خانهاخبار
هیلاری کلینتون: زاکربرگ باید به خاطر آسیب زدن به دموکراسی غرامت بدهد

هیلاری کلینتون: زاکربرگ باید به خاطر آسیب زدن به دموکراسی غرامت بدهد

هیلاری کلینتون اخیرا در مستندی با موضوع رسوایی کمبریج آنالیتیکا گفته که مدیرعامل فیسبوک باید به خاطر آسیب زدن به دموکراسی ایالات متحده غرامت بپردازد. او در سخنان خود انتقادات زیادی به فیسبوک وارد کرده است.
۱۳۹۸/۸/۱۳

به گزارش خبرگزاری ایندی‌وایر، هیلاری کلینتون که روز جمعه مجری مستندی پیرامون واقعه پرحرف و حدیث کمبریج آنالیتیکا بود، در این باره گفت: «مارک زاکربرگ باید به خاطر کاری که دارد با دموکراسی ما انجام می‌دهد غرامت بپردازد.»

صحبت‌های اخیر کلینتون درباره مدیرعامل فیسبوک جدیدترین حمله او به مارک زاکربرگ و بازتاب‌دهنده آثار ناگواری است که این شبکه اجتماعی بزرگ روی جامعه ایالات محده و نظام سیاسی آن می‌گذارد. زاکربرگ چندی پیش اعلام کرده بود که با بررسی محتوایی تبلیغات سیاسی مخالف است و نمی‌خواهد تبلیغات حاوی مطالب نادرست را مسدود کند.

کلینتون در خلال رویدادی در شهر نیویورک گفت: «بخشی از مشکل ما – کسانی که از جنگ میان حقیقت و اخبار دروغین پیرامون‌مان وحشت‌زده شده‌اند – این است که به خوبی با این اتفاق مبارزه نمی‌کنیم. مبارزه سخت است چون با الگوریتم‌ها و تمام این نیروهای قدرتمند طرفیم. این موضوع خیلی دشوار است.»

مستند کمبریج آنالیتیکا با نام The Great Hack به نقش این شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌پردازد که طی آن کلینتون رقابت را به دونالد ترامپ واگذار کرد. این مستند سوال بزرگی را مطرح می‌کند: آیا ما با دادن آزادانه اطلاعات خصوصی خود به شرکت‌های فناوری توسط شبکه‌های اجتماعی فریب داده می‌شویم؟

کلینتون می‌گوید: «موضوع فقط محدود به یک انتخابات نیست. موضوع انتخاب‌های بسیاری است که ما امروزه در جامعه با آن‌ها مواجه‌ایم. استفاده از این اطلاعات برای فریب دادن کاربران یا درآمدزایی از آن‌ها در حقیقت اصلی‌ترین چالشی است که با آن روبرو هستیم...این‌ها اطلاعات ماست، اما ظاهرا مردم فراموش کرده‌اند که باید مالکیت آن را طلب کنند.»

image

در رسوایی بزرگی که سال گذشته برملا شد دانستیم که شرکت کمبریج آنالیتیکا بدون اجازه افراد به اطلاعات ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیسبوک دسترسی داشته است. این شرکت با کمک اطلاعات مذکور هجمه‌ای روانی ساخت و پیغامی سیاسی ایجاد کرد. کمبریج آنالیتیکا برای مدتی توسط کارزار انتخاباتی ترامپ به کار گرفته شده بود. به موجب این اتفاق، بسیاری فیسبوک را که نتوانسته بود از اطلاعات کاربران محافظت کند مورد انتقاد قرار دادند. در نهایت مارک زاکربرگ به کنگره فراخوانده شد تا برای اولین بار آن‌جا شهادت دهد.

کلینتون اولین سیاست‌مداری نیست که انگشت اتهام را به سمت زاکربرگ می‌گیرد. ماه گذشته، نامزد ریاست جمهوری آمریکا، سناتور الیزابت وارن، از فیسبوک خواسته بود که تبلیغات دروغین را مدیریت کند. وارن معتقد است که فیسبوک و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری دیگر قابل کنترل نیستند، چون بیش از حد قدرتمند شده‌اند. او می‌گوید سیاست‌مداران به زاکربرگ پول می‌دهند تا او تبلیغات دروغین آن‌ها را مقابل چشمان رای‌دهندگان آمریکایی قرار دهد.

چندی قبل خود کارمندان فیسبوک نیز به سیاست‌های این شرکت در زمینه تبلیغات اعتراض کردند. دوشنبه هفته گذشته ۲۵۰ نفر از کارمندان فیسبوک با امضای نامه‌ای خطاب به مدیرعامل این شرکت نوشتند: «ما شدیدا با سیاست‌های تبلیغاتی شرکت مخالفیم. این سیاست‌ها از نظرات مختلف محافظت نمی‌کند، بلکه به سیاست‌مداران اجازه می‌دهد تا با استفاده ابزاری از پلتفرم ما کاربرانی را هدف قرار دهند که فکر می‌کنند مطالب ارسالی توسط چهره‌های سیاسی قابل اطمینان هستند.» زاکربرگ در پاسخ به آن‌ها گفت او مدافع آزادی بیان است و به نظرش خود مردم باید ببینند سیاست‌مداران چه حرفی برای گفتن دارند.

چهارشنبه هفته پیش، مدیرعامل توئیتر، جک دورسی، اعلام کرد که این شرکت نمایش تبلیغات سیاسی را متوقف خواهد کرد. دورسی مدعی شد که سطح دسترسی پیام‌های سیاسی باید با دنبال شدن اکانت‌ها یا اشتراک‌گذاری توئیت‌ها افزایش پیدا کند، نه از طریق تبلیغات پولی.

به گزارش ایندی‌وایر، هیلاری کلینتون، روز جمعه اعلام کرد که به نظرش شرایط فعلی دنیای فناوری می‌تواند به پایانی ناگوار منتهی شود. او گفت: «فناوری توانست در جامعه‌ای آزاد متولد شود و این چنین بر زندگی ما سیطره پیدا کند. حالا باید نظامی ساخته شود که یا آن قدر نسبت به آن‌ها سخت‌گیری کرده و فشار آورد که دیگر کارآمدی نداشته باشند یا رویکردی به سبک لسه فر را در قبالشان در پیش بگیرد که باعث شود آن‌ها همچنان بتوانند حریم خصوصی ما را زیر پا گذاشته و آزادی و دموکراسی‌مان را خدشه‌دار کنند. این چالش یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ماست.»

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)