خانهاخبار
آیفون‌های آینده با رایانش کوآنتومی از قابلیت زوم نامحدود بهره‌مند می‌شوند

آیفون‌های آینده با رایانش کوآنتومی از قابلیت زوم نامحدود بهره‌مند می‌شوند

بر اساس گزارش منبع آگاه وب‌سایت wccftech، اپل به فناوری تازه‌ای دست یافته که می‌تواند با کمک رایانش کوآنتومی دوربینی داشته باشد که خروجی تصویر آن دارای جزئیات نامحدود است.
۱۳۹۸/۱۱/۲۰

دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که شرکت‌های بزرگ فناوری برای رقابت با یکدیگر باید نهایت توان و نوآوری خود را به کار بگیرند و اپل هم از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش منبع آگاه وب‌سایت wccftech، جدیدترین نوآوری اپل برای نسل‌های بعدی آیفون این شرکت به بخش دوربین مربوط است و چنان جزئیاتی را به ارمغان می‌آورد که می‌تواند عاملی کلیدی برای فروش پرچمداران آتی این شرکت باشد.

قابلیت جدید دوربین آیفون با عنوان «جزئیات نامحدود» خطاب شده و شبیه ایده پهنای باند نامحدود اینترنت است که در آن می‌توانید بدون محدودیت هرچقدر خواستید دانلود داشته باشید. این دوربین هم به شما اجازه می‌دهد در تصاویر خود به بی‌نهایت جزئیات دسترسی پیدا کنید. بنابراین، دوربین آیفون بعدی مگاپیکسل مشخصی ندارد، چون رزولوشن آن نامحدود است. یعنی هر زمان که بخواهید می‌توانید به رزولوشن بالاتر دسترسی داشته باشید. مزیت اصلی برخورداری از چنین دوربینی شارپی بالای آن است که در حین زوم کردن باعث محو یا پیکسلی شدن عکس‌ها نمی‌شود. این فناوری برای نخستین بار توسط اپل معرفی خواهد شد و هیچ رقیبی هنوز به آن دست نیافته است.

در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره جزئیات فنی چگونگی دسترسی به این قابلیت وجود ندارد، ولی منبع خبر می‌گوید بخشی از این قابلیت به جدیدترین دستاوردهای حوزه رایانش کوآنتومی مربوط است:

دپارتمان تحقیق و توسعه اپل هنوز چیزی درباره لایه‌های فنی این قابلیت اعلام نکرده، اما من توانسته‌ام بفهمم که این ویژگی از «کیوبیت‌های کوآنتوم دات» به همراه عنصر خاصی استفاده می‌کند که امکان انجام عملیات «تقسیم بر صفر» را برای سخت‌افزار ممکن کرده و با کمک یک فاکتور متغیرِ مقیاس‌پذیر پاسخی قابل فهم می‌گیرد، در نتیجه می‌تواند رزولوشنی نامحدود داشته باشد.

در حالت عادی، تقسیم بر صفر به بی‌نهایت – یا به لحاظ ریاضیاتی به پاسخی «تعریف‌نشده» - می‌انجامد و ایجاد مشکل می‌کند، ولی با دستاوردهای جدید حوزه رایانش کوآنتومی می‌توان این مشکل را در دنیای واقعی حل کرد و با هر میزان زوم به نتیجه‌ای متناهی رسید، در نتیجه شارپی تصویر از دست نخواهد رفت.

من دموی داخلی تصاویر تولیدشده با مدلی از پروتوتایپ این دوربین را دیده‌ام و نتایج آن دیوانه‌کننده است! اپل همچنین نرم‌افزار ویژه‌ای به منظور مرور این تصاویر طراحی کرده که با سطوح فوق‌العاده زیاد زوم سازگاری دارد.

