خانهاخبار
مقایسه گلکسی نوت 10 لایت با گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

مقایسه گلکسی نوت 10 لایت با گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

سامسونگ به تازگی از گوشی گلکسی نوت 10 لایت رونمایی کرده است. در این مطلب به مقایسه این دستگاه با نوت 10 و نوت 10 پلاس می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۱۰/۱۵

چند روز پیش گوشی گلکسی نوت 10 لایت سامسونگ در معرض دید عموم قرار گرفت. این گوشی هوشمند در مقایسه با دو دستگاه دیگر از سری گلکسی نوت 10، قیمت پایین‌تری دارد. برخی گزارش‌ها به قیمت 600 دلاری این دستگاه اشاره می‌کنند. تصمیم گرفتیم در این مطلب گوشی گلکسی Note 10 Lite را با گوشی‌های نوت 10 و نوت 10 پلاس مقایسه کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

طراحی

تفاوت اصلی میان گلکسی نوت 10 لایت و گوشی‌های سری گلکسی نوت 10، به نحوه طراحی دوربین اصلی آن مربوط می‌شود. گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس به دوربین اصلی با چیدمان عمودی مجهز شده‌اند، در حالی که نوت 10 لایت دارای یک المان مربعی شکل روی پنل پشتی خود است. گوشی جدید سامسونگ دارای صفحه نمایش مسطح بوده که در مرکز بخش بالایی آن یک حفره برای میزبانی دوربین سلفی به چشم می‌خورد. گوشی‌های گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس نیز دارای این سبک طراحی هستند.

در رابطه با جنس بدنه گلکسی نوت 10 لایت اطلاعات دقیقی منتشر نشده؛ با این حال شایعات به عدم استفاده از شیشه برای پنل پشتی آن اشاره می‌کنند. گوشی‌های سری گلکسی نوت 10 به بدنه شیشه‌ای و فریم فلزی مجهز شده‌اند. این گوشی هوشمند جدید از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین احتمال ساخت پنل پشتی آن با استفاده از پلاستیک وجود دارد. در صورتی که کیفیت ساخت بالا برای شما اهمیت زیادی دارد، گلکسی نوت 10 و یا نوت 10 پلاس را خریداری کنید.

صفحه نمایش

گلکسی نوت 10 لایت به نمایشگر 6.7 اینچی Super AMOLED با رزولوشن فول اچ دی پلاس مجهز شده است. این صفحه نمایش در مقایسه با پنل 6.3 اینچی مورد استفاده در نوت 10 بسیار بزرگتر بوده و نسبت به پنل 6.8 اینچی گوشی نوت 10 پلاس کوچکتر است. رزولوشن گلکسی نوت 10 پلاس به 1440p می‌رسد. در حالی که گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس از استاندارد HDR10+ پشتیبانی می‌کنند، نمایشگر نوت 10 لایت تنها قادر به پشتیبانی از HDR است. در صورتی که عدم پشتیبانی از HDR+ و رزولوشن فول اچ دی پلاس برای شما آزاردهنده نیست، نوت 10 لایت انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس برای تامین قدرت خود از چیپست اگزینوس 9825 و یا اسنپدراگون 855 استفاده می‌کنند. پردازنده اگزینوس 9825 از 8 هسته پردازشی بهره می‌برد که شامل 2 هسته Mongoose با فرکانس 2.73 گیگاهرتز، 2 هسته Cortex-A75 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز می‌شود. این چیپست با لیتوگرافی 7 نانومتری توسعه یافته است.

سامسونگ برای تامین قدرت گوشی گلکسی نوت 10 لایت از چیپست اگزینوس 9810 استفاده کرده که این چیپست نیز از 8 هسته پردازشی بهره می‌برد. 4 هسته این چیپست از نوع Mongooe M3 با فرکانس 2.7 گیگاهرتز بوده و 4 هسته دیگر آن، Cortex-A55 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز است. این پردازنده با لیتوگرافی 10 نانومتری توسعه یافته است. سامسونگ قصد ندارد این دستگاه را با پردازنده اسنپدراگون وارد بازار کند؛ بنابراین احتمال عدم عرضه آن در ایالات متحده آمریکا وجود دارد.

image

نسخه پایه گلکسی نوت 10 لایت به 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است. گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس از 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برند، نوت 10 پلاس قادر به پشتیبانی از کارت حافظه است. در حالی که نوت 10 و نوت 10 پلاس دارای حافظه داخلی از نوع UFS 3.0 هستند، نوت 10 لایت از حافظه UFS 2.1 بهره می‌برد. اگرچه تفاوت زیادی میان عملکرد چیپست اگزینوس 9825 و اگزینوس 9810 وجود دارد، اما هر دو برای فعالیت‌های روزمره قدرت مناسبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در فعالیت‌های سنگین مانند اجرای بازی‌های قدرتمند، نوت 10 و نوت 10 پلاس انتخاب‌های مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

