خانهاخبار
گزارش سه‌ماهه چهارم 2019 اسپاتیفای از درآمد 2 میلیارد دلاری خبر می‌دهد

گزارش سه‌ماهه چهارم 2019 اسپاتیفای از درآمد 2 میلیارد دلاری خبر می‌دهد

اسپاتیفای در گزارش سه‌ماهه چهارم 2019 خود اعلام کرد که حالا مجموعا 271 میلیون کاربر دارد و در بخش پادکست نیز توانسته رشدی 200 درصدی را تجربه کند.
۱۳۹۸/۱۱/۱۸

صنعت استریم موسیقی بیش از ۸۰ درصد از سهم مصرف موسیقی بازارهای مهمی مثل آمریکا را به خودش اختصاص داده و حالا یکی از بزرگ‌ترین بازیگران این حوزه اطلاعات جالبی درباره وضعیت خود منتشر کرده است. اسپاتیفای امروز گزارش سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ خود را منتشر کرد تا اعلام کند که آن‌ها اکنون ۲۷۱ میلیون مشترک دارند. این رقم ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و کاربران پولی اسپاتیفای هم با افزایش ۲۹ درصدی به ۱۲۵ میلیون نفر رسیده‌اند.

مجموع درآمدهای این شرکت در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ معادل ۲ میلیارد دلار بوده که رشدی ۲۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. سود ناخالص اسپاتیفای حالا به ۲۵.۶ درصد رسیده است. با این حال، این سرویس استریم همچنان در بخش فعالیت‌های اجرایی متحمل ضررهای زیادی است که این رقم در سه‌ماهه گذشته به ۸۵ میلیون دلار رسیده است. علاوه بر این، زیان هر سهم این شرکت حالا عدد ۱.۲۶ دلار را نشان می‌دهد.

وضعیت بازار پادکست بسیار خوب بوده و نسبت به سال گذشته افزایشی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است. اسپاتیفای می‌گوید حالا ۱۶ درصد از کاربران این سرویس به پادکست‌ها گوش می‌دهند.

گزارش عملکرد اسپاتیفای در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ با پیش‌بینی‌های قبلی این شرکت مطابقت دارد: این کمپانی قبلا گفته بود که انتظار دارد مجموع کاربران آن‌ها به ۲۵۵ تا ۲۷۰ میلیون نفر، کاربران پولی به ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون نفر، مجموع درآمدها به ۱.۹ تا ۲.۱ میلیارد دلار، سود ناخالص به ۲۳.۷ تا ۲۵.۷ درصد و ضررهای عملیاتی آن‌ها به ۳۱ تا ۱۳۱ میلیون یورو برسد.

تحلیل‌گران در مجموع انتظار داشتند که درآمد اسپاتیفای به ۲.۰۹ میلیارد دلار و زیان هر سهم به ۰.۲۵ دلار برسد که هر دو اشتباه از آب درآمد. با این حال، عملکرد سهام این شرکت در بازار پیش‌گشایش با افزایش ۱.۷۴ درصدی روبرو شد.

image

اسپاتیفای حالا پیش‌بینی‌هایی درباره سه‌ماهه جاری انجام داده و طی آن اعلام کرد که انتظار دارد مجموع تعداد کاربران آن‌ها به ۲۷۹ تا ۲۸۹ میلیون نفر و کاربران پولی به ۱۲۶ تا ۱۳۱ میلیون نفر برسد. این شرکت سوئدی پیش‌بینی کرده که درآمد آن‌ها به رقمی بین ۱.۷۱ تا ۱.۹۱ میلیارد یورو افت پیدا کند و معتقد است که سود ناخالص آن‌ها به ۲۳.۵ تا ۲۵.۵ درصد خواهد رسید.

این کمپانی همچنان بزرگ‌ترین پلتفرم استریم موسیقی دنیاست، اما صحنه رقابت در این عرصه در حال شلوغ‌تر شدن است. آمازون ماه پیش اعلام کرد که ۵۵ میلیون کاربر دارد و اپل نیز تابستان امسال از وجود ۶۰ میلیون کاربر پولی در سرویس موزیک خود خبر داد. حالا تیک‌تاک هم می‌خواهد سرویس استریمی راه‌اندازی کند تا با برخورداری از کاربران علاقه‌مند به موسیقی خود بتواند سهمی از این بازار بزرگ داشته باشد.

