خانهاخبار
با 8 برتری سیستم عامل iOS نسبت به اندروید آشنا شوید

با 8 برتری سیستم عامل iOS نسبت به اندروید آشنا شوید

سیستم عامل اندروید محبوبیت بالایی در میان کاربران دارد؛ با این حال در برخی زمینه‌های عملکرد ضعیف‌تری نسبت به iOS از خود نشان می‌دهد. در ادامه به معرفی 8 برتری iOS نسبت به اندروید می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۱۰/۲۵

اگر بخواهیم دلایل برتری سیستم عامل اندروید نسبت به iOS را بیان کنیم، به موارد بی‌شماری برمی‌خوریم. برای مثال می‌توان به متن باز بودن، عرضه محصولات متنوع با قیمت‌های مختلف و امکان شخصی‌سازی بالا اشاره کرد. با وجود این موارد، بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون و یا تبلت‌های اپل حاضر به تغییر دستگاه خود نیستند و همچنان به استفاده از سیستم عامل iOS وفادار هستند. چرا کاربران حاضر به تغییر سیستم عامل مورد استفاده خود نیستند؟

در حالی که بسیاری به برند اپل اشاره می‌کنند و همچنین بازاریابی این شرکت را از دلایل اصلی این موضوع اعلام می‌کنند، موارد دیگری نیز سبب وفاداری کاربران به محصولات اپل می‌شود. باید قبول کنیم که سیستم عامل iOS در برخی زمینه‌ها عملکرد بهتری نسبت به اندروید دارد. در ادامه به معرفی 8 برتری سیستم عامل iOS نسبت به اندروید می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

عملکرد سریع‌تر و روان‌تر

image

در سال‌های اخیر با چندین گوشی اندرویدی و آیفون کار کردیم که نتیجه آن، لگ و کندی بسیار کم سیستم عامل iOS است. در اکثر مواقع، سیستم عامل iOS در مقایسه با اندروید عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. در حالت تئوری محصولات اپل نسبت گوشی‌های اندرویدی به مشخصات فنی ضعیف‌تری مجهز شده‌اند. گوشی آیفون 11 پرو مکس به عنوان قدرتمندترین و گران‌ترین گوشی اپل در بازار، به پردازنده 6 هسته‌ای و 4 گیگابایت رم مجهز شده است. چنین مشخصات فنی در گوشی‌های میان رده اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت بیشتر کاربران برای خرید یک گوشی یا تبلت جدید، تنها به مشخصات فنی آن توجه می‌کنند، در حالی که عملکرد روان یک دستگاه تنها وابسته به مشخصات فنی قدرتمند نیست. قدرت پردازشی هسته‌های یک چیپست مهم‌تر از تعداد هسته‌ها و یا فرکانس آن است. صادقانه بگوییم، پردازنده‌های اپل در مقایسه با پردازنده‌های کوالکام عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند و قدرتمندتر هستند. چیپست اسنپدراگون 865 در زمینه هسته‌های پردازشی عملکرد بهتری نسبت اپل A13 Bionic دارد؛ با این حال در زمینه پردازنده گرافیکی عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهد. شاید این موضوع گفته قبلی ما را نقض کند، اما باید بدانید که اپل A13 بایونیک در مقایسه با اسنپدراگون 865، 6 ماه عمر بیشتری دارد.

اگر عملکرد بهتر پردازنده‌های اپل را باور نداشته باشید، به این موضوع اعتقاد دارید که محصولات این شرکت بهینه‌سازی شده‌اند. اپل سالانه گوشی‌ها و تبلت‌های کمی را وارد بازار می‌کند و تا جای ممکن، آن‌ها را بهینه‌سازی می‌کند. در مقابل سالانه شاهد ورود صدها گوشی و تبلت اندرویدی هستیم که گوگل نظارت چندانی روی عملکرد آن‌ها ندارد. در حقیقت شرکت‌ها باید این سیستم عامل را برای محصولات خود بهینه‌سازی کنند، اما در اکثر مواقع چنین کاری را انجام نمی‌دهند که نتیجه آن، عملکرد ضعیف دستگاه‌های اندرویدی موجود در بازار است.

اپل اکوسیستم بسته‌ای دارد؛ بنابراین برای رقابت با پرچمداران اندرویدی نیازی به استفاده از مشخصات فنی قدرتمندی در محصولات این شرکت نیست. کار اصلی اپل، بهینه‌سازی نرم افزار و سخت افزار است. اپل از موارد اولیه تولید تا عرضه یک دستگاه، روی آن کنترل دارد. این موضوع باعث می‌شود این شرکت بتواند منابع را به صورت بهینه مصرف کند. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که تمام گوشی‌های اندرویدی عملکرد بدتری نسبت به آیفون ندارند و برخی از آن‌ها به مشخصات فنی قدرتمندی مجهز شده‌اند و عملکرد بی‌نظیری دارند؛ با این حال در حالت کلی محصولات مجهز به سیستم عامل iOS عملکرد روان‌تری از خود نشان می‌دهند.

