خانهاخبار
مروری بر مهم‌ترین و اثرگذارترین تلفن‌های هوشمند دهه 2010

مروری بر مهم‌ترین و اثرگذارترین تلفن‌های هوشمند دهه 2010

دهه اخیر میلادی شاهد شکوفایی تلفن‌های هوشمند بود و دستگاه‌های زیادی به تحول دنیا پرداختند. فکر می‌کنید بااهمیت‌ترین و موثرترین موبایل‌های دهه 2010 چه دستگاه‌هایی هستند؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.
۱۳۹۸/۱۰/۴

بی‌دلیل نیست که دهه ۲۰۱۰ به عنوان مهم‌ترین دهه در دنیای تلفن‌های هوشمند شناخته می‌شود. اگرچه اولین نسل از آیفون در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد و دنیای موبایل را متحول کرد، اما چند سال طول کشید تا گوشی‌های لمسی به گستردگی مدنظر خود برسند و بازیگران بیشتری وارد بازار شوند.

حالا که به روزهای پایانی دهه ۲۰۱۰ و سال ۲۰۱۹ نزدیک می‌شویم، باید اذعان کنیم که این دهه شاهد ظهور و غروب تلفن‌های هوشمند زیادی بود. این دستگاه‌ها شکل زندگی ما را تغییر دادند و از تماشای فیلم و سریال گرفته تا مطالعه اخبار و عکاسی تغییرات مهمی در دنیای فناوری ایجاد کردند. هرچند خلاصه کردن تمام اتفاقات مهم این دهه در یک مقاله ممکن نیست، اما در این مطلب سعی داریم نگاهی به مهم‌ترین تلفن‌های هوشمند یک دهه اخیر بیندازیم تا ببینیم چه محصولاتی ما را به این نقطه از تاریخ رسانده‌اند. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

iPhone 4 2010

image

کمتر تلفنی را در دهه ۲۰۱۰ پیدا می‌کنید که به اندازه آیفون ۴ هیجان و اشتیاق ایجاد کرده باشد. این گوشی هوشمند در عجیب‌ترین اتفاق ممکن پیش از عرضه افشا شد و خبرگزاری گیزمودو توانست آن را از کافه‌ای خریداری کند که یکی از کارمندان اپل اتفاقی دستگاه را آن‌جا جا گذاشته بود. این پرچمدار طراحی ویژه و قابلیت‌های جذابی داشت که بسیاری از آن‌ها امروز به تلفن‌های ما راه پیدا کرده‌اند.

آیفون ۴ اولین تلفن هوشمند مدرنی بود که از دوربین جلو استفاده می‌کرد. این گوشی ایده سلفی را به محبوبیت رساند و برای نخستین بار فیس‌تایم را معرفی کرد. آیفون ۴ اولین موبایلی بود که از HDR استفاده می‌کرد و از طریق دوربین خود انقلابی در صنعت دوربین‌های موبایلی ایجاد کرد. این پرچمدار نخستین گوشی جریان اصلی بازار بود که طراحی «ساندویچ شیشه‌ای» را مطرح کرد و حالا ثمرات آن را همچنان در اکثر گوشی‌های بازار مشاهده می‌کنیم.

البته فراموش نکنیم که این گوشی برای اولین بار ایده «نمایشگر رتینا» را هم مطرح کرد؛ ایده‌ای که باعث شد از آن پس هرگز پیکسل‌های صفحه نمایش را به چشم نبینیم و دنیای موبایل برایمان ظاهر تازه و جذاب‌تری پیدا کند.

Galaxy Note 2011

image

احتمالا خودتان می‌دانید چرا گلکسی نوت در این فهرست قرار دارد. این گوشی نخستین تلفن هوشمندی بود که ایده استفاده از نمایشگرهای بزرگ را به دنیای موبایل آورد. نسل اول گلکسی نوت نمایشگری ۵.۳ اینچی داشت که در آن زمان بسیار عجیب به نظر می‌رسید. حالا پس از ۹ سال به دوره‌ای رسیده‌ایم که این اندازه جزو گوشی‌های نسبتا کوچک به حساب می‌آید.

