خانهاخبار
ترامپ درباره کارخانه جدید اپل دروغ می‌گوید

ترامپ درباره کارخانه جدید اپل دروغ می‌گوید

رئیس جمهور آمریکا و مدیرعامل اپل امروز به اتفاق یکدیگر از کارخانه اپل در ایالت تگزاس دیدن کردند. ترامپ در بازدید امروز خود دروغی را تکرار کرد که صرفا ادعایی سیاسی به حساب می‌آید.
۱۳۹۸/۸/۳۰

دونالد ترامپ و تیم کوک از مدت‌ها پیش جلسات بسیاری برگزار کرده و اظهارنظرهای جالبی نسبت به یکدیگر داشته‌اند. آن‌ها امروز به اتفاق یکدیگر از کارخانه اپل در تگزاس آمریکا دیدن کردند. با این حال نکته جالبی که پیرامون رابطه این دو نفر وجود دارد این است که ترامپ می‌گوید توانسته کوک و اپل را متقاعد به ساختن کارخانه‌ای در ایالات متحده کند. با این حال به نظر می‌رسد که این ادعا صرفا ادعایی سیاسی بوده و آن قدرها جنبه حقیقی ندارد.

رئیس جمهور آمریکا امروز در مصاحبه‌ای گفت:

ما شاهد آغاز به کار کارخانه‌ای بسیار قدرتمند و مهم هستیم. هر کسی که کمپین من را دنبال کرده باشد می‌داند که من همیشه درباره اپل حرف می‌زنم و از آن‌ها می‌خواهم که در آمریکا کارخانه بسازند. حالا این اتفاق در حال افتادن است.

ولی به دلایل مختلف به نظر نمی‌رسد که این موضوع حقیقت داشته باشد. یکی از این دلایل این است که اپل عملا کارخانه تولیدی نمی‌سازد. آن‌ها مشغول ساخت مجموعه جدیدی در آستین تگزاس هستند، ولی این مجموعه به هیچ عنوان نمی‌تواند کارخانه باشد و شغل‌هایی که در این مجموعه به وجود می‌آید شباهت زیادی به کارهای مهندسی اپل در کوپرتینو دارد. اپل کارهای تولیدی را خودش انجام نمی‌دهد و مجموعه‌ای که ترامپ امروز از آن بازدید کرده به پیمانکاری به نام Flex Ltd تعلق دارد.

با این حال مشکل بزرگ‌تر این است که فعالیت Flex فعالیت تازه‌ای نیست. این کارخانه از سال ۲۰۱۳ یعنی از زمانی که کوک گفت مک پرو را در ایالات متحده می‌سازد مشغول تولید این محصول بوده است. بنابراین ادعای ترامپ مبنی بر متقاعد ساختن اپل برای احداث کارخانه در آمریکا حقیقت ندارد.

ترامپ طوری صحبت می‌کند که انگار توانسته اپل را به احداث کارخانه کاملا جدیدی برای تولید مک پرو در ایالت تگزاس وادار کند. اگر فقط سرخط خبرها را خوانده باشید یا کلیپ کوتاهی از سخنان او را دیده باشید، احتمالا برداشت شما نیز چیزی جز این نخواهد بود، اما حقیقت ماجرا موضوع دیگری است.

 

مردم معمولا به‌سختی می‌توانند متوجه شوند که چه زمانی سیاست‌مداران دروغ می‌گویند و چه زمانی صرفا حقیقت را بیان نمی‌کنند. گاهی اوقات هم اشتباهاتی توسط این افراد به زبان آورده می‌شود که سهوا یا عمدا صحیح نیست. اما وقتی این اشتباهات به دفعات در طول یک سال و نیم تکرار می‌شود، به‌سختی می‌توانیم آن‌ها را دروغ تلقی نکنیم.

ترامپ ساعاتی پیش در توئیتر خود نوشت:

امروز کارخانه تولیدی بزرگ اپل را در تگزاس افتتاح کردم که مشاغلی با درآمدهای بالا برای آمریکا به ارمغان می‌آورد. نانسی پلوسی امروز کنگره را بست چون او برای کارگران آمریکایی اهمیتی قائل نیست!

رئیس جمهور آمریکا در بازدید امروز خود در خصوص مزایای سیاست‌های تعرفه‌ای بر این کارخانه گفت:

بخش جالب ماجرا این است که [کوک] لازم نیست نگران تعرفه‌ها باشد. وقتی [کارخانه] را این‌جا می‌سازید، لازم نیست نگران تعرفه‌ها باشید.

ولی این مدعا هم حقیقت ندارد، چون اپل همین حالا بابت برخی از قطعات مک پرو تعرفه می‌پردازد. این قطعات باید از چین وارد تگزاس شده و بعد مونتاژ شوند. ترامپ پیش‌تر تعرفه موثر بر محصولات تولیدشده را برداشته بود اما قطعات سخت‌افزاری هنوز مشمول تعرفه هستند. در نتیجه دستگاه‌هایی که در آمریکا مونتاژ می‌شوند همچنان تعرفه می‌گیرند. پس مونتاژ مک پرو در آمریکا نه فقط به خاطر هزینه‌های بالای نیروی کار و تولید بلکه به موجب تعرفه‌های دولت ایالات متحده بسیار گران‌تر تمام می‌شود.

البته با توجه به مذاکرات پیشرفته با دولت چین ممکن است تمام یا بخشی از این تعرفه‌ها در آینده حذف شود. ولی از آن‌جایی که هنوز ابهامات زیادی در جنگ تجاری میان آمریکا و چین وجود دارد، هیچ‌کس به‌درستی نمی‌تواند شرایط زنجیره تامین محصولات را پیش‌بینی و مدیریت کند.

با این همه، اصل ماجرا حتی با استانداردهای ترامپ نیز کمی عجیب و هشداردهنده به نظر می‌رسد. رئیس جمهور آمریکا مدعی است اپل را به احداث کارخانه‌ای در این کشور ترغیب کرده است، در حالی که این کارخانه از شش سال قبل در تگزاس وجود داشته. به‌علاوه، این کارخانه نه تنها از سیاست‌های ترامپ بهره‌مند نشده بلکه بابت آن‌ها زیان دیده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)