خانهاخبار
پیکسل 4 گوگل خیلی دیر به جمع پرچمداران پیوست

پیکسل 4 گوگل خیلی دیر به جمع پرچمداران پیوست

گوگل چندی پیش پرچمداران 2019 خود را در قالب دوگانه پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال معرفی و روانه بازار کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم با جزئیاتی به این موضوع بپردازیم که گوگل چقدر در معرفی این گوشی‌ها با تعلل عمل کرده است و چرا این دو در مقابل پرچمداران موجود در بازار متمایز نیستند.
۱۳۹۸/۸/۶

سال‌ها است که بسیاری از کاربران امیدوار هستند کمپانی گوگل سرانجام یک گوشی پرچمدار توانمند در حد و اندازه بهترین پرچمداران موجود در بازار عرضه می‌کند؛ اما این غول تکنولوژی امسال هم ما را ناامید کرد. البته این موضوع هم صحت دارد که این کمپانی هر سال گوشی‌های توانمندی را معرفی می‌کند و همه آن‌ها از بهترین نرم افزار ممکن بهره می‌برند. گوشی‌های پیکسل هرسال مجهز به تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل اندروید عرضه می‌شوند و همچنین بدون شک همواره از بهترین امکانات نرم افزاری دوربین پشتیبانی می‌کنند. از طرف دیگر تصمیمات گوگل در زمینه توسعه سخت افزاری ظاهری و سیاست‌های فروش تعریفی ندارد.

image

 

گوگل هر سال یک قابلیت فوق العاده را در گوشی‌های پیکسل خود ارائه می‌دهد و امسال هم باید به پشتیبانی از نرخ تازه سازی 90 هرتزی در نمایشگر دو گوشی جدید پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال اشاره کنیم. سایر مشخصات فنی این دو گوشی ازجمله مجهز شدن به پردازنده اسنپدراگون 855 دیگر متوسط قلمداد می‌شود؛ زیرا اولین پرچمداران 2019 هم مجهز به این چیپست معرفی شدند و همچنین حالا به تدریج شاهد رونمایی از مدل‌هایی با پردازنده اسنپدراگون 855 پلاس هم هستیم. علاوه بر این باید برخی موارد ناامیدکننده دیگر را هم در این دوگانه جدید متذکر شویم:

1 – طراحی ظاهری مشابه نسل قبلی؛ مخصوصاً در زمینه ناچ

2 – بروز باگ‌های متعدد که منجر به شکایت بسیاری از کاربران می‌شود.

3 – سخت افزار بی‌کیفیت

image

 

طراحی ظاهری و حاشیه بالای نمایشگر

کمپانی گوگل امسال در توسعه پیکسل 4 خود به سال 2016 سفر کرده است. در سال 2016 همانطور که می‌دانید، خبری از ناچ نبود و گوشی‌های هوشمند با حاشیه نواری طراحی می‌شدند. بهانه گوگل برای طراحی امسال هم تعبیه Soli Radar در این موقعیت است. این غول تکنولوژی بیش از 1 سال زمان برای توسعه و نهایی کردن پروژه رادار Soli زمان صرف کرده است. گوگل بر خلاف انتظارمان حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر پیکسل 4 تعبیه نکرده و به جای آن از سیستم تشخیص چهره سه بعدی استفاده کرده است. اما به نظر شما برای این کار کمی دیر نیست؟ کمپانی شیائومی در سال 2018 و هنگام توسعه گوشی هوشمند Mi 8 Explorer Edition از این امکان بهره گرفت و البته تلاشش موفقیت آمیز نبود. اپل سال‌ها است که از این امکان در توسعه گوشی‌های خود استفاده می‌کند و همچنین به نظر می‌رسد که آماده است تا سال آینده آن را با نوعی تکنولوژی نوین جایگزین کند. کمپانی سامسونگ هم چند سال پیش حسگر تشخیص عنبیه را به کار گرفت و سپس آن را به تدریج از گوشی‌های هوشمند خود حذف کرد. همه این موارد نشان می‌دهند که حالا دیگر برای شروع استفاده از سیستم تشخیص چهره سه بعدی دیر است! چرا گوگل اصرار می‌ورزد از سیستم و تکنولوژی گران قیمتی استفاده کند که همچنین به خوبی هم عمل نمی‌کند؟ چندی پیش گزارشی درباره سیستم تشخیص چهره در گوشی پیکسل 4 منتشر شد که ادعا می‌کرد باگ آن باز شدن قفل صفحه با چشمان بسته را هم امکان پذیر کرده است.

