خانهاخبار
اگزینوس 990 با سرعت و توانایی‌های بیشتر معرفی شد

اگزینوس 990 با سرعت و توانایی‌های بیشتر معرفی شد

سامسونگ رسما از نسل جدید پردازنده‌های خود موسوم به اگزینوس 990 رونمایی کرد. این پردازنده‌ها در کنار مودم 5G اگزینوس 5123 وارد بازار می‌شود تا تلفن‌های این شرکت امکان استفاده از نسل پنجم ارتباطات را داشته باشند.
۱۳۹۸/۸/۳

اگر به دنبال خرید پرچمدار بعدی سامسونگ هستید، باید به اطلاع شما برسانیم که تلفن هوشمند آتی این شرکت احتمالا با پردازنده‌ای جدید و قدرتمند عرضه خواهد شد که روز گذشته رسما توسط این غول بزرگ کره‌ای معرفی گردید. نام این چیپست اگزینوس ۹۹۰ است که در اجرای پردازش‌های عادی و مدیریت گرافیک ۲۰ درصد سرعت بیشتری دارد و با مدار شتاب‌دهی ویژه‌ای که برای هوش مصنوعی روی آن قرار گرفته، می‌تواند دو برابر سریع‌تر این پروسه‌ها را اجرا کند. یکی از مدیران بخش تراشه‌های سامسونگ به نام جف آرنولد می‌گوید اگزینوس ۹۹۰ همچنین مصرف انرژی کمتری دارد.

سامسونگ جایگاه خود را به عنوان برترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در دنیا مستحکم کرده، ولی ارائه بهینه‌سازی‌های مداوم برای حفظ کاربران این شرکت حیاتی است. این مسئله یکی از سخت‌ترین چالش‌های سامسونگ به حساب می‌آید. البته بخش موبایل این کمپانی از پردازنده‌های شرکت کوآلکام هم استفاده می‌کند، اما طراحی تراشه‌های اختصاصی کار بسیار پیچیده و دشواری است.

با این همه، اولین و محتمل‌ترین گزینه‌ای که برای استفاده از اگزینوس ۹۹۰ در نظر گرفته می‌شود، گلکسی اس ۱۱ است. جف آرنولد می‌گوید نمی‌تواند درباره حضور این چیپست روی دستگاه مذکور صحبت کند، چون این مسئله به تصمیم همکارانش در بخش موبایل سامسونگ بستگی دارد. ولی زمان‌بندی‌ها درست از آب درآمده است: تراشه‌های جدید سامسونگ دقیقا همان زمانی از کارخانه‌های این شرکت خارج می‌شوند که تلفن‌های جدید این کمپانی معمولا در سه‌ماهه نخست سال از راه می‌رسند.

سامسونگ همچنین از یک مودم داخلی 5G به نام اگزینوس مودم ۵۱۲۳ نیز رونمایی کرد. در کنار این‌ها گفته شد که بهینه‌سازی‌هایی روی تراشه‌های حافظه این شرکت صورت گرفته که آن‌ها را ارزان‌تر و از نظر مصرف باتری بهینه‌تر می‌کند تا بتوانید از حداکثر سرعت رم استفاده کنید.

اگزینوس ۹۹۰ با پردازنده ۸ هسته‌ای

image

اگزینوس ۹۹۰ پردازنده‌ای هشت هسته‌ای دارد که شامل دو هسته اختصاصی سامسونگ، دو هسته Cortex-A76 و چهار هسته کم‌مصرف Cortex-A55 از ARM است. هسته‌های کم‌مصرف ARM برای فعالیت‌های دارای اولویت پایین و آن دسته از فعالیت‌های خاموشی کاربرد دارند که معمولا در صورت عدم استفاده از دستگاه پردازش می‌شوند.

این پردازنده از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر پشتیبانی می‌کند. این نرخ نوسازی بالا نسبت به نرخ‌های ۶۰ هرتزی مصرف انرژی بیشتری دارد اما باعث می‌شود همه چیز در نمایشگر شما روان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

اگزینوس ۹۹۰ برای استفاده از قابلیت‌هایی بهینه‌سازی شده که پیش‌تر آن‌ها را روی آیفون ۱۱، پیکسل ۴ و هوآوی پی ۳۰ پرو دیده‌ایم. این پردازنده می‌تواند از دوربینی با شش سنسور پشتیبانی کند، اما در هر لحظه فقط امکان استفاده از سه سنسور را دارد. پردازنده تصویر اگزینوس ۹۹۰ همچنین قادر است با سنسور جدید ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ کار کند.

این چیپست جایگزین اگزینوس ۹۸۲۰ گلکسی اس ۱۰ و اگزینوس ۹۸۲۵ گلکسی نوت ۱۰ می‌شود. هر دو تراشه قبلی سامسونگ با لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته شده بودند که از روشی پیشرفته به نام فرابنفش شدید (EUV) در تولید آن‌ها استفاده می‌شد.

مودم 5G جدید سامسونگ

image

اگزینوس مودم ۵۱۲۳ امکان استفاده از شبکه‌های 5G را برای تلفن‌های هوشمند فراهم کرده و می‌تواند همراه با اگزینوس ۹۹۰ استفاده شود. از جمله پیشرفت‌های این مودم می‌توانیم به افزایش سرعت از ۳ گیگابیت بر ثانیه در مودم نسل قبلی به سرعتی تا حداکثر ۸.۳۶ گیگابیت بر ثانیه اشاره کنیم.

سامسونگ با برخی از تولیدکنندگان چینی تلفن‌های هوشمند مثل موتورولا و ویوو به توافق رسیده تا مودم‌های 5G خود را به آن‌ها بفروشد. این شرکت حالا به بازار اتومبیل‌های خودران چشم دوخته است. آرنولد می‌گوید: «ما همین حالا محصولات متنوعی در زمینه‌های گوناگون تولید می‌کنیم. پردازنده‌های اگزینوس و تراشه‌های مودم جدیدترین اعضای این خانواده هستند.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۸/۳
دنیا در آستانه‌ی تحول است
خبر خوش اینکه ما نیز بزودی با خط‌تولید پراید خداحافظی می‌کنیم??
تبریک‌ویژه به هموطنان عزیزم⚘