خانهاخبار
چیپست پرچمدار مدیاتک با نام Dimensity 1000 5G معرفی شد

چیپست پرچمدار مدیاتک با نام Dimensity 1000 5G معرفی شد

مدیاتک سرانجام رسما چیپست پرچمدار Dimensity 1000 5G را معرفی و از مشخصات آن پرده برداشت. این تراشه با پشتیبانی از فناوری 5G آمده تا با تراشه‌های کوآلکام، هوآوی و سامسونگ رقابت کند.
۱۳۹۸/۹/۶

مدیاتک سرمایه‌گذاری عظیمی روی حوزه 5G کرده و حالا ما آهسته اما پیوسته مشغول تماشای ثمرات این سرمایه‌گذاری روی نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی هستیم. این شرکت امروز رسما از چیپست Dimensity 1000 5G رونمایی کرد تا این پردازنده را به رقابت تراشه‌های رده بالای بازار مثل اسنپدراگون 855 و Kirin 990 5G بفرستد. این چیپست همان چیپست MT6885Z 5G است که مدیاتک آن را چند ماه پیش معرفی کرده بود. اما امروز اسم تجاری و مشخصات دقیق پردازنده مذکور به طور رسمی منتشر شد.

پردازنده Dimensity 1000 5G از چهار هسته رده بالای کورتکس A77 با سرعت کلاک ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A55 با سرعت کلاک ۲.۲ گیگاهرتز تشکیل شده است. نکته جالب این که دیمنسیتی به جای ترکیب سه-خوشه‌ای در Kirin 990 و اسنپدارگون ۸۵۵ از ترکیب دو-خوشه‌ای استفاده می‌کند. تراشه جدید مدیاتک دارای پردازنده گرافیکی Mali-G77 است که قبلا در اگزینوس ۹۹۰ نیز همراه با چند هسته کمتر استفاده شده بود.

image

فناوری 5G یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دیمنسیتی ۱۰۰۰ است. این تراشه از مودم هلیو M70 5G استفاده می‌کند که فضای کمتری اشغال می‌کند و بسیار بهینه است. این تراشه سریع‌ترین مودم 5G را با سرعت دانلود ۴.۷ گیگابیت و سرعت آپلود ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه در هر دو شبکه مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) نسل پنجم در اختیار دارد. چیپست مدیاتک از حالت مولتی-مود هم پشتیبانی می‌کند تا بتواند از تمام شبکه‌های 2G تا 5G استفاده نماید. البته به خاطر داشته باشید که دیمنسیتی ۱۰۰۰ تراشه‌ای Sub-6GHz است و از شبکه‌های mmWave 5G که به وفور در آمریکا بنا شده‌اند پشتیبانی نمی‌کند.

تراشه 5G مدیاتک نخستین چیپست دنیاست که می‌تواند با دو سیم کارت 5G کار کند. چیپست‌های فعلی صرفا قادر به پشتیبانی از یک سیم کارت 5G هستند. دیمنسیتی ۱۰۰۰ همچنین به‌لطف ۶ هسته APU خود تمرکز زیادی بر قابلیت‌های هوش مصنوعی دارد. این ۶ هسته شامل ۲ هسته سنگین، ۳ هسته متوسط و ۱ هسته سبک است. مدیاتک میگوید این طراحی باعث بهره‌وری بالاتر در فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌شود. برای مثال، فعالیت‌های ساده مثل تشخیص چهره را می‌توان به هسته سبک و فعالیت‌های پیچیده‌تر مثل پردازش‌های دوربین را به هسته‌های سنگین محول کرد. تراشه دیمنسیتی می‌تواند در هر ثانیه ۴.۵ تریلیون عملیات انجام دهد.

image

چیپست جدید مدیاتک از دوربین‌های تکی حداکثر ۸۰ مگاپیکسلی و دوربین‌های دوگانه ۳۲ و ۱۶ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این تراشه پشتیبانی از ویدیوهای HDR است که به عنوان اولین چیپست دنیا از ویدیوهای HDR مولتی-فریم نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، این تراشه توانایی پخش فرمت AV1 گوگل را تا رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دارد. دیمنسیتی ۱۰۰۰ می‌تواند با نمایشگرهای +QHD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و نمایشگرهای +FHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز کار کند.

image

به فاصله کوتاهی پس از معرفی این چیپست، سرویس آنتوتو نتایج بنچمارک این پردازنده را منتشر کرد و امتیازات آن بسیار جالب توجه است. البته مشخص نیست که این چیپست روی چه دستگاهی استفاده شده، اما همان طور که می‌بینید نتیجه عدد ۵۱۱٫۶۸۳ را در اپلیکیشن آنتوتو نشان می‌دهد. بنابراین این دستگاه در مقایسه با تمام دستگاه‌های رده بالای اکتبر ۲۰۱۹، حتی آن‌هایی که از اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده می‌کنند، عملکرد بهتری داشته است. در جایگاه دوم Red Magic 3S قرار دارد، Vivo NEX 3 5G موفق به کسب امتیاز ۴۸۲٫۹۱۷ شده و پس از آن Honor V30 Pro 5G با امتیاز ۴۷۶٫۴۸۰ دیده می‌شود.

اولین سری Dimensity 1000 5G از سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ در چین و برخی کشورهای آسیایی وارد بازار می‌شود. این تراشه در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به آمریکا و اروپا می‌رود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)