رابط کاربری ساده

image

سیستم عامل اندروید در گوشی‌های مختلف دارای رابط کاربری متفاوتی است. در حالی که توسعه چندین رابط کاربری باعث افزایش امکان شخصی‌سازی می‌شود و همچنین ویژگی‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، باید قبول کنیم رابط کاربری محصولات اندرویدی تا حدودی باعث سردرگمی کاربران می‌شود. تفاوت در رابط کاربری محصولات مختلف چنین حسی را به کاربر منتقل می‌کند. هر شرکتی از رابط کاربری مخصوص به خود استفاده می‌کند.

سیستم عامل iOS رابط کاربری ساده‌ای دارد و در این زمینه از اندروید برتر است. بسیاری از کاربران آیفون علاقه چندانی به شخصی‌سازی رابط کاربری دستگاه خود ندارند. آن‌ها به دنبال عملکرد مناسب به همراه کارایی و استفاده ساده از گوشی خود هستند. کاربران آیفون با کمترین تلاش به اکثر ویژگی‌های دستگاه‌ خود دسترسی دارند. در سیستم عامل iOS کاربران می‌توانند در صفحه اصلی چیدمان آیکون‌ها را مطابق با سلیقه خود تغییر دهند. تنظیمات بسیار ساده هستند و تمام موارد موردنیاز را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تجربه کاربری سیستم عامل iOS در تمام محصولات اپل یکسان است. فرقی نمی‌کند آیفون 11 و یا آیپد پرو داشته باشید، همه آن‌ها به یک سبک کار می‌کنند. در حالی که رابط کاربری این سیستم عامل ساده است، به اندازه کافی امکانات در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر قصد دارید برای کودک خود یک گوشی جدید بخرید که سریع کار کردن با آن را یاد بگیرد، محصولی مجهز به سیستم عامل iOS انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

بروزرسانی مداوم

image

بدون هیچ شکی بروزرسانی نرم افزاری یکی از مزیت‌های اصلی سیستم عامل iOS است و در این زمینه عملکرد بسیار بهتری نسبت به اندروید دارد. در صورتی که دستگاه شما قادر به دریافت جدیدترین نسخه iOS باشد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن این بروزرسانی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در صورتی که دستگاه قدیمی داشته باشید، این موضوع می‌تواند برای شما خبر بدی باشد؛ با این حال اپل معمولا نسخه سبک‌تر سیستم عامل خود را برای این محصولات نیز عرضه می‌کند.

فرایند بروزرسانی در سیستم عامل اندروید چندان راحت نیست. در حالی که گوگل با سرعت بالایی جدیدترین نسخه اندروید را در اختیار کاربران گوشی‌های خود مانند پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال قرار می‌دهد، شرکت‌های دیگر در این زمینه تاخیر زیادی دارند. شرکت‌هایی مانند سامسونگ، سونی و موتورولا ابتدا جدیدترین نسخه اندروید را دریافت می‌کنند، سپس آن را بهینه‌سازی کرده و در نهایت در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برخی مواقع اپراتورها باعث تاخیر در این روند می‌شوند.

اکوسیستم اپل

image

در این بخش رقابت بسیار نزدیک است. گوگل در سال‌های اخیر موفق شده سرویس‌های خود را در محصولات مختلف قرار دهد. محصولات اپل مانند آیفون، آیپد، اپل تی‌وی، اپل واچ و کامپیوترهای مک از آیکلود، iMessage، فیس تایم و چندین سرویس دیگر بهره می‌برند و به یکدیگر متصل هستند. در حالی که گوگل نیز سرویس‌های رقیب را توسعه داده و عملکرد مناسبی دارند، سرویس‌های اپل در رده بالاتری قرار می‌گیرند.

برخی از اپلیکیشن‌هایی که برای دسترسی به هسته سرویس‌های گوگل نیاز است، به صورت پیش فرض روی محصولات اندرویدی نصب نشده‌اند. با توجه به این موضوع، کاربران باید آن‌ها را توسط گوگل پلی استور دانلود و نصب کنند. شاید چنین موضوعی در ابتدا چندان آزاردهنده نباشد، اما در پلی استور برنامه‌های بی‌شماری حضور دارند. پیدا کردن برنامه موردنظر خود در میان آن‌ها می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، البته باید گفت چنین موضوعی برای تمام کاربران صادق نیست.

