خانهاخبار
گزارش جدید گیت‌هاب منتشر شد؛ پایتون جای جاوا را گرفت

گزارش جدید گیت‌هاب منتشر شد؛ پایتون جای جاوا را گرفت

وبسایت گیت‌هاب در گزارش جدید Octoverse خود اعلام کرد که زبان برنامه‌نویسی پایتون با کنار زدن جاوا موفق شده در رتبه دوم محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا قرار بگیرد. این گزارش همچنین اشاره‌ای به تحریم‌های اعمالی علیه ایران دارد.
۱۳۹۸/۸/۲۰

زبان برنامه‌نویسی پایتون با پیشی گرفتن از جاوا که زمانی برترین زبان برنامه‌نویسی جهان بود، رسما به دومین زبان محبوب کاربران در وبسایت گیت‌هاب تبدیل شد. این زبان برنامه‌نویسی حالا پس از جاوا اسکریپتی قرار می‌گیرد که از سال ۲۰۱۴ رتبه نخست را در اختیار داشته است.

این موفقیت برای پایتونی که صرفا ۳۰ سال عمر دارد دستاورد مهمی به حساب می‌آید. سازنده پایتون، گیدو ون راسوم، همین هفته رسما بازنشسته شد تا شرکت دراپ‌باکس را ترک کند. او اکثر بخش‌های پس‌زمینه این سرویس و اپلیکیشن دسکتاپ آن را با پایتون نوشته است.

از دیگر نکات جالب گزارش گیت‌هاب که آن را با نام State of Octoverse 2019 منتشر کرده، اشاره به سریع‌ترین زبان‌های در حال رشد است. در میان این زبان‌ها Dart و Flutter گوگل جذابیت بسیار زیادی دارند و از آن‌ها برای تولید رابط کاربری اپلیکیشن‌های اندروید و iOS استفاده می‌شود. کاربران گوگل در چند وقت اخیر تمایل زیادی به استفاده از این زبان‌ها نشان داده‌اند.

Dart سریع‌ترین زبان در حال رشد در بازه زمانی میان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بوده و میزان استفاده از آن ۵۳۲ درصد افزایش یافته است. پس از آن زبان Rust موزیلا قرار دارد که رشدی ۲۳۵ درصدی را تجربه کرده است. مایکروسافت مشغول استفاده آزمایشی از Rust در کد پایه ویندوز است، چون این زبان آمده تا باگ‌های امنیتی مربوط به حافظه را برطرف کند.

پارسال زبان Kotlin، زبانی که برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید استفاده می‌شود، سریع‌ترین زبان در حال رشد در گیت‌هاب بود. البته این زبان هنوز به فهرست ۱۰ زبان برتر راه نیافته، اما سرعت رشد آن همچنان بسیار زیاد و حدود ۱۸۲ درصد است.

فهرست سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حال رشد دنیا از قرار زیر است:

  1. Dart 532%
  2. Rust 235%
  3. HCL 213%
  4. Kotlin 182%
  5. TypeScript 161%
  6. PowerShell 154%
  7. Apex 154%
  8. Python 151%
  9. Assembly 149%
  10. Go 147%

با این حال قهرمان اصلی گزارش جدید گیت‌هاب پایتون است که محبوبیت بسیاری زیادی میان جامعه علمی پیدا کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در عملیات‌های مربوط به یادگیری ماشینی از این زبان برنامه‌نویسی استفاده کنند. گفتنی است مایکروسافت نیز به‌تازگی شروع به برگزاری دوره‌های رایگان یادگیری پایتون کرده تا توسعه‌دهندگان را به فعالیت در سرویس‌های هوش مصنوعی Azure ترغیب کند.

محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف در طول پنج سال گذشته

در بخش دیگر گزارش گیت‌هاب به تلاش این وبسایت در زمینه امنیت اشاره شده. گیت‌هاب چند سالی است که سعی دارد به توسعه‌دهندگان در یافتن و تصحیح آسیب‌پذیری کتابخانه‌های متن-باز یا وابستگی‌های آن‌ها کمک کند. این شرکت می‌گوید امسال توانسته به توسعه‌دهندگان در حل مشکلات ۷.۶ میلیون وابستگی کتابخانه‌ای کمک نماید. علاوه بر این، آن‌ها با کمک سرویس Dependabot که از ماه مه راه‌اندازی شده، به طور خودکار به اصلاح ۲۰۹ هزار کد پرداخته‌اند.

بزرگ‌ترین پروژه‌های متن-باز گیت‌هاب این روزها به طور میانگین بیش از ۱۰ هزار مشارکت‌کننده دارند. بزرگ‌ترین آن‌ها کد ویژوال استودیوی مایکروسافت است که اخیرا به محیطی محبوب برای توسعه‌دهندگان تبدیل شده است. این پروژه اکنون ۱۹٫۱۰۰ مشارکت‌کننده دارد. از دیگر پروژه‌هایی که بیش از ۱۰ هزار مشارکت‌کننده دارند می‌توانیم به مستندات Azure و Flutter اشاره کنیم.

در بخش انتهایی این گزارش به نگرانی‌های موجود در جامعه متن-باز و موانع ناشی از تحریم‌های آمریکا برای دسترسی به گیت‌هاب اشاره شده است. این وبسایت از چند ماه پیش دسترسی کاربران ایران و چند کشور دیگر را به سرویس خود محدود کرد، ولی آن‌ها می‌گویند در تلاش‌اند تا هیچ محدودیتی فراتر از آن‌چه که توسط قوانین ایالات متحده الزامی اعلام شده بر کاربران اعمال نکنند.

اعمال این تحریم‌ها موجب افت رشد کلی سرویس‌های گیت‌هاب شده و این شرکت در گزارش Octoverse 2019 اذعان می‌کند: «توسعه‌دهندگان ایرانی دومین میزان رشد را در پروژه‌های متن-بازی داشتند که در مخازن عمومی ساخته شده‌اند، و ما از این جامعه در حال رشد حمایت می‌کنیم تا بیشترین دسترسی ممکن به گیت‌هاب را داشته باشند.» ایران با ۴۴ درصد پس از نیجریه با ۵۹ درصد بیشترین میزان مشارکت را در رشد پروژه‌های متن-باز داشته است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)