خانهاخبار
قیمت لحظه ای ملک خود را در گوشی همراه خود ببینید!

قیمت لحظه ای ملک خود را در گوشی همراه خود ببینید!

بازار مسکن همچون سایر بازارهای موازی خود همچون بازار سرمایه به نسبت عرضه و تقاضا و اقتصاد کلان واکنش نشان می‌دهد و هر فراز و نشیب قیمتی در پس جریانی از افزایش یا کاهش تولید و تقاضا روی می‌دهد. به طور مثال در حال حاضر که به واسطه تغییر فصل‌ها جستجوی اجاره خانه افزایش یافته، انتظار می‌رود در آینده ای نزدیک نرخ اجاره بها با تغییر جزئی مواجه شود.
۱۳۹۸/۸/۸

گفتنی است برخی از کارشناسان معتقدند نرخ اجاره بها اشباع شده و بیش از این  افزایش قیمت‌گذاری برای مالکان ممکن نیست. چرا که قدرت پرداخت متقاضیان کاهش چشمگیری داشته و کمترکسی می‌تواند به سراغ اجاره آپارتمان در اختیاریه یا حتی به مناطق ارزان‌تر رفته و برای اجاره آپارتمان در گیشا اقدام کند.

از این رو تقاضا در این مناطق کاهش یافته و مالکان برای واگذاری املاک خود وارد فاز رقابتی می‌شوند. مدنظر داشته باشید دریافت مالیات از خانه‌های خالی، با همین ماموریت ایجاد رقابت در بازار اجاره کلید خورد. این امر را وجود 2 و نیم میلیون خانه خالی تشدید می‌کند و این امر روزنه امیدی برای کاهش قیمت ها در بازار اجاره به شمار می‌رود.

image

 

در مجموع رقابت در بازار به واسطه تعادل میان و عرضه و تقاضا امری طبیعی و بسیار پرکاربرد است و متولیان تصمیم‌گیری در بازارمسکن می‌تواند با اتکا به آن سیاست‌گذاری کنند. در این مرحله بخش بسیار مهم مبحث آمار است. آماری که بتوان به استناد به آن میزان عرضه و تقاضا را متوجه شد.

وزارت راه و شهرسازی چندی پیش سامانه‌ای با عنوان سامانه اطلاعات بازاراملاک (سابا) راه‌اندازی کرد تا بتوان با کدرهگیری میزان عرضه و تقاضای موثر ملکی را استخراج کرد. اما این آمار نمی‌تواند به صورت جزئی آماری از میزان درخواست ملکی مردم ارائه دهد.

از این رو مجموعه‌ای با عنوان کیلید وارد بازار مسکن شد و توانست این اطلاعات را با دیتاهایی که کاربران متقاضی خرید یا فروش ملک در سامانه کیلید وارد می‌کنند آمار و اطلاعات دقیقی از روند معاملات و میزان تقاضای مصرفی بازار ارائه دهد. گفتنی است اطلاعات فوق را هوش‌مصنوعی استخراج، پردازش و پس از طبقه‌بندی ارائه می‌دهد.

گفتنی است کیلید سامانه‌ای است که توانست به مشاورین املاک و مردم در تسریع و تسهیل جستجوی ملک کمک بسیار بزرگی کند. چرا که تمام اطلاعات املاک و فرآیند معرفی آن به متقاضیان از طریق هوش‌مصنوعی رخ می‌دهد و سرعت و گستردگی بسیار بالای آن وجه تمایز آن با سایر رقبایش است.

این آمار در بخش‌های مختلف سامانه کیلید قابل مطالعه است. از طرفی این آمار در قالب اطلاعات بازار مسکن در بازه های زمانی مختلف و به تفکیک مناطق قابل روئیت است. این همان اطلاعاتی است که می‌تواند میزان عرضه و تقاضا را به متولیان تصمیم‌گیر در این بازار نشان دهد تا بتوانند به نسبت هر منطقه سیاست‌گذاری داشته باشند. به طور مثال افزایش یکباره قیمت ها در برخی مناطق همچون نرخ خرید آپارتمان در دریاچه چیتگر که یکی از مناطق این می‌تواند باعث شود سیاست‌های بازدارنده در تولید در این مناطق اتخاذ شود.

اما این تنها ابزارکاربردی کیلید نیست و یکی دیگر از مزایای این سامانه برای تمام فعالان بازار مسکن تخمین قیمت ملک است. کیلید اولین و تنها سامانه‌ای است که این سیستم را در ایران راه اندازی کرد. تخمین قیمت کیلید مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در ارزیابی و قیمت‌گذاری ملک را توسط هوش‌مصنوعی محاسبه می‌کند و با کمترین ضریب خطا این قیمت‌ها را وارد کردن کدپستی ده رقمی به کاربر ارائه می‌دهد.

گفتنی است این تخمین قیمت همان مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای ارزیابی قیمت ملک در نظر می‌گیرد را همچون سال ساخت، نوع ساخت، متراژ، تعداد اتاق‌ها و سایر شاخصه‌های مهم را درکنار میانگین قیمت‌های ملک‌های مشابه در همان ساختمان یا واحدهای مجاور محاسبه و تخمین قیمت را ارائه می‌دهد.

همچنین کیلید در مجله خبری خود محتوای تخصصی در خصوص بازار مسکن و تمام مباحث مرتبط با این بخش همچون معماری و شهرسازی، معرفی محلات، اقتصاد مسکن و... می‌پردازند. در مجموع می‌توان کیلید را مرجع مناسبی برای اندازه‌گیری میزان عرضه و تقاضا، تعداد و ارزش معاملات مناطق مختلف دانست و ابزارهای آن را مهمترین نیاز این روزهای بازار مسکن عنوان کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)