خانهاخبار
گوگل و سامسونگ باید از رویکرد مایکروسافت برای سرفیس Duo الگو بگیرند

گوگل و سامسونگ باید از رویکرد مایکروسافت برای سرفیس Duo الگو بگیرند

مایکروسافت بالاخره بعد از چند سال دوباره وارد بازار موبایل شد و دستگاهی را معرفی کرد که دو نمایشگر دارد. این شرکت حالا در تلاش است تا به بهترین شکل ممکن نرم‌افزارهای این دستگاه را با طراحی سرفیس Duo سازگار کند.
۱۳۹۸/۱۱/۶

موبایل‌های تاشو و دستگاه‌های دارای دو نمایشگر حالا دیگر در مسیر تبدیل شدن به ترند بازار قرار گرفته‌اند. شاید گلکسی فولد آن‌قدر که باید موفق عمل نکرد و آغاز خوبی را برای این بازار رقم نزد، ولی مسیری را به وجود آورد که امروز شرکت‌هایی مثل موتورولا وارد آن شده‌اند. ال‌جی از جمله شرکت‌هایی بود که با LG G8X سعی کرد رویکرد متفاوتی را دنبال کند و دستگاهی با دو نمایشگر به بازار فرستاد. در ادامه مایکروسافت هم با سرفیس Duo پس از سال‌ها به بازار موبایل برگشت و این بار محصولی را معرفی کرد که دو نمایشگر داشت.

اندروید به صورت پیش‌فرض از دستگاه‌هایی که نمایشگر منعطف دارند پشتیبانی می‌کند، اما پشتیبانی داخلی این سیستم عامل خیلی جامع و فراگیر نیست. به همین دلیل است که اپلیکیشن‌های خود سامسونگ بهتر از سایر اپلیکیشن‌های اپ استور روی گلکسی فولد عمل می‌کنند. ریشه این اتفاق به عصر درخشان تبلت‌ها برمی‌گردد؛ جایی که پشتیبانی از صفحات بزرگ اجازه می‌داد برنامه‌های مختلف روی تبلت‌ها کار کنند، اما این سازگاری به معنای عملکرد فوق‌العاده آن‌ها نبود. چون اکثر اپلیکیشن‌ها برای دستگاه‌هایی با نمایشگر ۵ اینچی ساخته شده بودند.

گوگل تلاش زیادی کرده تا مطمئن شود که دستگاه‌های مختلف می‌توانند از سیستم عامل آن‌ها استفاده کنند. اما حالا مایکروسافت یک قدم جلوتر رفته و سعی دارد شرایط را برای سرفیس Duo بهتر کند. اکنون با توجه به شواهد به نظر می‌رسد که آن‌ها در مسیر درستی قدم گذاشته‌اند.

وقتی اپلیکیشنی می‌سازید که در طول دو نمایشگر بزرگ کشیده می‌شود و میان آن‌ها حاشیه‌ای کوچک وجود دارد، برای انجام این کار یک روش درست و یک روش نادرست پیش روی شماست. کشیدن یک اپلیکیشن عادی در طول دو نمایشگر شاید جواب دهد و شاید جواب ندهد. وقتی صفحه‌ای به آن بزرگی پیش روی شما وجود دارد باید به خوبی از آن استفاده کنید. اگر تا به حال از نسخه مخصوص تبلت اپلیکیشن‌هایی مثل Google Play Books یا جیمیل بر روی یک تبلت مناسب استفاده کرده باشید، متوجه منظورمان می‌شوید.

image

در این طراحی سطرها و ستون‌ها اهمیت دارند. نحوه و موقعیت قرارگیری محتواها در چیدمان صفحه اهمیت دارد. این که کنترل‌ها، دکمه‌ها و گجت‌ها را کجا قرار دهید اهمیت دارد. و وقتی تمام این اجزا مثل موبایل مایکروسافت در دو صفحه جداگانه قرار می‌گیرد اهمیت آن دوچندان می‌شود.

به همین خاطر است که مایکروسافت همین حالا پیش‌نمایش SDK مخصوص سرفیس Duo را به همراه شبیه‌سازی منتشر کرده که اجازه می‌دهد ببینید چگونه باید حداکثر استفاده را از تمام فضای نمایشگر داشته باشید. نکته مثبتی که این راهکار فراهم می‌کند این است که اجازه می‌دهد در آینده برای دستگاه‌های ویندوزیِ دارای دو نمایشگر هم همین کار را انجام دهید.

این مسئله برای مایکروسافت اهمیت زیادی دارد چون می‌خواهد اپلیکیشن‌ها روی تمام محصولات این شرکت شکل و شمایل یکسانی داشته باشند. فرقی نمی‌کند که در حال استفاده از Office 365 باشید یا انجام بازی انگری بردز، چون از نظر مایکروسافت تجربه‌ای که دارید باید روی تمام دستگاه‌ها یکسان و روان باشد. تازه این رویکرد توسط شرکتی اتخاذ شده که تاکنون دستگاهی با دو نمایشگر روانه بازار نکرده است. بنابراین مایه خوشحالی است که می‌بینیم شرکتی برای اولین تجربه خود چنین آماده و با برنامه وارد بازار شده است.

البته باید گفت که انجام این کار برای مایکروسافت بسیار راحت‌تر است. اما شرکتی مثل گوگل نمی‌تواند به همان راحتی یک SDK بسازد که تمام محصولات تاشو یا دارای دو نمایشگر را پوشش دهد، چون هر کدام از این محصولات ویژگی‌ها و شاخصه‌های خاص خودشان را دارند. گلکسی فولد سامسونگ محصولی است که عملکرد آن با موبایل دوگانه ال‌جی تفاوت‌های زیادی دارد. این قضیه بین میت ایکس هواوی و ریزر موتورولا هم صادق است.

آن‌چه ما می‌دانیم این است که مایکروسافت پیش از عرضه رسمی سرفیس Duo این دستگاه را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد تا با آن کار کنند. اگر می‌خواهیم محصولات منعطفی مثل گلکسی فولد یا موتورولا ریزر هم چنین شرایطی داشته باشند و تجربه کاربری روی تمامی آن‌ها شکل مشابهی پیدا کند، شاید گوگل و همکاران آن هم باید به فکر رویکردی نزدیک به رویکرد مایکروسافت باشند.

با این حال، همان طور که گفتیم کار گوگل بسیار سخت‌تر است چون شرکت‌های زیادی از محصولات نرم‌افزاری آن‌ها استفاده می‌کنند و هر کدام مسیر متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. اما هیچ کار بزرگی به آسانی انجام نمی‌شود و مسیرهای سخت و دشوار است که به موفقیت‌های بزرگ منتهی خواهد شد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)