البته گوشی‌های امروزی حاشیه‌های بسیار کوچک‌تر و باریک‌تری دارد تا ابعاد دستگاه بیش از حد بزرگ نشود، اما گلکسی نوت بود که به ما نشان داد نمایشگرهای بزرگ تا چه اندازه می‌توانند جذاب و کاربردی باشند. این پرچمدار به ما ثابت کرد که تلفن‌های هوشمند برای امور جدی هم قابل استفاده هستند.

Moto G 2013

image

هرچند بسیاری از موبایل‌های موجود در این فهرست گوشی‌های پرچمدار هستند، ولی موتو G و وارثان آن نشان دادند که برای دسترسی به تجربه‌ای مناسب و روان از سیستم عامل اندروید نیازی به پرداخت مبالغ هنگفت نیست. این گوشی با قیمت ۱۷۹ دلار – که حتی در سال ۲۰۱۳ هم ارزان به حساب می‌آمد – دستگاهی در گروه موبایل‌های میان‌رده بود که گاها حتی از پرچمداران سریع‌تر عمل می‌کرد. موفقیت موتو G به خاطر این بود که برخلاف بسیاری از شرکت‌ها اندروید را با ابزارهای بی‌فایده و اضافی پر نکرد و تجربه‌ای نزدیک به اندروید خالص را در اختیار کاربران قرار داد.

چنین تجربه‌ای در آن سال‌ها به‌ندرت در دسترس بود، ولی مسیری که سری موتو G هموار کرد باعث به وجود آمدن دستگاه‌های مقرون به صرفه‌ای شد که احتمالا بیش از هر چیز دیگر بر بازار موبایل‌های میان‌رده و اقتصادی تاثیر گذاشته است.

OnePlus One 2014

image

شرکت وان پلاس با ادعای بزرگی وارد بازار شد؛ این شرکت می‌خواست موبایلی با قیمت ۳۰۰ دلار بسازد که بتواند در برابر پرچمداران قد علم کند. اگرچه این شرکت با اولین نسل از گوشی وان پلاس به توفیق چندانی دست نیافت، اما به‌خوبی نشان داد که می‌تواند با ارائه سخت‌افزاری قدرتمند با قیمتی مناسب چنین کاری انجام دهد.

این شرکت همین حالا هم با عرضه محصولات رقابتی به اصل اول خود وفادار مانده اما اکنون با بازیگران بزرگ بازار رقابت می‌کند. نسل اول وان پلاس نه تنها آینده این شرکت را تضمین کرد، بلکه به بقیه نشان داد که چگونه می‌توان پرچمداری اقتصادی تولید کرد بدون این که نیازی به فدا کردن کیفیت یا بالا بردن قیمت وجود داشته باشد.

Amazon Fire Phone 2014

image

حتما از خودتان می‌پرسید که چرا نام موبایل ناموفق آمازون در این فهرست قرار گرفته است. پاسخ این سوال ساده است: آمازون تمام پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی بازار را داشت، ولی احتمالا خوش‌شانس بودیم که چنین اتفاقی رقم نخورد.

آمازون از طریق فروشگاه آنلاین و دستیار صوتی الکسا به آن‌چنان اطلاعاتی از زیر و بم زندگی کاربران دسترسی دارد که دیگر نیازی به ورود به دنیای موبایل نداشته باشد. تلفن‌های هوشمند احتمالا مهم‌ترین دستگاه الکترونیکی زندگی اکثر افراد در دنیای مدرن امروزی است و چه بهتر که دسترسی به اطلاعات آن در اختیار شرکتی نباشد که همین حالا هم اطلاعات زیادی درباره زندگی ما می‌داند.

ورود به دنیای موبایل با یک پلتفرم جدید کار بسیار سختی است و مایکروسافت هم نتیجه آن را نشان داده است. آمازون برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها از انشعاب خاصی از اندروید استفاده کرد که توفیق چندانی نداشت. این گوشی به جز تسهیل فرآیند خرید از آمازون فاقد قابلیت جذاب دیگری بود و باتری خوبی هم نداشت.

شکست فایر فون، در کنار شکست ویندوز موبایل و بلک‌بری نشان داد که هیچ‌کس به این زودی‌ها نمی‌تواند سلطه اندروید و iOS را زیر سوال ببرد، بنابراین شرکت‌ها تمرکز خود را روی جنبه‌های دیگر تلفن‌های هوشمند گذاشتند.

