خانهاخبار
ایلان ماسک: شهرسازی روی مریخ به 20 سال زمان نیاز دارد

ایلان ماسک: شهرسازی روی مریخ به 20 سال زمان نیاز دارد

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس به‌تازگی اعلام کرده که برای احداثی شهری قابل سکونت و پایدار بر روی سطح سیاره سرخ به هزار استارشیپ و 20 سال زمان نیاز است.
۱۳۹۸/۸/۱۹

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، اخیرا در پاسخ به سوالات کاربران توئیتر به بیان جزئیات تازه‌ای پیرامون طرح این شرکت برای حضور در مریخ پرداخته است. البته او در سخنانش نه صرفا به موضوع رسیدن به مریخ، بلکه ایجاد شهری واقعی و قابل سکونت بر روی این سیاره سرخ اشاره کرده است. این هدف بلند مدت که از مدت‌ها پیش در نظر ماسک و مسئولان اسپیس ایکس قرار داشته، بشر را به موجودی میان سیاره‌ای تبدیل خواهد کرد.

ماسک در جواب به سوالاتی که پیرامون سخنان قبلی او در رویداد استارت‌آپی نیروی هوایی آمریکا مطرح شده بود گفت ۲ میلیون دلاری که وی از آن به عنوان مبلغ لازم برای هر استارشیپ سخن گفته، هزینه‌ای است که در صورت تمایل به احداث شهری پایدار بر روی سطح مریخ لازم داریم. ماسک می‌گوید برای محقق ساختن این هدف، اسپیس ایکس باید حدود هزار استارشیپ ساخته و آن‌ها را در طول مدت ۲۰ سال به مریخ بفرستد، چون محل قرارگیری سیارات صرفا اجازه می‌دهد هر دو سال یک بار امکان سفر به مریخ وجود داشته باشد.

مدیرعامل اسپیس ایکس در خصوص پتانسیل‌های کوتاه‌مدت‌تر استارشیپ از جمله حداکثر توان باربری این فضاپیما در مدار زمین نیز حرف‌های جالبی زد. او گفت طراحی استارشیپ با هدف بیشینه‌سازی قابلیت استفاده مجدد صورت گرفته و در حالت ایده‌آل می‌تواند روزی سه بار پرواز کند. این مقدار معادل هزار پرواز سالانه بر هر استارشیپ است؛ یعنی اگر تعداد استارشیپ‌های اسپیس ایکس ثابت بماند (حدود ۱۰۰ عدد) و هر کدام از آن‌ها قادر به حمل ۱۰۰ تن بار به مدار زمین باشد، بنابراین این شرکت سالانه می‌تواند ۱۰ میلیون تن بار را به مدار زمین برساند.

image

این مقدار احتمالا بیشتر از تمام میزان تقاضایی است که در کوتاه مدت به آن نیاز داریم. با این حال، مطابق اندیشه‌های ماسک، سفر به مدار زمین در آینده بسیار شلوغ‌تر خواهد شد و احتمالا سطح نیازهای فعلی تغییرات زیادی خواهد داشت.

زمانی که پیشرفت‌ها به سطحی برسد که آمادگی شهرسازی بر سطح مریخ را داشته باشیم، برای انجام این کار ابتدا باید افرادی را با تخصص لازم برای شهرسازی به سیاره سرخ بفرستیم. هدف دیگری که در دسترس‌تر به نظر می‌رسد، فرود آوردن گروه دیگری از فضانوردان بر روی ماه است. ناسا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ مجددا به این دستاورد برسد و اسپیس ایکس نیز اعلام کرده که امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ روی قمر زمین فرود آید.

ایلان ماسک قبلا گفته بود که تا سال ۲۰۲۴ می‌خواهد عملیات‌های سرنشین‌دار مریخی را اجرایی کند، اما با توجه به پیشرفت‌هایی که تاکنون حاصل شده بعید به نظر می‌رسد که سخنان قبلی این کارآفرین موفق چیزی بیشتر از یک هدف‌گذاری جاه‌طلبانه و الهام‌بخش بوده باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)