خانهاخبار
فروشگاه اینترنتی یا اینستاگرام؟

فروشگاه اینترنتی یا اینستاگرام؟

میزان ارزش فروش های اینترنتی جهان در سال 2019 چیزی بالغ بر 3.5 تریلیون دلار بوده است که این رقم رشد 19 درصدی را نسبت به سال 2018 نشان می دهد.این آمار بیان گر افزایش میل کاربران به خرید های اینترنتی را نشان می دهد از همین رو استفاده ی مناسب از ابزار های فروش اینترنتی از قبیل وب سایت و سوشال مدیا برای کارآفرینان و فروشندگان از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.ما در این مقاله سعی در مقایسه بین دو بستر فروش اینترنتی (فروشگاه اینترنتی و اینستاگرام) به منظور استفاده کارآفرینان برای تصمیم گیری بهتر را داریم.
۱۳۹۸/۱۰/۹

اینستاگرام یک اپلیکیشن و یک شبکه اجتماعی موبایلی است که در ابتدا برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌های کوتاه به کمک گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. امروزه با گذشت زمان و حضور بیش از یک میلیارد نفر کاربر، این برنامه نه تنها بستری برای به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو‌های شخصی بلکه محیطی تاثیر‌گذار و اساسی برای معرفی و فروش کسب و کارهای بزرگ و کوچک شده است. از سوی دیگر مرداد امسال، ۲۸ سال شد که اولین وبسایت کار خود را آغاز کرد و پس از آن بیش از یک میلیارد دامنه تا امروز ثبت شده است. باورش مشکل است اما در تمام این مدت بیست و هشت سال همواره این فضا رو به رشد بوده و نمي‌توان دریافت که این رشد تا کجا ادامه خواهد داشت. امروزه تقریبا تمام کسب و کارهای بزرگ و مطرح دنیا وبسایت مخصوص به خود را دارا می‌باشد.

image

 


در ادامه به بررسی  ویژگی های هر کدام از این کانال های فروش می پردازیم.

 

دسترسی

شاید یکی اولین دلایلی که باعث همه‌گیری و جذابیت اینستاگرام برای مخاطبان شد، افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند و دسترسی همیشگی به این محیط بوده است. از طرفی از آن جا که این محیط تا کنون از فیلترینگ در امان بوده دسترسی به آن نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر بوده است. باید توجه داشت که این شبکه نیز ممکن است مانند شبکه‌های اجتماعی دیگر همچون تلگرام و فیسبوک به دلایلی فیلتر شده و اکثریت مخاطبانش را از دست بدهد.  در نتیجه منطقی به نظر نمی رسد که تمام ظرفیت های خود را روی این بستر سرمایه گذاری کنیم. از همین رو داشتن یک فروشگاه اینترنتی و  وب سایت شخصی به علت اینکه احتمال فیلترینگ آن برای کسب و کار های مجاز بسیار پایین است،  باعث کاهش ریسک  نابودی کسب و کار می شود.باید توجه داشت که  حفظ ارتباط با مخاطبان و مشتریان از جمله مهمترین و حیاتی ترین فعالیت های یک کسب و کار می باشد

هزینه

داشتن صفحه‌ی اینستاگرام در قدم اول هیچ هزینه‌ای برای کاربران نخواهد داشت، اما برای داشتن یک صفحه اینستاگرامی که برای یک کسب و کار مناسب باشد باید هزینه ای قابل توجه ای را برای تولید محتوا و تبلیغات انجام داد. از سویی دیگر ایجاد یک وب سایت  حرفه ای مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی می باشد که این هزینه برای  بسیاری از کسب و کارهای نوپا هزینه ای سنگین محسوب می شود اما نکته جالب برای کاهش این هزینه ها، وجود گزینه های جایگزین از قبیل سیستم های مدیریت محتوا مانند ورد پرس و بسترهای فروشگاه ساز میباشد که می تواند نیازهای بسیاری از کسب وکارها به صورت حرفه ای  تامین کند.  امروز در ایران استارتاپ های ارائه دهنده خدمات در ایران مانند سازیتو، بسترهای مناسبی برای کارآفرینان مهیا کرده اند تا کارآفرینان بتوانند با کمترین هزینه کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

جذب مخاطب

بدون شک هدف تمام کسب و کارها از رشد تجارت الکترونیک، یافتن و حفظ مخاطب بیشتر است. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی با مخاطبان فعال است که در حال حاضر بیش از ۲۴ میلیون نفر ایرانی در آن حضور دارند. بنابراین بستر مناسبی برای معرفی کسب و کار و جذب مخاطب است. نکته مورد توجه درباره این مخاطبان این است که قابلیت جستجو در این شبکه با توجه به نام و هشتگ است. این بدان معناست که اگر کسی قصد خرید کفش داشته باشد در اینستاگرام با جستجوی کلمه کفش به سرعت به نتیجه مطلوب خود نخواهد رسید، که همین امر می تواند باعث کاهش رشد جذب مخاطبان هدف  شود. یکی از اصلی ترین جذابیت های ایجاد فروشگاه اینترنتی استفاده از مزیت موتورهای جستجو می باشد که می توان با کمی صرف زمان،  خود را در صفحات موتورهای جستجو بالا آورد و احتمال جذب مشتری را به شدت افزایش داد.

