خانهاخبار
فرانسه گوگل را به‌دلیل سو استفاده از قدرت 150 میلیون یورو جریمه کرد

فرانسه گوگل را به‌دلیل سو استفاده از قدرت 150 میلیون یورو جریمه کرد

شورای رقابت بازار فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گوگل را به خاطر سو استفاده از قدرت و مدیریت غیرمنصفانه تبلیغات 150 میلیون یورو جریمه کرده است.
۱۳۹۸/۱۰/۱

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم که شرکت‌های اینترنتی با توجیه هزینه خدمات رایگان یا اداره شرکت‌ها به صورت خصوصی تصمیم بگیرند چه برخوردی با کاربران داشته باشند و چگونه خط مشی عملی و رفتاری خود را تعیین کنند.

ولی وقتی صحبت از انحصارطلبی‌هایی مثل عملکرد گوگل در حوزه‌هایی نظیر ترافیک جستجو، سهم مرورگر و یا تبلیغات آنلاین می‌شود، قوانین متفاوت است و این شرکت‌ها متاسفانه در تطابق خود با این قوانین بسیار کند و مقاوم هستند.

با این حال، اکنون شورای رقابت فرانسه گوگل را ۱۵۰ میلیون یورو (معادل ۱۶۷ میلیون دلار) جریمه کرده تا شاید این شرکت یاد بگیرد که چه مسئولیت‌هایی در قبال کاربران و فضای آزاد رقابت در بازار دارد.

منشا اعمال این جریمه اولین بار از دادخواست شرکتی به نام Gibmedia آغاز شد که در زمینه پیش‌بینی وضعیت آب و هوا فعالیت می‌کند و مدتی بود که گوگل به شکل غیرمنصفانه‌ای اجازه خرید تبلیغات را به آن‌ها نمی‌دهد. گوگل در پاسخ گفته بود که این شرکت کاربران را به پرداخت هزینه برای خدمات فریب می‌دهد و از تبلیغات خطرناک و توهین‌آمیز استفاده می‌کند.

اکنون ایزابل داسیلوا، عضو شورای رقابت فرانسه، در نشستی خبری در خصوص این تصمیم می‌گوید:

گوگل قدرت مرگ و زندگی شرکت‌هایی را در دست گرفته که حیات‌شان وابسته به همین تبلیغات است. ما بر سر حق گوگل مبنی بر اعمال قوانین بحثی نداریم. اما این قوانین باید واضح باشد و برای تمام تبلیغ‌کنندگان به صورت یکسان اجرا شود.

این نهاد دولتی فرانسه از گوگل خواسته تا تعلیق بی‌رحمانه و غیرموجه شرکت‌ها را متوقف کند و سیستمی در نظر بگیرد تا در صورتی که ریسک تعلیق از سیستم تبلیغات برای شرکت‌ها وجود داشت، آن‌ها به نحوی در جریان قرار بگیرند.

گوگل در پاسخ نسبت به این تصمیم معترض شده و اعلام کرده که درخواست تجدیدنظر می‌کند.

با توجه به این که بسیاری از فعالان فضای اینترنت از طریق ترافیک جستجو امرار معاش می‌کنند، به نظر شما فعالیت‌های گوگل باید شفاف‌تر باشد یا آن‌ها به عنوان شرکتی خصوصی حق دارند هر کاری دلشان خواست انجام دهند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Parsa Sadeghi

۱۳۹۸/۱۰/۳
خب به نظر من گوگل مثل هر شرکت دیگه ای میتونه. به هر شرکت یا شخصی که خواست خدمات ارائه نده و خب در بعضی اوقات به ضرر خودش هم تموم میشه.اگر تعداد این اشخاص زیاد بشه احتمالا رقبایی برای گوگل ایجاد میشنتا این انحصار رو از دست گوگل خارج کنن.