خانهاخبار
اسنپدراگون 865 در بنچمارک‌ها آیفون 11 پرو را پشت سر گذاشت

اسنپدراگون 865 در بنچمارک‌ها آیفون 11 پرو را پشت سر گذاشت

جدیدترین تراشه شرکت کوآلکام با نام اسنپدراگون 865 موفق شد در بنچمارک آنتوتو تراشه A13 اپل را پشت سر بگذارد. در این مطلب به بررسی شماری از بنچمارک‌های این تراشه می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۹/۲۶

کوآلکام چند هفته پیش در رویداد سالانه اسنپدراگون سامیت از جدیدترین تراشه خود با نام اسنپدراگون ۸۶۵ رونمایی کرد و حالا بالاخره می‌توانیم ببینیم این چیپست چقدر قدرتمند است. کوآلکام در رویداد یادشده تعدادی دستگاه آزمایشی با برخورداری از اسنپدراگون ۸۶۵ به رسانه‌ها داد تا آن‌ها این پردازنده را بررسی کنند. حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد که مدل جدید چیپست اسنپدراگون نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ تغییرات زیادی کرده است.

پیش از این که به سراغ بررسی عملکرد اسنپدراگون ۸۶۵ برویم، ذکر یک نکته حائز اهمیت است. این تراشه حالت ویژه‌ای برای عملکرد بهتر دارد که به پردازنده اجازه می‌دهد امکان استفاده از قدرت خام بیشتری را داشته باشد. با این حال احتمالا بسیاری از تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند این حالت را فعال نخواهند کرد. چرا؟ چون وقتی این حالت فعال می‌شود عمر باتری کاهش می‌یابد و به نظر نمی‌رسد که سازندگان موبایل بخواهند عمر باتری دستگاه‌های خود را فدای افزایش نسبی توان دستگاه کنند.

علاوه بر این، گفتنی است که دستگاه آزمایشی کوآلکام دارای ۱۲ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و نمایشگری با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بوده است. با این حساب، با دستگاهی در حد پرچمداران سال ۲۰۲۰ طرف هستیم.

اسنپدراگون ۸۶۵ در بنچمارک آنتوتو بدون فعال‌سازی حالت عملکرد ویژه به امتیاز ۵۵۶٫۲۸۱ و با فعال‌سازی این حالت به امتیاز ۵۶۴٫۹۷۰ دست یافته است. این نتایج بهتر از پیکسل ۴ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس است که به ترتیب امتیازات ۴۱۲٫۶۱۹ و ۳۵۸٫۱۶۰ را کسب کرده بودند. اسنپدراگون ۸۶۵ در این‌جا حتی بهتر از آیفون ۱۱ پرو با تراشه A13 بایونیک عمل می‌کند که امتیاز ۴۵۵٫۷۷۸ را ثبت کرده بود.

image

چیپست جدید کوآلکام در بنچمارک گیک‌بنچ نیز عملکرد مشابهی از خود به جا گذاشته اما نتوانسته آیفون ۱۱ پرو را پشت سر بگذارد. این پردازنده بدون فعال‌سازی حالت ویژه در شرایط تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب امتیازات ۹۲۵ و ۳٫۴۵۵ را به دست آورده است. امتیاز آیفون ۱۱ پرو در حالت تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب ۱٫۳۲۳ و ۳٫۵۰۳ است که در حالت تک‌هسته‌ای فاصله زیادی میان این دو تراشه دیده می‌شود. گلکسی نوت ۱۰ پلاس در گیک‌بنچ امتیازات ۷۰۰ و ۲٫۵۳۴ را کسب کرده که نشان می‌دهد اسنپدراگون ۸۶۵ تا چه اندازه پیشرفت کرده است.

هوش مصنوعی یکی از اصلی‌ترین اهداف کوآلکام در طراحی تراشه در سال‌های اخیر بوده است. اگرچه سرویس آنتوتو لزوما دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری قدرت عملکرد در بخش هوش مصنوعی نیست (همان طور که نتایج بنچمارک‌ها به خوبی توانایی‌های دنیای واقعی تلفن‌های هوشمند را نشان نمی‌دهند)، اما نتایج این تراشه در سرویس مذکور بسیار خوب بوده است. اسنپدراگون ۸۶۵ بدون حالت ویژه عملکرد امتیاز ۴۶۸٫۵۱۶ را ثبت کرده که فاصله بسیار زیادی با امتیاز ۱۹۶٫۴۲۷ گلکسی نوت ۱۰ پلاس دارد.

با تمام این تفاصیل، واضح است که اسنپدراگون ۸۶۵ بسیار بهتر از اسنپدراگون ۸۵۵ عمل می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که تمام دستگاه‌های مصرفی مجهز به این پردازنده ممکن است به خوبی دستگاه خود کوآلکام عمل نکنند، اما با این حال عملکرد بهتر اسنپدراگون ۸۶۵ نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ قابل انکار نیست. اپل در سال‌های اخیر با معرفی مدل‌های جدید آیفون و تراشه‌های سری A توانسته بود تا حدی از کوآلکام پیشی بگیرد، اما اکنون به نظر می‌رسد که رقابت از همیشه شدیدتر شده و کوپرتینویی‌ها هم باید به فکر تغییرات گسترده‌ای در زمینه طراحی پردازنده‌های خود باشند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)