اسپاتیفای می‌گوید مجموع تعداد کاربران آن‌ها در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ بالاترین افزایشی را تجربه کرده که آن‌ها در تمام طول فعالیت خود داشته‌اند. علاوه بر این، در این بازه زمانی ۱۰ میلیون کاربر جدید در سریع‌تر زمان ممکن به این سرویس اضافه شده‌اند. این اتفاق به کمک طرحی رخ داد که به کاربران اجازه می‌داد سه ماه به صورت رایگان از خدمات پریمیوم این سرویس استفاده کنند. افزون بر این، همکاری دنباله‌دار آن‌ها با گوگل هوم و قابلیت جدیدی که به دارندگان سرویس الکسا ارائه شده تا بتوانند از اسپاتیفای بهره بگیرند، همگی به افزایش تعداد کاربران این سرویس کمک کرده است.

اسپاتیفای می‌گوید درآمد حاصل از اشتراک‌های پولی کاربران با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به یک سال قبل بهتر از انتظار آن‌ها بوده و به رقم ۱۶۳۸ میلیون یورو رسیده، هرچند که میانگین درآمد به خاطر افزایش دوره رایگان آزمایشی ۵ درصد کاهش یافته است. در کنار این‌ها، درآمد بخش تبلیغات نیز با افزایش ۲۳ درصدی به ۲۱۷ میلیون یورو رسیده است.

این شرکت می‌گوید هزینه‌های عملیاتی آن‌ها با افزایش ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته رقم ۵۵۱ میلیون یورو را ثبت کرده و اثر متعاقب آن بر زیان هر سهم نیز به خاطر هزینه‌های اجتماعی بالاتر از انتظاری بوده که از افزایش قیمت سهم اسپاتیفای نشأت گرفته است.

image

هزینه اجتماعی نوعی مالیاتِ پرداختیِ مربوط به سهام است. اسپاتیفای می‌گوید: «ما در شماری از کشورها مشمول پرداخت هزینه‌های اجتماعی هستیم و بخش عمده آن به هزینه‌های اجتماعی سوئد بر می‌گردد. ما تغییرات قیمت سهام را در گزارش‌های خود پیش‌بینی نمی‌کنیم بنابراین نوسانات صعودی یا نزولی بر هزینه‌های عملیاتی گزارش‌شده اثر می‌گذارد. در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹، افزایش قیمت سهام ما باعث افزایش هزینه‌های اجتماعی شد و آن را ۲۰ میلیون یورو از انتظارات ما فراتر برد.»

حوزه پادکست همچنان یکی از بخش‌های نویدبخش این سرویس است که رشد خوبی را تجربه می‌کند. اکنون ۷۰۰ هزار پادکست در اسپاتیفای وجود دارد و قابلیت کشف محتواهای جدید به کاربران کمک می‌کند تا بهتر به این پایگاه داده عظیم دسترسی داشته باشند و محتواهای مدنظر خود را مدیریت کنند.

اسپاتیفای پارسال چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید کسب و کارهای مرتبط با حوزه پادکست هزینه کرد و این سرمایه‌گذاری امسال به بار نشست. آن‌ها در جدیدترین اقدام سرویس پادکست The Ringer را خریداری کردند. این شرکت با خرید Ringer نه تنها می‌خواهد تمرکز بیشتری بر محتواهای ورزشی داشته باشد، بلکه مایل است نشان دهد که هدف‌گذاری کلی آن‌ها ورود به هر حوزه‌ای از دنیای رسانه است که قابلیت رشد داشته باشد. مدیرعامل اسپاتیفای می‌گوید رادیو در حال آنلاین شدن است و آن‌ها معتقدند که ESPN بعدی را به مجموعه خود اضافه کرده‌اند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)