خانهاخبار
ارائه آمار شفاف، نکته کیلیدی ایجاد رونق در بازار مسکن

ارائه آمار شفاف، نکته کیلیدی ایجاد رونق در بازار مسکن

شفافیت همیشه یکی از عوامل‌های کیلیدی ایجاد رونق در بازارهای مختلف بوده است. بازارهایی همچون ارز و طلا به دلیل نوسانات چند وقت اخیر در اقتصاد کشور و نظارت دقیقی که دولت بر آنها داشت، توانست تاحدودی شفافیت را در خود نهادینه کند.
۱۳۹۸/۹/۲۷

شفافیت همیشه یکی از عوامل‌های کیلیدی ایجاد رونق در بازارهای مختلف بوده است. بازارهایی همچون ارز و طلا به دلیل نوسانات چند وقت اخیر در اقتصاد کشور و نظارت دقیقی که دولت بر آنها داشت، توانست تاحدودی شفافیت را در خود نهادینه کند. همچنین می‌توان یکی از عوامل کیلیدی رونق بازار سرمایه در این چند سال اخیر را، شفافیت بسیار شرکت‌ها دانست. بازارمسکن نیز به همین واسطه نیاز دارد تا آمار و اطلاعات شفافی داشته باشد تا بتوان سیاستگذاری‌ها را بر مبنای اتفاقاتی که در هر منطقه در حال روی‌دادن است گرفت. سیاست‌هایی که می‌تواند تا حدودی این افزایش نرخی که در قیمت اجاره آپارتمان‌ درفرمانیه و محله‌های مجاور آن روی داده است را کنترل کند.  

اما چگونه می‌توان از صحت این آمار و اطلاعات مطمئن بود و با استناد به آن برای آینده بازار تصمیم‌گیری کرد.

این مهم را مدتی پیش وزارت راه و شهرسازی با راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان سابا راه‌اندازی کرد و مشاورین املاک را مجاب کرد اطلاعات معاملات خود را از طریق کدرهگیری در این سامانه واردکنند.

 این اطلاعات تا مدتی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری برای برخی از سیاست‌گذاران مورد استفاده قرارگرفت، ولی از آنجایی که تنها یک منبع برای دریافت اطلاعات وجود داشت، استناد به آن با شبهات زیادی همراه بود و نمی‌توانست به عنوان مرجعی برای سیاستگذاری‌ها از آن استفاده کرد. از سوی دیگر، کاربران و مردم نمی‌توانستند به راحتی، آمارهایی از روند معاملات و قیمت ملک را از این سامانه برداشت کنند.

image

از این رو سامانه‌ای که بتواند پاسخگوی این نیازها باشد و اطلاعات آن، جامع و قابل استناد باشد، کاملا محسوس بوده و لزوم حضور استارت‌آپها در این حوزه حس شد. بدین طریق سامانه‌ای با عنوان کیلید وارد این بخش شده و توانست با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی اطلاعاتی که در بسترهایی همچون سابا وارد می‌شد را جمع‌آوری و از طریق ابزارهای مختلف ارائه دهد.

ابزارهایی که علاوه بر ایجاد شفافیت در بازارمسکن، ارزش افزوده‌های دیگری برای افزایش کارایی مشاورین املاک در انجام معاملات ملکی ایجادکرد. به این صورت، کیلید مشاورین املاک را برای ارائه گسترده فایل به متقاضیان کمک می‌کند و در سوی مقابل متقاضیان را برای جستجوی سریع و هدفمند یاری می‌رساند.

روش‌های جستجوی ملک را کیلید توسعه داده و ابزارهای مختلفی در این جهت راه‌اندازی کرده است. یکی از آسان‌ترین راه‌های جستجوی ملک، اعمال فیلترهای قیمتی و متراژ در بخش جستجوی خانه کیلید است. در بخش دیگر می‌توان از روی نقشه کیلید و انتخاب محدوده‌ دلخواه، تمام فایل‌های بارگذاری شده در این مناطق را مشاهده‌ کرد. همچنین کیلید این امکان را فراهم کرده تا از روی نقشه حرارتی، مناطقی که روند معاملات در آنها داغ‌تر بوده را مشاهده و برای ورود به این مناطق تصمیم‌گیری کنند.

کیلید به واسطه اینکه از هوش‌مصنوعی در فعالیت‌های خود بهره می‌برد، تفاوت‌های شگرفی در ابزارهای خود ایجاد کرده که عمل جستجو را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. یکی از این راه‌ها جستجو از روی دوربین گوشی همراه یا همان (AR) است. بدین طریق با گرفتن دوربین گوشی همراه به سمت خانه‌ای که تمایل به اجاره یا خرید آن را دارید، در صورت آماده عرضه بودن آن‌ واحد‌مسکونی و بارگذاری در کیلید، جزئیات آن را به‌ شما نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است یکی از ابزارهای پرکاربرد در کیلید که تاثیرشگرفی در بازار مسکن ایجاد کرده تخمین قیمت است. این تخمین قیمت با ضریب خطای بسیار پایین مشخصات قیمت و سایر مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در انتخاب صحیح را تنها با واردکردن کدپستی نشان می‌دهد. این ابزار علاوه بر اینکه مالکان را برای اطلاع از میزان دارایی ملکی خود یاری می‌رساند و متقاضیان را کمک می‌کند تا ازقیمت ملک مورد نظر خود در کمترین بازه زمانی مطلع شوند، جلوی سوداگری در بازارمسکن را نیز می‌گیرد. به این طریق متقاضی اجاره آپارتمان در دزاشیب می‌تواند با تخمین قیمت کیلید از ارزش واقعی آن ملک مطلع و با تبدیل آن به نرخ اجاره بها با صاحبخانه وارد مذاکره شود و جلوی زیاده‌خواهی احتمالی مالکان را بگیرد.

این مجموعه دانش‌بنیان علاوه بر این ابزارها، گامی مهم در اقتصاد مسکن برداشته و با ایجاد بخشی با عنوان اطلاعات بازار مسکن تمام نوسانات موجود در این بخش را به تفکیک مناطق در بازه‌های زمانی مختلف که بنا به نیاز کاربر ارائه می‌شود منتشر می‌کند. کیلید در این بخش، روند معاملات از نظر تعداد و ارزش معاملات را در قالب نمودار در اختیار کاربران قرارمی‌دهد تا علاوه بر ارزش فعلی ملک روند رشد و کاهش قیمت در آن مناطق را نیز مشاهده کند.

ازسوی دیگر تمام اطلاعات و محتواهای تخصصی مربوط به بخش مسکن، همچون معماری و شهرسازی، اقتصادمسکن، محله‌گردی، سبک زندگی و اخبار و گزارش های تحلیلی بخش مسکن در مجله خبری کیلید با عنوان (kiliDmag)  تولید و منتشر می‌شود. از این رو می‌توان کیلید را مرجعی مناسب برای رفع تمام نیازهای مسکنی برشمرد و تمام اطلاعات مربوط به این بخش را از سامانه کیلید استخراج کرد. اطلاعاتی که می‌تواند در این بازه زمانی که به طور مثال نرخ اجاره آپارتمان درمرزداران افزایش بسیاری داشته متقاضیان ورود به این بخش بهترین انتخاب را با قیمت‌های منطقی داشته باشند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

امین

۱۳۹۸/۱۰/۱۱
پول رپورتاژ آگهی میدین. ادبیات فارسی بلد نیستین؟ کیلیدی یا کلیدی؟