میده حداکثر همون 20 برابر این زوم واقعیه

s.h

۱۳۹۹/۱/۱۶
سلام با این که لنز اصلی هردو 108میباشد اما اصل در پردازش تصویر است نه به یکی بودن لنز ها و زوم هم به لنز تله فوتو بیشتر بستگی داره

علی اصغر

۱۳۹۸/۱۲/۸
قیمت بالای این گوشی نمیتونه بازار خوبی تو ایران رو داشته باشه چون حدود 38 تا 44 میلیون میرسه دست مصرف کننده در حالی که همین دوربین روی گوشی جدید شیائومی هست که تو ایران الان حدود 8 میلیونه

amir

۱۳۹۸/۱۱/۲۴
جوری درباره این زوم حرف زدید انگار یه چیز بی ارزش رو سامسونگ درست کرده ??

علی

۱۳۹۸/۱۱/۲۴
در خط آخر نظر قاطعی رو به اشتباه نوشتید نظر قاطی !