خانهاخبار
مروری بر مهم‌ترین اخبار و اتفاقات دنیای موبایل در سال 2019

مروری بر مهم‌ترین اخبار و اتفاقات دنیای موبایل در سال 2019

با نزدیک شدن به پایان سال 2019، در این مطلب می‌خواهیم به مرور 12 ماه گذشته برویم و ببینیم در طول این مدت چه اخبار و اتفاقاتی مهم‌ترین رخدادهای یک سال گذشته دنیای موبایل بوده است.
۱۳۹۸/۹/۲۷

از آن‌جایی که در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ قرار داریم، بد نیست نگاهی به ۱۲ ماه گذشته داشته باشیم تا ببینیم در دنیای فناوری چه اتفاقاتی رقم خورد. امسال هم مثل سال‌های گذشته شاهد وقوع اتفاقات زیادی بودیم و اخبار جنجالی زیادی در سرخط خبرها قرار گرفت. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم در هر ماه از سال ۲۰۱۹ نه تنها در زندگی ما بلکه در کل دنیای تلفن‌های هوشمند چه اتفاقات مهمی افتاد. پس سخن کوتاه می‌کنیم و به سراغ اصل مطلب می‌رویم؛ با جی‌اس‌ام همراه باشید.

ژانویه

مثل همیشه ابتدای سال با ضرب‌آهنگی آرام و آهسته شروع شد. در این ماه شاهد معرفی چند موبایل اقتصادی از دو برند بزرگ سامسونگ و شیائومی بودیم. سری گلکسی M اولین تلفن هوشمند سامسونگ را با ناچ بالای صفحه روانه بازار کرد که البته طراحی قطره‌ای داشت.

در آن سو، شیائومی با محصولی خوش قیمت پا به سال ۲۰۱۹ گذاشت. اولین گوشی این شرکت از برند زیرمجموعه آن یعنی ردمی به بازار آمد. ردمی نوت ۷ در مقابل قیمت مناسب خود عملکرد بسیار خوبی داشت و به شکلی مناسب نشان داد که یک موبایل چطور می‌تواند سخت‌افزاری مطلوب و قیمتی جذاب داشته باشد.

فوریه

image

ماه فوریه معمولا ماهی جذاب در دنیای تلفن‌های هوشمند است چرا که ورود نسل جدید گلکسی اس سامسونگ را به خود می‌بیند. اگرچه فوریه ۲۰۱۹ میزبان خانواده گلکسی اس ۱۰ و حتی گلکسی فولد بود، اما همه چیز به محصولات این غول کره‌ای ختم نشد و چند شرکت دیگر هم سعی کردند سهمی از این بازار داشته باشند.

  • ال‌جی گوشی هوشمند G8 را با جسچرهای حرکتی و V50 را به عنوان اولین تلفن هوشمند 5G خود معرفی کرد.
  • HMD Global موبایل نوکیا ۹ پیورویو را با دوربین منحصر به فرد پنج‌گانه عرضه کرد اما کاربران استقبال مناسبی از آن نداشتند.
  • سونی با اکسپریا ۱ به استفاده از طراحی جدیدی رو آورد که حالا باریک‌تر و بلندتر از همیشه بود.
  • موتورولا چهار مدل از Moto G7 روانه بازار کرد تا بازار گوشی‌های اقتصادی را به تسخیر خود درآورد.

علاوه بر این‌ها، چند گوشی دیگر هم معرفی شد که البته آن قدرها برای کاربران جذاب نبود. در مجموع ماه فوریه توانست صحنه را برای سالی پرهیجان در دنیای موبایل آماده کند.

مارس

image

ماه مارس کمی آرام‌تر از ماه فوریه بود اما اتفاقاتی در آن رقم خورد که مطمئنا ارزش بازبینی دارد.

  • سامسونگ با تغییر استراتژی به سراغ بازآرایی گوشی‌های سری گلکسی A رفت و گلکسی A20 را به عنوان اولین عضو این خانواده معرفی کرد.
  • رویداد ماه مارس اپل آیپد ایر، آیپد مینی، ایرپاد ۲ با شارژر بیسیم و اپل کارت را به کاربران معرفی نمود. علاوه بر این، در آن رویداد شاهد رونمایی از فصل جدید فعالیت‌های اپل در زمینه سرویس‌های مختلفی همچون اپل نیوز، اپل آرکید و اپل تی‌وی پلاس بودیم.
  • اوضاع برای شرکت سونی چندان مساعد نبود و باعث شد این کمپانی کسب و کار موبایل خود را با بخش تلویزیون و دوربین ادغام کند.
  • هوآوی از پرچمدار جدیدی به نام Huawei P30 رونمایی کرد که دوربینی فوق‌العاده و باتری بزرگی با طول عمر بالا داشت.

