خانهاخبار
سامسونگ و هوآوی برترین فروشندگان موبایل 2019؛ اپل پیشتاز سه‌ماهه چهارم

سامسونگ و هوآوی برترین فروشندگان موبایل 2019؛ اپل پیشتاز سه‌ماهه چهارم

بر اساس گزارش جدید شرکت تحقیقات کانترپوینت، سامسونگ، هوآوی و اپل به ترتیب در سه جایگاه اول برترین فروشندگان تلفن‌های هوشمند در سال 2019 قرار گرفته‌اند.
۱۳۹۸/۱۱/۱۳

بازار جهانی تلفن‌های هوشمند چند وقتی است که دچار افت شده، اما جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت نشانگر علائمی مبنی بر بازگشت بازار است و پیش‌بینی می‌کند که سال ۲۰۲۰ شرایط بهتر خواهد شد.

طبق اعلام کانترپوینت، در سال ۲۰۱۹ مجموعا ۱.۴۸۶ میلیارد موبایل فروخته شد که افتی ۱ درصدی نسبت به رقم فروش ۱.۵۰۵ میلیارد تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۸ به حساب می‌آید. اما در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ حدود ۴۰۸ میلیون دستگاه به فروش رسید که افزایش ۳.۵ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۸ است.

سامسونگ؛ پیشتاز بازار

image

طبق معمول سامسونگ با فروش ۲۹۶.۵ میلیون دستگاه در طول سال ۲۰۱۹ یکه‌تاز بازار تلفن‌های هوشمند بوده است. این رقم افزایشی ۱.۵ درصدی نسبت به فروش ۲۹۱.۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ است و باعث شده که سهم بازار کره‌ای‌ها از ۱۹ به ۲۰ درصد برسد.

کانترپوینت می‌گوید موفقیت این شرکت عمدتا به خاطر سری جدید خانواده گلکسی A بوده است. محصولات این خانواده در هند و اروپا محبوبیت زیادی داشته و در ایالات متحده نیز رشد خوبی را تجربه کرده، در حالی که آمریکایی‌ها معمولا گوشی‌های پرچمدار را به دستگاه‌های میان‌رده ترجیح می‌دهند.

در حال حاضر اطلاعاتی درباره عملکرد خانواده گلکسی اس ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ و مقایسه آن‌ها با پرچمداران قبلی سامسونگ در دسترس نیست، ولی کانترپوینت از موفقیت اولیه این شرکت در بازار 5G خبر می‌دهد و می‌گوید آن‌ها در سال ۲۰۱۹ حدود ۶.۷ میلیون دستگاه 5G فروخته‌اند.

سامسونگ در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ با فروش ۷۰ میلیون دستگاه ۱۷ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. اما برخلاف افزایش ۲۰۰ هزار واحدی فروش دستگاه‌ها، این شرکت با یک پله سقوط پس از اپل در جایگاه دوم قرار گرفته است.

هوآوی؛ در آستانه سقوطی آهسته

image

هوآوی در سال ۲۰۱۹ با فروش ۲۳۸.۵ میلیون دستگاه رسما به دومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند دنیا تبدیل شد. این شرکت حالا ۱۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و رشد سالانه ۱۶.۱ درصدی را تجربه کرده است، ولی اکنون پرسش این است که چینی‌ها تا چند وقت دیگر می‌توانند این شرایط را حفظ کنند.

طبق اعلام کانترپوینت، پارسال بیش از ۶۰ درصد تلفن‌های هوشمند هوآوی در چین فروخته شد. این اتفاق اگرچه به خودی خود قابل توجه است، اما نگرانی‌های زیادی را در خصوص بازار اروپا و سایر بازارهای بین‌المللی ایجاد می‌کند.

از زمان اجرا شدن تحریم‌های آمریکا در ماه مه، هوآوی تمرکز بین‌المللی خود را بر فروش دستگاه‌های قدیمی‌تر خود گذاشت، چون سری میت ۳۰ فاقد سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل بودند. ولی این دستگاه‌ها حالا کم‌کم قدیمی می‌شوند و با افزایش شتاب رقابت، کار هوآوی برای رقابت در بازار بسیار سخت خواهد بود.

اثرات تحریم‌های آمریکا از سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ شروع به خودنمایی کرد، چون هوآوی در این بازه زمانی فقط توانست ۵۶ میلیون دستگاه بفروشد. این آمار اگرچه هنوز شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با گذشته افتی ۶ درصدی را نشان می‌دهد که منجر به افت ۱۴ درصدی سهم بازار این شرکت شده است.

چگونگی عملکرد هوآوی در سال ۲۰۲۰ وابستگی زیادی به تحریم‌های آمریکا خواهد داشت. اگر تحریم‌ها سبک شود، چینی‌ها می‌توانند به رقابت با سامسونگ و سایرین ادامه دهند، اما اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد یا تشدید شود، باید منتظر سقوط آهسته سهم بازار این شرکت در بازارهای بین‌المللی باشیم.

اپل؛ برند اول در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹

image

اپل که به دنبال استقبال پایین‌تر از انتظار کاربران از آیفون XR و آیفون XS شرایط خوبی را در سال گذشته پشت سر نگذاشت، این سال را در جایگاه سوم به پایان رساند. این شرکت مجموعا ۱۹۶.۲ میلیون آیفون فروخت و سهم بازاری ۱۳ درصدی را به دست آورد در حالی که در سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۲۰۶.۳ میلیون دستگاه بفروشد و سهمی ۱۴ درصدی از بازار داشته باشد.

با این حال، اپل در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ به واسطه افزایش تقاضا برای سری آیفون ۱۱ برای اولین بار پس از سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ توانست جایگاه نخست برترین فروشنده تلفن‌های هوشمند دنیا را تصاحب کند. کانترپوینت این اتفاق را حاصل استقبال مناسب مصرف‌کنندگان از خانواده آیفون ۱۱ می‌داند.

این شرکت در بازه زمانی میان ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۷۲.۹ میلیون آیفون فروخت که رشدی ۱۰.۶ درصدی نسبت به فروش ۶۵.۹ میلیون آیفون در بازه زمانی مشابه سال ۲۰۱۸ است. این عملکرد موفق باعث شد سهم بازار کوپرتینویی‌ها به ۱۸ درصد برسد.

شیائومی و موتورولا در مسیر پیشرفت؛ ال‌جی در مسیر تنزل

image

پس از سامسونگ، هوآوی و اپل نام شیائومی دیده می‌شود که با فروش ۱۲۴.۵ میلیون دستگاه در جایگاه چهارم قرار دارد. جایگاه‌های پنجم و ششم متعلق به اوپو و ویوو است که به ترتیب ۱۱۹.۸ میلیون و ۱۱۳.۷ میلیون موبایل فروخته‌اند. با اختلاف زیاد در جایگاه هفتم نام لنوو، مالک موتورولا، را می‌بینیم که رشد آهسته‌ای داشته و در سال ۲۰۱۹ توانسته ۳۹.۶ میلیون تلفن هوشمند بفروشد.

image

پس از آن، ال‌جی در جایگاه هشتم قرار دارد که با افتی قابل توجه نسبت به فروش ۴۰.۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ به فروش ۲۹.۲ میلیون موبایل رسیده است. اگر شرایط این شرکت تغییری نکند، آن‌ها احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۰ از فهرست ۱۰ شرکت برتر خارج می‌شوند.

رده‌های نهم و دهم هم به ریلمی و تکنو تعلق دارد که پارسال به ترتیب ۲۵.۷ و ۲۱.۵ میلیون تلفن هوشمند فروخته‌اند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)