خانهاخبار
اتحادیه اروپا اپل را به استفاده از درگاه USB-C مجبور می‌کند

اتحادیه اروپا اپل را به استفاده از درگاه USB-C مجبور می‌کند

بر اساس قانون جدیدی که در اتحادیه اروپا تصویب شده، باید استانداردی مشترک برای شارژ موبایل وجود داشته باشد تا کاربران برای هر دستگاه مجبور به خرید شارژری جداگانه نباشند.
۱۳۹۸/۱۱/۱۲

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا شاید طرفدار تنوع و مخالف انحصارطلبی و سیاست‌های ضدرقابتی باشند، ولی وقتی صحبت از شارژر موبایل می‌شود این موضوع کمی فرق می‌کند. این قانون‌گذاران امروز در لایحه‌ای خواستار یکسان‌سازی شارژرهای استاندارد موبایل شده‌اند. به گزارش رویترز، اعضای پارلمان اروپا با ثبت آرای ۵۸۲ موافق به ۴۰ مخالف لایحه‌ای را تصویب کرده‌اند که طی آن از کمیسیون اروپا خواسته‌اند مطمئن شود کاربران مجبور نیستند بعد از خرید هر دستگاه جدید شارژر جدیدی بخرند. این قانون احتمالا از ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود.

هدف اصلی تصویب این قانون کاهش زباله‌های الکترونیکی است. در طول سال ۲۰۱۶، یعنی آخرین باری که اطلاعات مربوط به این زباله‌ها منتشر شده، اتحادیه اروپا به ازای هر نفر ۱۲.۳ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرده است. حالا این قانون به مقابله با مشکل مذکور می‌رود و همچنین از کمیسیون اروپا خواسته شده تا سازوکاری تبیین کند که کاربران بتوانند از شارژرهای بیسیم برای شارژ کردن دستگاه‌های مختلف استفاده کنند.

کمیسیون اروپا حالا حدود ۱۰ سال است که برای تولید شارژرهای استاندارد تلاش می‌کند. اپل، سامسونگ، هوآوی و نوکیا در سال ۲۰۰۹ با امضای یادداشت تفاهمی داوطلبانه اعلام کردند که تا سال ۲۰۱۱ استانداردی معرفی خواهند کرد تا تمام موبایل‌ها از آن استفاده کنند. ولی حالا پر واضح است که چنین رویکردی داوطلبانه‌ای کارساز نبوده و باید قوانین سفت و سختی تصویب شود تا سازندگان تلفن‌های هوشمند را به سمت استفاده از استانداردی مشترک سوق دهد.

بزرگ‌ترین شرکتی که باید خود را با این قانون وفق دهد اپل است. چون اکثر سازندگان موبایل‌های اندرویدی از درگاه‌های USB-C استفاده می‌کنند که به استانداردی در زمینه شارژ تبدیل شده است. با این حال، اپل از سال ۲۰۱۲ تاکنون به استفاده از درگاه لایتنینگ اصرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ درگاه آیپد پرو را به USB-C تغییر داد اما هنوز این تغییر را در آیفون به وجود نیاورده است. البته شایعاتی درباره این تغییر شنیده می‌شود و بسیاری از کاربران هم امیدوارند که مهاجرت به USB-C بتواند مشکل یافتن لوازم جانبی ارزان‌تر را برای آن‌ها حل کند.

با وجود این که اپل احتمالا راهی جز تبعیت از این قانون نخواهد شد، اما بعید به نظر می‌رسید که آن‌ها داوطلبانه تابع استاندارد مشترکی در این زمینه باشند، چون منافع بسیاری در این میان وجود دارد. این شرکت در حال حاضر از فروش انحصاری شارژرهای لایتنینگ درآمد مناسبی دارد و مثلا در ازای فروش شارژرهای ۱۸ واتی آیفون‌های پیش از سری آیفون ۱۱ حدود ۳۰ دلار از کاربران هزینه جداگانه دریافت می‌کند.

image

ماه گذشته، مینگ-چی کو، تحلیل‌گر سرشناس مسائل اپل، اعلام کرد که قدرتمندترین آیفون سال ۲۰۲۱ احتمالا به جای درگاه لایتنینگ از درگاه USB-C استفاده خواهد کرد. البته کو می‌گوید آیفون ۱۳ پرو مکس تجربه‌ای کاملا بیسیم را به ارمغان خواهد آورد، پس حتی ممکن است شاهد معرفی آیفونی بدون درگاه سیمی باشیم.

کوپرتینویی‌ها هفته گذشته اعلام کرده بودند که صنعت موبایل در حال حرکت به سمت استاندارد USB-C است، اما اعمال فشار برای استفاده از این استاندارد به مصرف‌کنندگان آسیب خواهد زد. علاوه بر این، اپل یادآور می‌شود که حرکت سریع به سوی یک استاندارد جدید شارژ می‌تواند موجب تولید زباله‌های الکتریکی بسیار زیادی شود، در حالی که اتحادیه اروپا خواستار جلوگیری از بروز چنین چیزی است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)