دوربین

دو گوشی هوشمند از این سری به دوربین اصلی سه گانه و یکی از آن‌ها به دوربین اصلی چهارگانه مجهز شده است. گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس از سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی به همراه سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید و تله فوتو بهره می‌برند. نوت 10 پلاس علاوه بر این سنسورها، به سنسور ToF نیز مجهز شده است. گلکسی نوت 10 لایت روی پنل پشتی خود به دوربین اصلی سه گانه مجهز شده‌ است. سه سنسور این دوربین 12 مگاپیکسلی بوده که یکی از آن‌ها استاندارد و دو سنسور دیگر اولترا واید و تله فوتو هستند.

به سراغ دوربین سلفی می‌رویم. در این بخش گلکسی نوت 10 لایت در رده بالاتری در مقایسه با برادران خود قرار می‌گیرد. این گوشی هوشمند جدید کره‌ای به دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی مجهز شده، در حالی که نوت 10 و نوت 10 پلاس از دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی بهره می‌برند. گلکسی نوت 10 لایت در زمینه فیلم‌برداری عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با دو دستگاه دیگر دارد. گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس قادر به ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه هستند، در حالی که برادر جدید آن‌ها تنها می‌تواند ویدیوهای 4K را با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که سنسورهای گلکسی نوت 10 لایت دارای لرزشگیر اپتیکال نبوده و سامسونگ برای آن‌ها لرزشگیر الکترونیکی یا EIS درنظر گرفته است. لرزشگیر اپتیکال عملکرد مناسب‌تری در مقایسه با لرزشگیر الکترونیکی دارد؛ با این حال سامسونگ تصمیم گرفته این ویژگی را برای پرچمداران خود و همچنین گوشی جدید گلکسی S10 لایت در نظر بگیرد. در نهایت باید گفت که EIS در زمینه حذف لرزشگیر نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد.

باتری

گلکسی نوت 10 لایت برای تامین انرژی خود به یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که در دو مقایسه با دو دستگاه دیگر ظرفیت بیشتری دارد. گلکسی نوت 10 به باتری 3500 میلی آمپر ساعتی و نوت 10 پلاس به باتری 4300 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است. با توجه به صفحه نمایش 6.7 اینچی AMOLED نوت 10 لایت، استفاده از باتری حجیم یک اقدام منطقی محسوب می‌شود. از آنجایی که گلکسی نوت 10 لایت به یک پردازنده قدیمی مجهز شده، سرعت شارژ آن کمتر از نوت 10 و نوت 10 پلاس است. در حالی که سامسونگ به فناوری شارژ سریع این دستگاه اشاره‌ای نکرده، انتظار می‌رود 18 واتی باشد.

قلم S Pen

در این بخش تفاوتی میان این گوشی‌های هوشمند به چشم نمی‌خورد و هر سه آن‌ها از قلم کاربردی S Pen پشتیبانی می‌کنند. سامسونگ اعلام کرده قلم S Pen درنظر گرفته شده برای نوت 10 لایت با قلم اس پن دو گوشی دیگر، یکسان است.

جمع بندی

دلایل زیادی برای قیمت ارزان‌تر گلکسی نوت 10 لایت نسبت به دو دستگاه دیگر وجود دارد. سامسونگ برخی ویژگی‌ها را از گوشی جدید خود حذف کرده است که برای مثال می‌توان به مشخصات فنی ضعیف‌تر آن اشاره کرد. گلکسی نوت 10 لایت را می‌توان نسخه بهبودیافته گلکسی نوت 9 دانست که ویژگی‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حقیقت می‌توان با پرداخت مبلغ مناسبی از یک گوشی سری نوت استفاده کرد، اما این گوشی هوشمند حس یک کالای ممتاز را به کاربر منتقل نمی‌کند.

گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس پرچمداران بی‌نظیری محسوب می‌شوند که امکانات زیادی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. سامسونگ سال گذشته تصمیم گرفت دو نسخه از گلکسی نوت 10 را وارد بازار کند. این استراتژی شاید از دید برخی چندان مناسب نباشد. در صورتی که نیاز به یک پرچمدار تمام عیار دارید و قیمت آن چندان اهمیتی برایتان ندارد، گلکسی نوت 10 پلاس را خریداری کنید، در غیر اینصورت، نوت 10 انتخاب مناسب‌تری نسبت به نوت 10 لایت محسوب می‌شود.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)