آوریل

ماه آوریل کمی خسته‌کننده بود. سامسونگ از گلکسی A70 و گلکسی A80 با آن مکانیزم دوربین چرخنده و عجیب و غریبش رونمایی کرد. ولی اصلی‌ترین اتفاق سال برای این شرکت احتمالا مشکلی بود که در زمان عرضه گلکسی فولد رقم خورد. درست چند روز پیش از عرضه این گوشی تاشو، تعدادی دستگاه نمونه برای رسانه‌ها فرستاده شد که این محصولات معیوب از آب درآمد. در نتیجه این شرکت مجبور شد نمونه‌های ارسالی را جمع‌آوری کرده و تاریخ عرضه گلکسی فولد را به تاخیر بیندازد تا مشکل موبایل جدیدش را برطرف کند.

مه

image

خوشبختانه ماه مه خیلی بهتر از ماه آوریل بود و در این ماه توانستیم با چند موبایل جذاب سال آشنا شویم.

  • وان پلاس گوشی هوشمند وان پلاس ۷ و از آن مهم‌تر وان پلاس ۷ پرو را معرفی کرد که گامی مهم در استفاده از نمایشگر تمام صفحه و نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی بود.
  • گوگل اولین گروه از گوشی‌های اقتصادی خود را با نام پیکسل 3a و پیکسل 3a ایکس ال راهی بازار کرد. این دو گوشی دوربین بسیاری خوبی داشتند و با برخورداری از جک هدفون محصولی مناسب برای بسیاری از اقشار جامعه به حساب می‌آمدند.
  • نوبیا موبایل گیمینگی معرفی کرد که از طراحی خاص و چشم‌نوازی بهره می‌برد. رد مجیک ۳ سخت‌افزار فوق‌العاده‌ای را در ازای قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار به دست کاربران رساند و از این حیث به دستاورد مهمی دست یافت.

ژوئن

با شروع فصل تابستان، دنیای تلفن‌های هوشمند هم وارد فصل دیگری شد. شیائومی برند زیرمجموعه دیگری تحت عنوان CC معرفی کرد که گروه سنی جوانان را هدف قرار داده و بر عکاسی تمرکز داشت. با این حال، اقدام مهمی که شیائومی در ماه ژوئن انجام داد انتشار ویدیویی از نمونه پروتوتایپ دوربین زیر صفحه نمایش بود. به طور همزمان اوپو هم پروتوتایپ مشابهی را به نمایش گذاشت تا کمی بیشتر نسبت به آینده دنیای موبایل امیدوار شویم.

ژوئیه

ژوئیه ماه نسبتا خسته‌کننده‌ای بود. سامسونگ دستگاهی پرچمدار را روانه بازار کرد که این بار بازار تبلت‌ها را هدف قرار داده بود و گلکسی تب S6 نام داشت. این تبلت مطمئنا هنوز هم یکی از بهترین تبلت‌های موجود در بازار است. در آن سوی کشور کره، ال‌جی نسخه ارزان‌تر G8 ThinQ را با اسم G8S ThinQ معرفی کرد که باز هم نتوانست موفقیتی در زمینه جلب توجه کاربران داشته باشد.

در دنیای اپلیکیشن‌ها، برنامه FaceApp به سرعت به محبوبیت رسید تا جایی که در کمتر از یک هفته تقریبا تمام کاربران این برنامه را امتحان کردند و تصاویر مربوط به پیری خودشان را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. با این حال، هایپ این برنامه به همان سرعت موفقیتش از بین رفت.

اوت

image

سامسونگ با معرفی خانواده گلکسی نوت ۱۰ ما را از گرمای طاقت‌فرسای تابستان نجات داد. این شرکت برای اولین بار از خانواده نوت دو نسخه معرفی کرد که نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس نام داشت. طبیعتا نوت ۱۰ پلاس خیلی زود توانست توجه کاربران را به خود جلب کند و به یکی از بهترین پرچمداران سال ۲۰۱۹ تبدیل شود.