Xiaomi Mi Mix 2016

image

اگر امروز از وجود گوشی‌های بی‌حاشیه لذت می‌برید، باید ممنون شیائومی باشید. هرچند ایده کاهش حداکثری حاشیه‌های نمایشگر به سال‌ها قبل برمی‌گردد، اما می میکس شیائومی اولین موبایل جریان اصلی بود که این کار را به زیبایی انجام داد. این طراحی که زمانی صرفا در طرح‌های مفهومی طرفداران دیده می‌شد، بالاخره به بازار مصرفی آمد و شرکت‌های بزرگ را به سمت استفاده از آن سوق داد.

در آن زمان مشاهده دستگاهی که حاشیه نمایشگر نداشت شوکه‌کننده بود، اما حالا به دوره‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم موبایلی با طراحی قدیمی و حاشیه‌دار را تحمل کنیم.

Google Pixel 2016

image

نسل اول پیکسل گوگل اتفاق بزرگی در دنیای گوشی‌های اندرویدی بود، چرا که بالاخره برای اولین بار شاهد ارائه محصولی بودیم که سخت‌افزار و نرم‌افزار آن توسط خود گوگل طراحی شده بود. این شرکت بعد از سال‌ها فروش دستگاه‌های سری نکسوس که بیشتر محصولاتی برای توسعه‌دهندگان به حساب می‌آمد، سرانجام نشان داد می‌تواند شرکتی فراتر از یک تولیدکننده نرم‌افزار باشد.

نسل اول پیکسل از نظر تجاری چندان موفق نبود و جای شگفتی هم نداشت، اما این گوشی تجربه خالص اندرویدی را به علاقه‌مندان این سیستم عامل چشاند. به‌علاوه، این گوشی احتمالا پس از آیفون ۴ بزرگ‌ترین تغییر را از نظر کیفیت تصویر به ارمغان آورد و نه تنها از +HDR رونمایی کرد و دامنه پویا را افزایش داد، بلکه با کاهش نویز و بهینه‌سازی وایت بالانس رنگ‌های واقع‌گرایانه‌تر و تصاویر شارپ‌تری به وجود آورد.

سری پیکسل حالا یکی از استانداردهایی است که محصولات اندرویدی با آن مقایسه می‌شوند و گوگل هم دیگر فقط یک تولیدکننده نرم‌افزار به حساب نمی‌آید.

iPhone X 2017

image

آیفون X شاید اولین گوشی بزرگی نبود که از طراحی بی‌حاشیه استفاده می‌کرد، اما کاری کرد که این شیوه از طراحی بیش از هر زمان دیگری به محبوبیت برسد. البته ناچ یا بریدگی بالای نمایشگر را هم مدیون همین گوشی هوشمند هستیم!

آیفون ۱۰ با سیستم جدید جسچر خود در شکل استفاده ما از iOS تحولات عظیمی ایجاد کرد. این دستگاه بعد از حذف حسگر اثر انگشت به استفاده از سیستم تشخیص چهره روی آورد و نشان داد که این قابلیت می‌تواند کمابیش روش خوبی برای احراز هویت باشد (هرچند بحث و جدل‌های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد). با این همه، نمی‌توانیم فراموش کنیم که همین آیفون X آغازگر دوران گوشی‌های هزار دلاری بود.

Huawei Mate 20 Pro 2018

image

نمی‌توان به‌راحتی مشخص کرد که هواوی از چه زمانی به غول بزرگی که امروز می‌بینیم تبدیل شد، اما به جرأت می‌توان گفت که هیچ موبایلی به اندازه میت ۲۰ پرو نتوانست در نمایش چهره موفق این شرکت موثر باشد. اگرچه این گوشی اولین موبایلی نبود که از سه لنز استفاده می‌کرد، ولی اولین تلفن هوشمندی بود که ترکیب سه‌گانه فوق عریض، عادی و تله‌فوتو را به کار برد. این مسئله در کنار سنسور اصلی غول‌آسا تقریبا باعث شد تمام رقبا از گردانه رقابت خارج شوند. از دیگر ویژگی‌های جذاب این گوشی می‌توانیم به باتری بزرگ و حسگر اثر انگشت قدرتمند زیر شیشه‌ای اشاره کنیم.

اگر سری P30 را نادیده بگیریم، میت ۲۰ پرو جاه‌طلبانه‌ترین نمایش هواوی پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا بود. حالا این شرکت نمی‌تواند از خدمات گوگل استفاده کند و با محدودیت‌های زیادی روبرو شده، اما همچنان با قدرت مبارزه می‌کند تا بتواند به رشد پیوسته خود ادامه دهد.