پنل نمایش با نرخ تازه سازی 90 هرتز

تجربه کار با نمایشگر و تماشای محتوای چند رسانه‌ای با نرخ رفرش 90 هرتزی می‌تواند فوق العاده باشد؛ اما نباید فراموش کنیم که میزان مصرف انرژی در این صورت 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. تنها امکان دیگر برای تغییر نرخ رفرش، 60 هرتز است.

image

 

گوگل از یک پنل نمایش بزرگ با پشتیبانی از وضوح تصویر کواد اچ دی در توسعه پیکسل 4 ایکس ال استفاده کرده و بدین ترتیب دوام باتری آن را تا 30 درصد کاهش داده است. در حالی که این گوشی باتری کوچک 3700 میلی آمپر ساعتی هم دارد، توان شارژ سریع آن تنها 18 وات است. در مقایسه با آن باید به پرچمدار چینی OnePlus 7 Pro با باتری 4000 میلی امپر ساعتی و توان شارژ سریع 30 واتی اشاره کنیم. گوگل همچنین کاربران را فریب داده که پنل نمایش از نرخ رفرش 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند، در حالی که این نرخ تنها هنگامی فعال می‌شود که روی صفحه گوشی خود اسکرول کنید. سایر اوقات روز، نرخ رفرش 60 هرتزی باقی می‌ماند؛ مگر اینکه به منوی تنظیمات بروید و به طور دستی آن را روی 90 هرتز قرار دهید. از طرفی در این صورت شارژ دستگاه به سرعت از بین می‌رود.

تصویربرداری و ضبط ویدیو

دوربین اصلی با لنزهای دوگانه در پنل پشتی از نرم افزار فوق العاده پشتیبانی می‌کند و احتمالاً یکی از نقاط قوت پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال به شمار می‌رود که می‌تواند کاربران را به خرید ترغیب کند. متاسفانه در حال حاضر از 4K با سرعت 60 فول اچ دی پشتیبانی نمی‌شود! اما مگر افزودن دو لنز در پنل پشتی یک گوشی چقدر دشوار است؟ شیائومی می‌تواند چنین دستگاهی آن هم با لنز استاندارد 64 مگا پیکسلی را با قیمت به مراتب کمتری عرضه کند.

image

 

حالا به لنز سلفی 8 مگا پیکسلی در گوشی پیکسل 4 می‌رسیم؛ در حالی که بسیاری از پرچمداران موجود در بازار از لنز 32 مگا پیکسلی برای این منظور بهره می‌برند. از طرفی هم منطقی است که نرم افزار دوربین در گوشی‌های گوگل بهترین است.

Soli Radar و عرضه دستگاه

رادار حرکتی Soli یکی از آن دستگاه‌ها و تکنولوژی بسیار مورد تبلیغ گوگل به شمار می‌رود که البته هنوز درباره عملکرد آن نمی‌توانیم نظر مساعد بدهیم. این رادار گاهی بسیار خوب عمل می‌کند و گاهی عملکرد بسیار بدی دارد. همچنین به نظر می‌رسد که رادار Soli از فرکانسی استفاده می‌کند که در کشور پرجمعیت هند ممنوع است. به همین خاطر هم این بازار بسیار مهم موبایل که از شیائومی و محصولات آن پشتیبانی می‌کند، حالا قصد ندارد پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال را وارد کند. بدین ترتیب کمپانی گوگل 1.3 میلیارد نفر جامعه اقتصادی انسانی را از دست می‌دهد.  

image

 

همچنین باید اضافه کنیم که دوگانه پیکسل 4 امسال از یک سیم کارت پشتیبانی می‌کنند؛ اما از eSIM استفاده می‌کنند که یک تکنولوژی تقریباً تازه و نوپا به شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

برخی معتقدند گوگل باید از تکیه بیش از حد بر قدرت نرم افزاری دست بردارد و بیشتر به طراحی ظاهری و سخت افزاری به همراه برخی دیگر از قابلیت‌هایی اهمیت دهد که عموم مردم و کاربران به دنبالش هستند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

خشایار

۱۳۹۸/۸/۶
کلا خانم خیامی مقاله خوبی نمی نویسی

sina

۱۳۹۸/۸/۶
منتظر بود ببینه اپل چی میسازه