خانهاخبار
CES 2020: انسان مصنوعی Neon با حمایت سامسونگ رسما معرفی شد

CES 2020: انسان مصنوعی Neon با حمایت سامسونگ رسما معرفی شد

پروژه نئون، محصول آزمایشگاه STAR سامسونگ، امروز در نمایشگاه CES رسما از محصول خود رونمایی کرد. نئون انسانی دیجیتالی است که رفتار و ظاهر آن دقیقا شبیه انسان‌های عادی خواهد بود.
۱۳۹۸/۱۰/۱۷

سامسونگ سرانجام رسما از جدیدترین محصول آزمایشگاه تحقیقات و فناوری‌های پیشرفته خود (STAR) رونمایی کرد؛ این تکنولوژی Neon نام دارد و اساسا یک موجودیت مجازی است که توسط کامپیوتر ساخته شده و شبیه یک انسان واقعی به نظر می‌رسد و عمل می‌کند. Neon قادر به نمایش احساسات و هوش انسانی است.

نئون به طور کلی آواتاری است که شبیه انسان به نظر می‌رسد و مثل افراد واقعی رفتار می‌کند. نئون‌ها مثل دستیارهای دیجیتالی، اندرویدها یا کلون‌های انسانی نیستند. آن‌ها نمی‌توانند وضعیت آب و هوا را به اطلاع شما برسانند یا بگویند آبراهام لینکلن در چند سالگی از دنیا رفت.

شرکت نئون می‌گوید:

نئون‌ها دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیستند. نئون‌ها شبیه خود ما هستند، موجوداتی مستقل و زنده اما مجازی که می‌توانند ابراز احساسات کنند و از تجربیات خود درس بگیرند. برخلاف دستیارهای هوش مصنوعی، نئون‌ها دانای کل نیستند و رابطی برای اینترنت به شمار نمی‌روند که از طریق‌شان بتوانید نسبت به وضعیت آب و هوا اطلاع پیدا کنید یا از آن‌ها بخواهید برایتان موسیقی پخش کنند.

آن‌ها آمده‌اند تا با شما صحبت کنند و رفتاری شبیه انسان‌های عادی داشته باشند. آن‌ها حافظه دارند و مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرند اما حداقل فعلا فاقد نمود فیزیکی هستند. نئون‌ها می‌توانند در کارهای هدف‌محور یا فعالیت‌هایی که مستلزم نگاه انسانی است به شما کمک کنند. آن‌ها می‌توانند مانند معلمان، مشاوران اقتصادی، پرستاران، مستخدمان، بازیگران یا سخنگویان عمل کنند.

image

اگرچه نئون‌ها می‌توانند رفتار انسان‌های واقعی را تقلید کرده و ظاهر و صدایی شبیه آن‌ها داشته باشند، اما این موجودیت‌های دیجیتال کپی دقیقی از افراد موجود به حساب نمی‌آیند. هر نئون در نوع خود منحصر به فرد است و شخصیت خاص خودش را دارد.

مدیر پروژه نئون و رئیس آزمایشگاه STAR می‌گوید:

میلیون‌ها گونه زیستی در کره زمین وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم یک گونه دیگر به آن‌ها اضافه کنیم. نئون‌ها دوست، همکار و همراه ما خواهند بود؛ آن‌ها دائما در حال یادگیری، پیشرفت و ثبت خاطره از تعاملات خود هستند.

هرچند آواتارهای واقع‌گرایانه نئون‌ها می‌توانند همراه خوبی برای برخی انسان‌ها باشند، اما سوال مهم این است که آیا آن‌ها می‌توانند بیش از حد واقع‌گرایانه شوند. خیلی‌ها در مواجهه با موجوداتی که شباهت زیادی با انسان‌ها دارند ولی انسان واقعی نیستند دچار احساس تنفر و اضطراب می‌شوند، آیا تکنولوژی نئون هم چنین حالتی خواهد داشت؟

با وجود این که پروژه نئون با سرمایه‌گذاری سامسونگ اجرایی شده و بخشی از آزمایشگاه STAR به حساب می‌آید، اما آواتارهای این پروژه محصول سامسونگ نیستند. همان طور که قبلا اعلام شده بود، نئون به بیکسبی هم ارتباطی ندارد. آزمایشگاه STAR می‌گوید آن‌ها آزمایشگاهی کاملا مستقل هستند که هدفشان تبدیل ایده‌های علمی تخیلی به واقعیت است.