انعطاف پذیری و خلاقیت

اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به منزله ی دفتر گسترده ایست که شما یک برگ از آن دفتر را دارا هستید. اما داشتن یک وبسایت به معنی داشتن دفتر شخصی خودتان است. پس اگر بخواهیم از جهت انعطاف پذیری در ارائه‌ی امکانات و خلاقیت در سازمان دهی تمام جزئیات بحث کنیم، بدون شک داشتن وبسایت قابل مقایسه با هیچ شبکه‌ی اجتماعی نمی‌باشد. ایجاد یک فضای کاربر پسند، خاص و جذاب  می تواند باعث جذب مخاطب و حتی بالا بردن اعتبار و اعتماد به کسب و کار شود.

 

آنالیز و تحلیل

یکی از مهم‌ترین مباحث در روند تجارت الکترونیک، آنالیز مخاطبان و تحلیل داده‌هاست. چرا که داشتن داده وتحلیل صحیح آن، ارتباط مستقیم با افزایش مخاطب و حفظ مخاطبین قبلی خواهد داشت. در حال حاضر اینستاگرام برای صفحات بیزنسی خود اطلاعات قابل توجه و خاصی را در اختیار صاحبین صفحات قرار داده است. این اطلاعات کمک بسزایی به بهبود روند صفحه خواهد داشت. اما جالب است بدانید اطلاعاتی که شما می‌توانید از وبسایت خود از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس  دریافت کنید بسیار فراتر از این آمار است و مهمترین تمایز کسب و کارهای آنلاین با کسب و کارهای سنتی همین تحلیل داده و اطلاعات و تصمیم گیری برمبنای تحلیل ها می باشد، می توان گفت کسب وکار آنلاینی که ازاین ابزارها استفاده نکنند تمایزی با مدل های سنتی خود ندارند.بهتر است بدانیم وب سایت و فروشگاه اینترنتی اصلی ترین بستر برای استفاده ازاین ابزارها است.

 

حضور آنلاین و حس اعتماد

برای فروش محصولات در اینستاگرام لازم است همواره آنلاین باشید. چرا که هر کس از طریق ارسال پیام محصول خود را سفارش می‌دهد و شما لازم است پیام را دیده و با ارائه اطلاعات حساب خود، از او بخواهید که پول واریز کند و پس از ارائه فیش واریزی، محصول را ارسال کنید. اگر پیام‌ها از حدی بیشتر شود، دسترسی شما به همه پیام‌ها ناممکن است و درنتیجه مجبورید از بخشی از مشتریان خود صرف نظر کرده و یا از آن‌ها بخواهید در شبکه دیگری پیام بدهند.اما با داشتن وبسایت، بدون نیاز به حضور شما فرایند فروش به طور کامل انجام شده و کافیست ساعتی از روز سفارشات را رسیدگی کرده و ارسال نمایید. چه بسا در این فاصله زمانی در اینستاگرام به دلیل کامل نشدن فرایند فروش، ممکن است نظر مشتری تغییر کرده و از خرید صرف نظر کند.   بنابراین بهتر است تا هر اندازه که می توانید زمان تصمیم گیری مشتری را برای خرید کوتاه کنید.

نکته ی حایز اهمیت دیگر اینست که داشتن یک فروشگاه اینترنتی و استفاده از درگاه پرداخت سهم زیادی را در ایجاد حس اعتماد در مشتریان دارا می باشد.  

مالکیت

بارها اتفاق افتاده است که یک کانال یا صفحه در هر یک از شبکه‌های اجتماعی به راحتی با تهدید حذف شدن، ریپورت شدن، هک‌شدن، فیلتر شدن، بلاک شدن، تحریم و …. مواجه شده است و سال‌ها زحمت شما به راحتی از بین برود. اگر یک روز صبح بیدار شوید و ببینید پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام شما با بیش از 10هزار کاربر (مشتری بالقوه) مسدود یا حذف شده است چکار می‌کنید؟! از طرف دیگر اگر چند سالی در دنیای اینترنت فعالیت داشته باشید قطعا به مقطعی بودن بسیاری از این ابزارها به دلایل مختلف واقف هستید. در دوره‌ای فیسبوک بیشترین اقبال را دارد، گاهی اینستاگرام، گاهی تلگرام، و گاهی شبکه‌ای دیگر… پس بهتر است کسب‌وکارتان را بر روی زمینی محکمتر بنا کنید.

کلام آخر

در حال حاضر با توجه به حضور تعداد زیادی از ایرانیان در اینستاگرام بدون شک این صفحه محیط مناسبی برای معرفی محصولات و حفظ ارتباط هر کسب و کار با مخاطبان خود است. اما با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا ذکر شد بهتر است هدف از داشتن صفحه اینستاگرام خود را فروش نگذاشته و بر ارتباط و معرفی تمرکز کنید. از طرف دیگر در وبسایت فروشگاهی خود که محیطی مخصوص به فروش بوده و اعتبار و امنیت بیشتری نسبت به صفحه اینستاگرام دارد، محصولات را فروخته و از هر دو طیف مشتریان نیز برای بهبود کسب وکار خود بهره ببرید. شما می توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام و بلاگ سازیتو اطلاعات بیشتری را در خصوص راه اندازی یک کسب و کار بدست بیاورید.

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)