اپ استور در مقایسه با پلی استور عملکرد بهتری در این زمینه دارد. توسعه‌ دهندگان پیش از انتشار اپلیکیشن خود در فروشگاه اپل باید مراحل زیادی را طی کنند. در حالی که شاید چنین موضوعی باعث آزار جزئی توسعه دهندگان شود، اما در نهایت شاهد افزایش کلی کیفیت اپلیکیشن‌های سیستم عامل iOS هستیم. اپ استور در مقایسه با گوگل پلی استور ظاهر ساده‌تری دارد و همچنین تبلیغات کمتری در آن به چشم می‌خورد. علاوه بر این موضوع، برخی قابلیت‌های اضافه نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

امنیت

image

در حال حاضر می‌توان گفت امنیت سیستم عامل iOS بیشتر از اندروید است، البته در آینده شاهد یکسان شدن این موضوع خواهیم بود. گوگل به صورت مداوم پچ‌های امنیتی برای سیستم عامل اندروید منتشر می‌کند و بیش از پیش به امنیت برنامه‌های موجود در پلی استور اهمیت می‌دهد. این شرکت با افزودن قابلیت‌هایی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، Google Play Protect و کنترل دسترسی اپلیکیشن‌ها توسط کاربران، امنیت اطلاعات را افزایش می‌دهد. با وجود این موارد باید اعلام کرد سیستم عامل iOS در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

اپل به صورت همزمان شمار بالایی از محصولات خود را بروزرسانی می‌کند و آخرین بسته‌های امنیتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اکوسیستم اپل برخلاف گوگل، بسته بوده و امکان نفوذ به آن سخت‌تر است. این شرکت قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای برنامه‌هایی که وارد اپ استور می‌شوند، دارد. تمام این موارد باعث می‌شود هکرها کمتر امکان نفوذ به این سیستم عامل را داشته باشند، البته باید به این موضوع اشاره کنیم که در گذشته شاهد افشای اطلاعات کاربران سیستم عامل iOS نیز بودیم.

اپل کارپلی

image

بسیاری از کاربران به جای اندروید Auto، اپل کارپلی را انتخاب می‌کنند. برخی حتی برای استفاده از اپل کارپلی، مجبور به استفاده از گوشی آیفون می‌شوند! اپل CarPlay نسبت به اندروید Auto بسیار منظم‌تر بوده و آیکون‌ها به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کاربران می‌توانند به راحتی این آیکون‌ها را جابه‌جا کرده و آن را شخصی سازی کنند. اپلیکیشن‌های زیادی برای اپل کارپلی موجود است که آن را تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب می‌کند.

رابط کاربری اندروید اتو می‌تواند گیج کننده باشد. اپلیکیشن‌ها و کارهای پیشنهادی توسط الگوریتم‌های جادویی گوگل صورت می‌پذیرند. این موضوع به معنای آن است که لیست برنامه‌ها همیشه در حال تغییر است و برای پیدا کردن برنامه مورد نظر خود مجبور می‌شوید در میان آن‌ها جستجو کنید. این پیچیدگی باعث می‌شود حواس رانندگان در هنگام رانندگی بیشتر پرت شود. در حالی که گوگل اسیستنت عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با سیری دارد، اپل کارپلی به علت طراحی بهتر، استفاده راحت‌تر و همچنین کارایی بهتر در رده بالاتری نسبت به اندروید اتو قرار می‌گیرد.

پشتیبانی بهتر

image

اگرچه AppleCare هزینه بالایی از کاربران طلب می‌کند، اما محصولات مجهز به سیستم عامل iOS را بیمه می‌کند. اگر با چنین سرویسی وارد اپل استور شوید، در کمتر از 30 دقیقه یک دستگاه جدید به شما داده می‌شود. فروشگاه‌های اپل ظاهر جذاب و متفاوتی دارند، به گونه‌ای که بسیاری به دنبال کپی‌برداری از آن‌ها هستند. با ورود به فروشگاه‌های اپل، کارمندان زیادی آماده کمک به شما هستند. اگر خواهان خریداری محصول جدیدی باشید، شما را راهنمایی می‌کنند و یا اگر مشکلی داشته باشید، برای رفع آن به شما کمک می‌کنند.