Galaxy Fold 2019

image

یکی از جدیدترین گوشی‌های موجود در این فهرست احتمالا یکی از مهم‌ترین اتفاقات دنیای موبایل در دهه جاری است. با وجود این که عرضه گلکسی فولد با مشکلاتی در خصوص دوام این دستگاه مواجه شد، ولی بدون شک می‌توانیم دستگاه‌های منعطف را حداقل به عنوان بخش مهمی از آینده بازار موبایل تصور کنیم.

این دستگاه مثل نسل اول گلکسی نوت می‌خواهد نشان دهد که محصولی در ابعاد جیب شلوار تا چه اندازه می‌تواند پاسخگوی نیازهای جدی شما باشد. البته قیمت این موبایل هنوز خیلی بالاست و برای کاربردی شدن باید مدتی به آن فرصت بدهیم، اما دیر یا زود این تلفن‌ها بازار را به تسخیر درمی‌آورند.

عضو افتخاری: سری Palm Pre

image

اگر بخواهیم در انتهای این مطلب به صورت افتخاری به یکی از گوشی‌های مهم دهه گذشته اشاره کنیم، باید از سری Palm Pre نام ببریم. هرچند اولین نسل از Palm Pre در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، اما در ادامه دو مدل دیگر هم از این سری به بازار آمد که نمی‌توانیم تاثیر آن را بر دنیای تلفن‌های هوشمند نادیده بگیریم، چون بسیاری از قابلیت‌های فعلی گوشی‌های ما وام‌گرفته از همین سری و سیستم عامل WebOS آن است.

جستجوی سراسری، چندوظیفگی از طریق نمایش کارتی، به‌روزرسانی‌های OTA، مسیریابی با جسچرها، مدیریت نوتیفیکیشن، اپلیکیشن‌های وب و بسیاری از ویژگی‌های دیگر برای اولین بار در گوشی Palm معرفی شدند. این سخت‌افزار نتوانست همپای نرم‌افزار قدرتمند WebOS پیش بیاید و در نتیجه این سری از رده خارج شد، اما اثرات آن همواره بر دنیای موبایل برقرار است.


نظر شما درباره گوشی‌های موجود در فهرست بالا چیست؟ کدام‌یک را اثرگذارترین گوشی دهه ۲۰۱۰ می‌دانید؟ فکر می‌کنید جای کدام تلفن هوشمند در این فهرست خالی است و چرا؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Masouf

۱۳۹۸/۱۰/۶
آیفون ۱۰ رو بیخود تو این لیست گذاشتید چنانچه پیش از این گوشی گوشی های زیادی با ناچ تو بازار موجود بود. شما میگید ناچ طراحی نچسبی بود چون آیفون گوشی این شکلی زده شده جذاب! اصلا قبول ندارم همچنین بعدش گفتید استفاده از تشخیص چهره ک قبلاً هم تو گوشیای دیگه بکار برده شده بود.

AmirHossein

۱۳۹۸/۱۰/۵
جاى ايفون 5s به شدت خاليه
موبايلى كه حسگر اثر انگشت رو جز ترند بازار كرد و يكى از بهترين گوشى هاى اپل بود

امیررضا

۱۳۹۸/۱۰/۴
سلام با عرض خسته نباشید بابت گردآوری این مطالب به نظر من شما برند بلکبری رو از قلم انداختین مخصوصا مدل پاسورت

HakhamaneshS

۱۳۹۸/۱۰/۴
بار دیگر نشان دادید ک وبسایت شما با NOKIA حال نمی کند! اون از ب روز نبودن در بخش گوشی های نوکیا، این هم اینجا ک نامی از نوکیا نبردید! در سال 2013 نوکیا لومیا 1020 ب بازار آمد ک دوربین 41 مگا پیکسلی داشت، ک هنوز هم بهترین دوربین را دارد، اما نامی از آن برده نشد!
باز خوبه ک در عکس پایانی عکس نوکیا 7 پلاس است

محمدامین

۱۳۹۸/۱۰/۴
به نظرم جای آیفون5اس خالی بود توی لیست.
به عوان اولین مدل مدرنی که حسگر اثر انگشت رو به خدمت گرفت.