خانهاخبار
چهار اپراتور بزرگ آمریکا به دنبال معرفی جایگزین SMS هستند

چهار اپراتور بزرگ آمریکا به دنبال معرفی جایگزین SMS هستند

چهار اپراتور بزرگ آمریکایی، یعنی AT&T، ورایزن، تی-موبایل و اسپرینت، می‌خواهند با همکاری یکدیگر روی استاندارد جدید RCS کار کنند تا آن را جایگزین SMS کنند.
۱۳۹۸/۸/۴

هر چهار اپراتور بزرگ آمریکا – یعنی AT&T، ورایزن، تی-موبایل و اسپرینت – در نشست خبری مشترکی اعلام کردند که ائتلافی جدید به نام «برنامه پیام‌رسانی میان-اپراتوری» (CCMI) را به وجود آورده‌اند. این برنامه با هدف حرکت جمعی اپراتورها برای جایگزین کردن SMS با نسل بعدی استاندارد پیام‌رسانی شکل گرفته که در بخشی از آن به ایجاد اپلیکیشن پیام‌رسانی جدیدی برای گوشی‌های اندرویدی اشاره شده که قرار است با پشتیبانی از همین استاندارد سال آینده منتشر شود.

RCS یا «سرویس ارتباطی غنی» سیستم جدیدی برای ارتباط پیام است که فراتر از متون ساده عمل می‌کند و می‌تواند از فایل‌های چندرسانه‌ای پشتیبانی کند. اگر با فناوری RCS آشنا باشید می‌دانید که این سیستم از نظر فنی و (از آن مهم‌تر) سیاست‌گذاری بسیار پیچیده است. ولی هدف CCMI برداشتن همین موانع را از سر راه مصرف‌کنندگان آمریکایی است. با این حال باید صبر کرد و دید که در عمل چه پیچیدگی‌های دیگری برای انجام این پروژه به وجود خواهد آمد.

CCMI در اولین و مهم‌ترین گام خود قصد دارد سال آینده اپلیکیشن اندرویدی جدیدی منتشر کند که احتمالا اپلیکیشن پیش‌فرض پیام‌رسانی گوشی‌هایی خواهد بود که توسط این اپراتورها به فروش می‌رسد. این اپ از تمام قابلیت‌های مرسوم RCS پشتیبانی می‌کند و سیستم چت گروهی بهتری دارد. نرم‌افزار مذکور باید با استاندارد «پروفایل جهانی» که توسط سایر اپراتورهای دنیا پذیرفته شده سازگار باشد.

image

مدیرکل پروژه CCMI، داگ گارلند، می‌گوید این پروژه با سایر شرکت‌هایی که به حوزه RCS علاقه‌مند هستند – مثل سامسونگ و گوگل – همکاری خواهد کرد تا مطمئن شود که یکپارچگی و امکان تعامل میان آن‌ها فراهم می‌شود. این احتمالا یعنی کسانی که اپلیکیشن Android Messages را ترجیح می‌دهند، می‌توانند از همان اپ استفاده کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که موانعی بر سر راه دستیابی به این هدف وجود دارد.

نکته عجیب این نشست مشترک که خود می‌تواند بیانگر موضوعات مختلفی باشد غیبت گوگل است. این شرکت تاکنون یکی از بزرگ‌ترین حامیان RCS بوده و این فناوری را به عنوان تنها سرویس پیام‌رسانی در سطح پلتفرم برای اندروید معرفی کرده است. با توجه به این که اپراتورهای زیادی تا به حال از RCS پشتیبانی نمی‌کردند، این کمپانی به تنهایی در این حوزه فعالیت می‌کرد. آن‌ها چندی قبل انتظار برای ورود اپراتورهای بریتانیا و فرانسه را پایان داده و به سراغ پشتیبانی از RCS در سرورهای خودشان رفتند.

از آن‌جایی که نام گوگل حتی یک بار نیز در این نشست خبری به زبان نیامد، وقتی از گارلند درباره این شرکت پرسیده شد، او گفت گوگل به عنوان همکار اکوسیستم به کار با آن‌ها ادامه می‌دهد و این نشست خبری صرفا با تمرکز روی اپراتورها برگزار شده است.