هیچ شرکتی در دنیا کامل و بی‌نقص نیست؛ با این حال اگر گوشی یا تبلتی مجهز به سیستم عامل iOS داشته باشید و دچار مشکل شوید، نسبت به برندهای دیگر اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت. نیازی نیست به اپراتور مراجعه کنید، دنبال شماره تلفن سرویس مشتریان باشید، فرم‌هایی را به صورت آنلاین پر کنید و یا مدت زمان طولانی منتظر پاسخگویی افراد باشید، تنها با ورود به فروشگاه‌های اپل مشکلات شما رفع می‌شوند.

حفظ ارزش در بلندمدت

image

این گزینه شاید یکی از دلایل برتری سیستم عامل iOS نسبت به اندروید محسوب نشود، اما برتری اپل نسبت به برندهای دیگر را نشان می‌دهد. آیفون‌ها، آپیدها و سایر محصولات اپل در طول زمان ارزش خود را بهتر از محصولات اندرویدی حفظ می‌کنند. این موضوع به معنای آن است که می‌توانید آن‌ها را با قیمت بالاتری به فروش برسانید و دستگاه جدیدی را خریداری کنید. علاوه بر این موضوع، محبوبیت بالای محصولات اپل باعث می‌شود آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش برسانید.

این بحث را با یک مثال ادامه می‌دهیم. آیفون XS مکس در سپتامبر 2018 با قیمت پایه 1099 دلار وارد بازار شد. در حال حاضر می‌توان نسخه پایه و دست دوم این گوشی را با قیمتی در محدوده 400 تا 500 دلار در eBay خریداری کرد. با توجه به این موضوع، گوشی اپل 45 درصد ارزش خود را از دست داده است. گلکسی نوت 9 سامسونگ در اوت 2018 با قیمت پایه 1000 دلار وارد بازار شد. هم اکنون می‌توان نمونه دست دوم آن را با قیمت 250 تا 350 دلار در eBay خریداری کرد. با توجه به این موضوع، گلکسی نوت 9 در بهترین حالت ممکن تنها 35 درصد ارزش خود را حفظ کرده است.

سامسونگ محبوب‌ترین برند اندرویدی محسوب می‌شود؛ بنابراین ارزش محصولات آن در مقایسه با برندهای دیگر در بلندمدت، بیشتر حفظ می‌شود. در صورتی که گوشی یا تبلت شما توسط برند دیگری ساخته شده باشد، احتمالا پس از مدتی 70 تا 80 درصد از ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد.

با وجود اعلام موارد بالا، در حالت کلی منظور ما از نوشتن این مطلب، پیروزی سیستم عامل iOS بر اندروید نیست. سیستم عامل موبایل گوگل در مقایسه با اپل، مزیت‌های زیادی دارد که هر روز اخبار زیادی در رابطه با آن‌ها منتشر می‌شود. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که سیستم عامل iOS در برخی زمینه‌ها عملکرد بهتری نسبت به اندروید دارد؛ با این حال این دو سیستم عامل هنوز جای پیشرفت زیادی دارند و اپل و گوگل باید زمان بیشتری را صرف بهبود آن‌ها کنند.

نظر شما در رابطه با سیستم عامل iOS و اندروید چپیست؟ کدام یک را برتر می‌دانید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مهدیار

۱۳۹۹/۵/۱۶
فارسی نداشتن یه گوشی چه اندروید باشه و چه ای و اس نمیتونه باعث بشه اون گوشی بد باشه. دلیل منطقی تری بیار

Arsham

۱۳۹۹/۵/۱
الان فهمیدم که گوگل خییییییییییلی وله که میزاره چندتا آدم تازه به دوران رسیده يه سایت بسازه و با اطلاعات مندراوردی بیاد اراجیفش بزاره واسه مردم ساده

حامد

۱۳۹۸/۱۰/۲۶
حوصله ندارم توضیح بدم کل مطلب شاید چار پنج سال پیش صدق میکرد و لی الان یه گوشی میانرده اندرویدی مثلا ای پنجاه سامسونگ در مقایسه با اپل که به غیر سه چهار مورد مانند کیفت نمایشگر کیفیت دوربین و روانتر بودن در عملکرد دستگاه برتری جزیی داره در اکثر موارد ای پنجاه سامسونگ از اپل بهتره مانند تازه با یک چهارم قیمت ایفون

وحید

۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همین ک گوشیهای اپل منوی فارسی ندارن کلی نقصه نداشتن منو فارسی رو گوشی هر انسان ایرانیو میتونه گیج کنه
قویترین گوشی اپل در مقابل تنها فقط یک گوشی شیائومی k20pro شکست میخوره حالا شما اومدین از این برند اپل ک فقط نون اسمشو میخوره تعریف کردین خخخخ
جمع کنین بااووو