آواتارهای نئون مبتنی بر دو بخش تکنولوژی نئون کار می‌کنند. اولین بخش از این تکنولوژی CORE R3 نام دارد که مخفف «واقعیت، در لحظه بودن و واکنش‌پذیری» است. به همین خاطر است که نئون‌ها می‌توانند مثل انسان‌های عادی با سرعت بالا واکنش نشان دهند. قسمت دوم این تکنولوژی SPECTRA نامیده می‌شود که مسئول بخش هوش، یادگیری، احساسات و حافظه است.

image

نئون می‌گوید CORE R3 دستاورد مهمی در حوزه شبکه‌های عصبی رفتاری، هوش زایا و واقعیت رایانشی است. این شرکت اذعان دارد که از پیچیدگی منسجم طبیعت الهام گرفته و آن را با ظاهر، رفتار و تعاملات بشری ترکیب کرده است. تاخیر بخش CORE R3 کمتر از چند میلی ثانیه است، در نتیجه نئون می‌توانند شباهت بالایی به انسان‌ها پیدا کنند.

در بخش سوالات پرتکرار وب‌سایت نئون آمده است: «CORE R3 می‌تواند از طریق پردازش‌های کامپیوتر موجودیتی با شباهت بالا به واقعیت را بسازد که قوه تشخیص عادی قادر به تمیز دادن آن نیست.»

از آن سو اما، SPECTRA هنوز در مراحل توسعه قرار دارد. گفته می‌شود که این تکنولوژی در رویدادی موسوم به NEONWORLD 2020 پیش‌نمایش داده خواهد شد. با این حال مشخص نیست که این رویداد در چه تاریخی یا محلی برگزار می‌شود.

ظاهر بشری نئون نگرانی‌هایی مبنی بر استفاده از این فناوری به منظور تولید دیپ‌فیک به وجود آورده است. شرکت نئون می‌گوید اگرچه آواتارهای آن‌ها بر اساس ظاهر انسان‌های واقعی ساخته شده است، اما فناوری زیربنایی این پروژه اساسا با دیپ‌فیک یا سایر تکنیک‌های دستکاری چهره فرق می‌کند. CORE R3 در هر لحظه رفتارها و تعاملات منحصر به فردی می‌سازد که مثال آن قبلا مشاهده نشده است. در نتیجه بهتر است بگوییم این فناوری واقعیتی تازه را خلق می‌کند.

شرکت نئون همچنین می‌گوید که آن‌ها CORE R3 را با در نظر گرفتن جنبه‌های اخلاقی طراحی کرده‌اند تا مشکلی از بابت حریم خصوصی و اعتماد نداشته باشد. این فناوری داده‌ها را با کمک پروتکلی ایمن می‌کند که صرفا به همان فردی که در حال تعامل با نئون است اجازه دسترسی به این اطلاعات را می‌دهد. نئون‌ها هرگز اطلاعات خصوصی افراد را بدون اجازه آن‌ها با کسی به اشتراک نمی‌گذارند. این شرکت اظهار دارد که حریم خصوصی از نقطه نظر طراحی در هسته نئون قرار گرفته و آن‌ها باور دارند که حریم خصوصی نباید به بهانه لمس شگفتی‌های فناوری به خطر بیفتد.

نسخه بتای این پروژه در ادامه سال با همکاری برخی شرکت‌ها راه‌اندازی خواهد شد. پروژه نئون در حال حاضر به صورت دمو در نمایشگاه CES به نمایش درآمده تا کاربران بتوانند با آن تعامل برقرار کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Ali

۱۳۹۸/۱۰/۱۷
یاد فیلمهایی ک مربوط ب آیندس دیدم اوفتادم
هم جالبه هم ترسناک