این غول بزرگ کره‌ای همچنین نسخه‌های جدید گلکسی A50 و گلکسی A30 را راهی بازار کرد که برای اولین بار آن‌ها را چند ماه پیش معرفی کرده بود. در سوی دیگر بازار، موتورولا از گوشی وان اکشن رونمایی کرد که اولین محصول این شرکت با تمرکز روی قابلیت‌های مختلف دوربین بود.

سپتامبر

image

احتمالا بتوانیم لقب پراتفاق‌ترین ماه سال ۲۰۱۹ را به سپتامبر بدهیم. مهم‌ترین دلیل این قضیه معرفی پرچمدار اپل است، اما بقیه شرکت‌ها هم بیکار نبودند.

اکتبر

image

در ماه اکتبر گوگل صحنه را در دست گرفت و از پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال رونمایی کرد. این سری با برخورداری از نمایشگرهای ۹۰ هرتزی، دوربین تله‌فوتوی جدید، فناوری رادار برای شناسایی جسچرهای حرکتی و البته باتری کوچک ترکیبی عجیب را به کاربران ارائه کرد. به نظر می‌رسید که کاربران امسال کمتر از سال‌های قبل برای این سری اشتیاق داشتند.

موتورولا به عرضه چند موبایل از سری Moto G8 پرداخت و احتمالا در ابتدای سال آینده چند عضو دیگر از این خانواده را خواهیم دید. این گوشی‌ها همچنان بر ارائه قابلیت‌های زیاد در مقابل قیمت پایین تاکید داشتند.

در اتفاقی که در ابتدا به نظر بی‌اهمیت می‌آمد، اپل بدون برگزاری هیچ مراسم خاصی از ایرپاد پرو رونمایی کرد. این محصول با برخورداری از قابلیت حذف فعال نویز و قیمت ۲۵۰ دلاری در سکوت خبری معرفی شد و به سرعت توانست موفقیتی بی‌نظیر را برای اپل به ارمغان بیاورد.

نوامبر

مهم‌ترین اتفاق ماه نوامبر رونمایی از گوشی تاشوی موتورولا ریزر بود. موبایلی که در واقع نسخه‌ای به‌روزشده از گوشی قدیمی ریزر به حساب می‌آید اما حالا از مکانیزمی کاملا متفاوت استفاده می‌کند. اگرچه قیمت این دستگاه از رقیبانش مثل گلکسی فولد و میت ایکس ارزان‌تر بود، اما برچسب ۱۵۰۰ دلاری آن همچنان برای بسیاری گران تلقی می‌شود.

image

دسامبر

تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند معمولا در ماه دسامبر دست به رونمایی از محصولات بزرگ خود نمی‌زنند و سعی دارند دستگاه‌های قدیمی را در طول فصل مهم تعطیلات بفروشند. از این رو، مهم‌ترین اتفاق این ماه رونمایی از اسنپدراگون ۸۶۵ بود که اکثر پرچمداران سال بعد از آن استفاده خواهند کرد.

در این ماه اخبار و شایعات متنوعی درباره پرچمداران سال بعد سامسونگ و اپل منتشر شد و رندرهای زیادی از گلکسی اس ۱۱ دیدیم. اکنون اگرچه هنوز زمان زیادی تا معرفی نسل بعدی آیفون مانده اما دو ماه بیشتر تا معرفی سری گلکسی اس ۱۱ فاصله نداریم و احتمالا در این فاصله باید منتظر گزارش‌های بیشتری باشیم.


حالا از شما می‌خواهیم بگویید به نظرتان کدام اتفاق سال ۲۰۱۹ جذاب‌ترین اتفاق سال بوده است؟ فکر می‌کنید در سال آینده باید شاهد چه اخبار و رخدادهای مهمی باشیم؟ دیدگاه‌های خود را با ما و کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

HakhamaneshS

۱۳۹۸/۹/۲۷
نامی از نوکیا 7.2 با دوربین 48 مگا پیکسلی نبردید! و نیز گوشی Tough 800 نوکیا با کاربری نظامی و امدادی

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۹/۲۷
مهمترین روییدادهای 2019
-اسنپدراگون 865
-گوریلاگلس 6
-می‌ میکس آلفا(شیائومی)
در حوزه‌های داخلی هم بدنبال فروشِ موفقِ "هلوشو بدم، لیموشو بدم.." این‌بار بحث آبمیوه‌ی عالیس مطرح است?
یه آب‌میییوه‌ی عالییییس?
خب همه‌ی اینها یعنی اشتغال و رشد و بالندگی