خانهاخبار
ARM از پردازنده گرافیکی Mali-G57 و سری جدید پردازنده‌های عصبی خود رونمایی کرد

ARM از پردازنده گرافیکی Mali-G57 و سری جدید پردازنده‌های عصبی خود رونمایی کرد

شرکت ARM رسما از پردازنده گرافیکی میان‌رده مبتنی بر معماری Valhall به نام Mali-G57 و سری جدید پردازنده‌های عصبی خود موسوم به Ethos رونمایی کرد. در کنار این‌ها یک پردازنده پایین‌رده یادگیری عمیق نیز معرفی شده است.
۱۳۹۸/۸/۲

شرکت ARM اوایل امسال از نسل جدید معماری GPU به نام Valhall رونمایی و سپس Mali-G77 را روانه بازار کرد؛ پردازنده‌ای گرافیکی که انتظار داریم آن را در تلفن‌های هوشمند قدرتمند سال آینده ببینیم. این شرکت حالا امروز بر اساس همان معماری پردازنده‌ای میان‌رده را معرفی کرد. در کنار این پردازنده گرافیکی، شاهد رونمایی از سری جدید پردازنده‌های عصبی (NPU) تحت عنوان Ethos نیز بودیم. این پردازنده‌ها در عکاسی پردازشی، ترجمه بر-دستگاهی و سایر کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شوند که در آینده به تلفن‌های هوشمند اضافه خواهد شد.

Mali-G57

پردازنده گرافیکی Mali-G57 چیپست‌های میان‌رده را هدف قرار داده و قول ۳۰ درصد توان بیشتر، مصرف انرژی بهینه‌تر و تراکم سیلیکون بالاتر نسبت به Mali-G52 را می‌دهد. عملکرد این پردازنده در پردازش بافت‌ها دو برابر شده تا راحت‌تر بتواند رزولوشن‌های 4K و حتی 8K را مدیریت کند؛ در نتیجه می‌توان حدس زد که هدف ARM از معرفی این پردازنده نه فقط تلفن‌های هوشمند بلکه تلویزیون‌ها و ستاپ باکس‌ها نیز بوده است.

image

این GPU می‌تواند رندر فیزیکی، HDR و افکت‌های حجمی را مدیریت کند. در واقع سقف توانمندی‌های Mali-G57 به سازندگان چیپست بستگی دارد، چرا که این پردازنده گرافیکی قادر است از ۱ تا ۶ هسته استفاده کند. Mali-G57 در سقف توانایی خود به قدرتی تا حد پایه Mali-G77 می‌رسد که حداقل ۷ هسته دارد.

پردازنده مذکور قادر به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های AR و VR است. اگرچه بازار VR موبایل تقریبا از بین رفته است، اما این GPU می‌تواند در هدست‌های مستقل به کار گرفته شود. Mali-G57 در حوزه AR نیز قول داده پشتیبانی گسترده‌تری از دستگاه‌های مقرون به صرفه داشته باشد.

افزون بر این، پردازنده گرافیکی جدید ARM قابلیت کار با سیستم‌های یادگیری ماشین را دارد. پردازنده مذکور در این بخش حالا ۶۰ درصد سریع‌تر از G52 شده اما در حالت ایده‌آل بهتر است چنین پروسه‌هایی به هسته‌های Ethos محول شود.

image

N57 ،Ethos-N77 و N37

Ethos نام سری جدید پردازنده‌های عصبی ARM است. این پردازنده‌ها بر اساس موتور CE ساخته شده‌اند اما از گونه متفاوتی از آن‌ها استفاده می‌کنند که سرعت‌شان ۱ گیگاهرتز است. این پردازنده‌ها همچنین از مقادیر متفاوتی از SRAM بهره می‌گیرند. Ethos با هدف تحت پوشش قرار دادن تمام دستگاه‌ها، از تلفن‌های هوشمند پایین‌رده تا پرچمدارها و از دوربین‌های هوشمند گرفته تا اپلیکیشن‌های AR تولید شده است.

بالاترین مدل این سری Ethos-N77 نام دارد که شامل ۱۶ عدد CE و ۱ تا ۴ مگابایت SRAM است. این پردازنده می‌تواند به نرخ 4 TOPS در سرعت ۱ گیگاهرتز برسد؛ TOPS جایگزین FLOPS شده و به معنای ترا عملیات در هر ثانیه است. Ethos-N77 از نظر راندمان وعده 5 TOPS/W را داده یعنی در حداکثر توان چیزی حدود 800mW مصرف انرژی دارد.

Ethos-N57 و N37 به ترتیب ۸ و ۴ عدد CE دارند. مقدار SRAM هر دوی آن‌ها ۵۱۲ کیلوبایت است که چندان زیادی به نظر نمی‌رسد، اما ARM سیستم فشرده‌سازی خاصی را به کار گرفته که ملزومات RAM و پهنای باند را ۱.۵ تا ۳ برابر کاهش می‌دهد.

image

هسته‌های Ethos می‌توانند الگوریتم‌های سوپر رزولوشن و ترجمه گفتار را بدون نیاز به پردازش ابری مدیریت کنند.

Mali-D37

در انتها به اطلاع شما می‌رسانیم که ARM پردازنده یادگیری عمیقی در سطح دستگاه‌های پایین‌رده به نام Mali-D37 نیز معرفی کرده است. این پردازنده می‌تواند رزولوشنی تا کیفیت +QHD را مدیریت کرده و در دستگاه‌های 1080p هم بهینه‌سازی‌های اضافه‌ای داشته باشد. Mali-D37 از HDR10 و HLG پشتیبانی می‌کند و قادر است بدون از دست دادن کیفیت، محتواهای HDR و SDR را ترکیب کند (یعنی مثلا رابط کاربری به صورت SDR و ویدیوی مربوطه به صورت HDR نمایش داده شود).

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

سروش

۱۳۹۸/۸/۳
عنوان مطلبتون و که خوندم فکر کردم پردازنده ای تولید شده که بی اعصاب هستند و سریع جوش میارن (عصبی)