در نسخه پروتوتایپ این آیفون مقادیر بسیار زیادی رم، بافر فریم GPU و حافظه داخلی قرار داده شده تا عملکرد این سیستم بهتر شود، اما آن‌ها در تلاش‌اند تا این پیش‌نیازها را برای محصول نهایی خود پایین بیاورند. توسعه این دستگاه هنوز در حال انجام است و محصول نهایی احتمالا نمایشگری 4K با اندازه ۵ تا ۶.۵ اینچ خواهد داشت. همچنین احتمال استفاده از نمایشگر 8K نیز وجود دارد که با توجه به فناوری‌های در دسترس درباره آن تصمیم‌گیری خواهد داشت.

image

کامپیوترهای کوآنتوم چند وقتی است که مشغول به فعالیت هستند و گهگاه اخبار مربوط به دستاوردهای آن‌ها را می‌شنویم. ولی ابعاد این کامپیوترها در حال حاضر بسیار بزرگ است و باید در شرایط ویژه‌ای از آن‌ها نگهداری کرد تا در دمای مناسبی قرار داشته باشند. با این حساب، باید منتظر بمانیم تا ببینیم اپل چه تدابیری برای استفاده از این فناوری در دستگاهی به اندازه کف دست اندیشیده است.

اگر فکر می‌کنید چنین ایده‌ای هنوز خیلی غیرواقعی است، شاید بهتر باشد اولین نسل از کامپیوترهای دهه ۱۹۴۰ را به یادتان بیاورید که اندازه آن‌ها فوق‌العاده بزرگ بود و توان بسیار زیادی مصرف می‌کردند. حالا با گذشت ۸۰ سال به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم کامپیوترها را درون ساعت‌های مچی‌مان قرار دهیم و قابلیت‌های بسیار بیشتری را با انرژی کمتر از آن‌ها دریافت کنیم.

بدیهی است که چنین دوربینی اگر قرار باشد به بازار مصرفی برسد باید با لنز بسیار باکیفیتی همراه شود که بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. سازنده این لنز هنوز مشخص نشده، اما احتمالا کانن، لیکا، سونی یا زایس خواهد بود. حفظ بیراهش نوری در چنین لنزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود، بنابراین باید انتظار قیمت بالایی را برای آن داشته باشیم.

علاوه بر این، با توجه به حجم عظیم اطلاعاتی که توسط این دوربین ثبت می‌شود، باید پردازنده مرکزی و گرافیکی قدرتمندی داشته باشیم که بتواند این داده‌ها را مدیریت کند، اما خوشبختانه به لطف رایانش کوآنتومی دستیابی به چنین قدرتی فراتر از توان پردازنده‌های موجود در دنیای موبایل نخواهد بود. منبع گزارش می‌گوید این سیستم نیازمند پردازنده‌ای است که قدرت آن دو تا سه برابر پردازنده‌های فعلی باشد. بنابراین اگرچه شاید امسال چنین اتفاقی محقق نشود، اما حداکثر تا ۵ سال آینده می‌توانیم انتظار دستیابی به چنین توانی را داشته باشیم و گفته شده که آیپد پرو نیز به این دوربین مجهز خواهد شد.

image

نکته جالب توجه این است که تصاویر حتی به هنگام ذخیره‌سازی در حافظه داخلی دستگاه، آیکلود یا حافظه خارجی جزئیات نامحدود خود را حفظ خواهند کرد تا بتوانید آن‌ها را به اشتراک بگذارید. با این حال، توصیه شده که برای مشاهده حداکثر جزئیات ممکن از نرم‌افزار اختصاصی اپل استفاده شود.

فعلا صحبتی درباره قیمت آیفون مجهز به این قابلیت به میان نیامده، اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت آن حدود هزار دلار بیشتر از گران‌ترین آیفون اپل باشد. در نتیجه، نسخه‌ای معمولی از این آیفون نیز همراه با این دستگاه عرضه خواهد شد تا سایر کاربران همچنان بتوانند به پرچمداران اپل دسترسی داشته باشند.

با این اوصاف باید منتظر بمانیم تا ببینیم رقبا چه اقدامی در مقابل اپل خواهند داشت. آیا فکر می‌کنید اپل با معرفی چنین قابلیتی می‌تواند دست بالا را در بازار پیدا کند؟ اگر کاربر اندروید هستید، آیا با چنین قابلیتی حاضر به مهاجرت به دنیای آیفون خواهید بود؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهدی

۱۳۹۸/۱۱/۲۲
اگر این قابلیت فقط در آیفون بکار گرفته شود باز هم مایل به استفاده از گوشی های اپل نیستم ولی مطمعنا سامسونگ دومین شرکت خواهد بود که به این فناوری دست پیدا میکنه