با این حال، چند ساعت بعد از نشست خبری CCMI، گوگل در بیانیه از زبان ساناز اهری، مدیر محصول این شرکت، گفت:

ما به ادامه فعالیت در اکوسیستم اندروید به منظور بهبود بیشتر تجربه پیام‌رسانی با RCS متعهد خواهیم ماند. از این که می‌بینیم اپراتورهای آمریکایی به شکلی مناسب به حمایت از RCS می‌پردازند خوشحالیم و به همکاری‌های بیشتر با آن‌ها ادامه خواهیم داد تا سیستم‌های پیام‌رسانی مدرن را برای همگان در اندروید به ارمغان بیاوریم.

image

اگر با شرایط فعلی خدمات RCS آشنایی ندارید، بگذارید به طور خلاصه شما را از در جریان وضعیت موجود قرار دهیم. RCS فعلا چهار مشکل مهم و حیاتی دارد:

  1. اپراتورهای کمی از آن پشتیبانی می‌کنند.
  2. اپراتورهایی که از RCS پشتیبانی می‌کنند گاهی اوقات بدون تبعیت از استاندارد هم‌کنش‌پذیری بین‌المللی موسوم به «پروفایل جهانی» دست به انجام این کار زده‌اند.
  3. این سیستم رمزنگاری دوطرفه ندارد، بنابراین حکومت‌ها به راحتی می‌توانند خواستار محتوای پیام‌هایی شوند که از طریق آن ارسال شده است.
  4. اپل تاکنون هیچ صحبتی درباره RCS نکرده، چون احتمالا آن‌ها iMessage را برتر از RCS می‌دانند.

پروژه CCMI به خوبی مشکل اول و دوم را حل می‌کند. گارلند می‌گوید اپراتورها معتقدند پیاده‌سازی پروفایل جهانی مشکلات خاصی دارد که CCMI خیلی بهتر می‌تواند آن‌ها را حل کند، اما این پروژه برای اطمینان از هم‌کنش‌پذیری از این استاندارد تبعیت خواهند کرد.

گارلند در بحث امنیت اشاره مستقیمی به رمزنگاری نمی‌کند، اما تاکید دارد که CCMI مطمئن خواهد شد که چت‌ها خصوصی باقی می‌مانند و اپلیکیشن آن‌ها تجربه‌ای به وجود می‌آورد که کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند. او در خصوص اپل نیز می‌گوید اپراتورها تمایل زیادی به پشتیبانی اپل از RCS دارند.

این گروه در کنفرانس خبری خود به این نکته اشاره می‌کند که RCS فرصتی مناسب برای کسب و کارها به وجود می‌آورد. چت کردن با شرکت‌ها از زنگ زدن به آن‌ها بسیار بهتر است، اما برقراری ارتباط از طریق SMS سختی‌ها و محدودیت‌های زیادی دارد. CCMI می‌خواهد بستری فراهم کند تا کسب و کارها بتوانند خدمات و سرویس‌های پشتیبانی خود را از طریق RCS ارائه کنند.

image

ایده گفتگو با شرکت‌ها از طریق RCS یکی از اصلی‌ترین دلایل شکل‌گیری پروژه CCMI است. البته سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر پروفایل جهانی به عنوان استانداردی در سطح دنیا وجود دارد، چرا باید گروه جدیدی شکل بگیرد تا RCS را پیاده‌سازی کند. گارلند می‌گوید اصلی‌ترین توانایی CCMI ایجاد بستری برای شرکت‌هاست تا به راحتی بتوانند با مشتریان خود ارتباط داشته باشند.

اگرچه سابقه همکاری این اپراتورها در پروژه‌های قبلی سرانجام چندان موفقی نداشته، اما با توجه به این که RCS سیستمی برای پیام‌رسانی است، انتظار می‌رود این اپراتورها بتوانند در اصلی‌ترین وظیفه‌شان که ایجاد ارتباط میان کاربران است موفق عمل کنند. با این حال باید صبر کنیم تا ببینیم که این پروژه چه زمانی به اتمام می‌رسد و واکنش شرکت‌های بزرگ مثل گوگل و اپل به خروجی آن چه خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهمان

۱۳۹۸/۸/۵
لطفا یه توضیحی در مورد تفاوت این سرویس و MMS بدید. ممنون

HakhamaneshS

۱۳۹۸/۸/۵
حالا این فناوری 1 روزی ب سراسر جهان و ایران راه پیدا می کند؟