خانهاخبار
CES 2020: مدیرعامل AMD درباره Ryzen 4000 و Navi GPU صحبت کرد

CES 2020: مدیرعامل AMD درباره Ryzen 4000 و Navi GPU صحبت کرد

مدیرعامل شرکت AMD در نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی در پاسخ به سوالات خبرنگاران حرف‌های جالب توجهی درباره پردازنده‌های Ryzen 4000 و Navi GPU زد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۰

مدیرعامل شرکت AMD، لیسا سو، در خلال جلسه پرسش و پاسخی در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت در نمایشگاه CES 2020، نه تنها اطلاعات جدیدی درباره زمان عرضه پردازنده‌های نسل بعد Ryzen 4000 ارائه کرد، بلکه به صحبت درباره کارت گرافیک‌های Navi و پشتیبانی رسمی از ردیابی پرتو در پردازنده‌های گرافیکی آتی این شرکت پرداخت.

به گزارش وب‌سایت Anandtech، خانم سو در پاسخ به سوالی درباره این که آیا پردازنده نسل چهارم Ryzen یعنی Zen 3 تا پایان ۲۰۲۰ عرضه می‌شود یا نه، گفت: «باید از ما انتظار رویکردی فعالانه را در زمینه نقشه راه پردازنده‌های کامپیوتری داشته باشید...ما این خانواده را تکمیل کرده‌ایم و Zen 3 عملکرد بسیار خوبی دارد. در سال ۲۰۲۰ اخبار بیشتری در این باره خواهید شنید.» او در ادامه افزود: «بگذارید شفاف صحبت کنم: Zen 3 را در سال ۲۰۲۰ خواهید دید.»

اگرچه این اتفاق از مدتی قبل پیش‌بینی می‌شد اما تایید آن از زبان مدیرعامل شرکت AMD مایه دلگرمی است. پردازنده‌های Ryzen 4000 قرار است پیشرفت قابل توجهی از نظر عملکرد داشته باشند. گفته می‌شود که توان این پردازنده‌ها حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد بیشتر از تراشه‌های نسل سوم خواهد بود.

اگر سناریوی دوم حقیقت داشته باشد، نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با نام کامت لیک که قرار است چند ماه دیگر به بازار بیاید، شدیدا تحت‌الشعاع محصولات AMD قرار خواهند گرفت. متاسفانه در CES امسال حرفی درباره تراشه‌های آتی اینتل به میان نیامد.

image

مدیرعامل AMD در بخش دیگری از این جلسه به سوالی درباره پردازنده‌های گرافیکی رده بالای Navi پاسخ داد. سوالی که از او پرسیده شد این بود که آیا به نظر وی AMD باید نقشی در بازار کارت گرافیک‌های رده بالا داشته باشد یا نه.

سو در جواب گفت: «می‌دانم کاربران ردیت خواستار کارت گرافیک رده بالای Navi هستند! باید بدانید که کارت گرافیک رده بالای Navi در دست تولید است و این پروسه اهمیت زیادی دارد. بازار کارت‌های گرافیک، خصوصا در بخش گرافیک‌های رده بالا، برای ما بسیار مهم است. پس باید منتظر کارت گرافیک رده بالای Navi باشید، هرچند من معمولا درباره محصولات معرفی‌نشده نظری نمی‌دهم.»

با این حساب، شایعات پیرامون این کارت گرافیک نیز تایید می‌شود. گفته می‌شد پردازنده گرافیکی موسوم به Nvidia Killer قرار است اواسط سال ۲۰۲۰ معرفی شود؛ اکنون با وجود این که خانم سو اشاره دقیقی به تاریخ عرضه این محصول ندارد، ولی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا پایان سال جاری میلادی این کارت گرافیک را ببینیم.

موضوع دیگری که عرضه زودهنگام GPU رده بالای AMD را تایید می‌کند، تایید پشتیبانی از قابلیت ردیابی پرتو است که در کارت‌های گرافیک RTX انویدیا سروصدای زیادی کرده و قرار است در سال ۲۰۲۰ در پردازنده‌های گرافیکی AMD نیز حضور داشته باشد.

مدیرعامل AMD گفت: «ما سرمایه‌گذاری عظیمی روی قابلیت ردیابی پرتو و اکوسیستم پیرامون آن کرده‌ایم. همکاران کنسول‌ساز ما هم اعلام کرده‌اند که از ردیابی پرتو استفاده خواهند کرد. [پس] باید منتظر باشید که کارت‌های گرافیک ۲۰۲۰ ما از ردیابی پرتو پشتیبانی کنند.»

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Mansour

۱۳۹۸/۱۰/۲۱
عالی!