خانهاخبار
اپل در اطلاعیه‌ای برای پیشگیری از باگ GPS خواستار آپدیت دستگاه‌های قدیمی شد

اپل در اطلاعیه‌ای برای پیشگیری از باگ GPS خواستار آپدیت دستگاه‌های قدیمی شد

شرکت اپل رسما با انتشار اطلاعیه‌ای از کاربران آیفون‌ها و آیپدهای قدیمی خواست تا با نصب جدیدترین آپدیت‌ها از بروز مشکلات ناشی از باگ GPS جلوگیری کنند.
۱۳۹۸/۷/۲۸

اپل به‌تازگی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که دستگاه‌های قدیمی این شرکت به‌خصوص آیفون ۵ و آیپد ۴ و مدل‌های قدیمی‌تر باید تا قبل از ۳ نوامبر دستگاه خود را آپدیت کنند. این آپدیت برای برخی از دستگاه‌ها iOS 9.3.6 و برای سایرین iOS 10.3.4 را به ارمغان خواهد آورد.

دستگاه‌هایی که تا تاریخ ۳ نوامبر آپدیت نشوند باید انتظار بروز مشکلاتی در بخش GPS و تاریخ و زمان خود را داشته باشند. مشکلات مربوط به تاریخ و زمان می‌تواند باعث ممانعت از دریافت آپدیت‌های OTA بعدی شود و همگام‌شدن با سرویس‌هایی مثل iCloud و ایمیل را مختل کند. از تاریخ ۳ نوامبر به بعد، برای اصلاح دستگاه‌های معیوب صرفا باید از طریق آیتونز وارد عمل شد.

این ایراد فقط محدود به اپل نیست و مشکل بسیار بزرگ‌تری را در بر می‌گیرد. چون در واقع تمام دستگاه‌های مجهز به GPS که پس از وقوع باگ Y2K به درستی اصلاح و ترمیم نشده باشند، در خطر این مشکل قرار دارند.

سیستم‌های GPS به طور کلی هفته‌ها را با متغیری ده بیتی می‌شمارند. در نتیجه، مقادیر این متغیر می‌تواند چیزی بین ۰ تا ۱۰۲۳ باشد. وقتی مقدار متغیر دستگاهی به هفته ۱۰۲۴ می‌رسد، اگر دستگاه درست برنامه‌ریزی نشده باشد، شمارنده ممکن است بازنشانی شود و دیگر به دستگاه اجازه ندهد که از GPS یا اطلاعات دقیق زمانی استفاده کند. فراموش نکنید که حفظ دقیق زمان عنصری حیاتی برای عملیات‌های GPS است.

image

اما چرا چنین اتفاقی حالا افتاده است؟ چون اولین هفته شمارنده GPS از تاریخ ۶ ژانویه ۱۹۸۰ شروع شد. این شمارنده در تاریخ ۲۱ اوت ۱۹۹۹ برای نخستین بار پر شد و لازم بود که بازنشانی شود. در آن تاریخ اولین دوره GPS به پایان رسید و چند ماه پیش در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۹ دومین دوره GPS را به پایان رساندیم.

اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا با وجود گذشت چند ماه از تاریخ ۶ آوریل حالا چنین مشکلی پیش آمده، باید بگوییم که احتمالا برخی از تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اولین دوره GPS خود را در تاریخ دیرتری به پایان رساندند، در نتیجه اکنون در محاسبات شرکتی مثل اپل، پایان دوره دوم GPS برابر ۳ نوامبر در نظر گرفته شده است.

اگر آیفون یا آیپد قدیمی ندارید ولی از دستگاهی استفاده می‌کنید که مدت‌ها پیش به بازار آمده، بهتر است آن را بررسی کنید تا ببینید آپدیتی برایش منتشر شده یا نه. این مسئله شامل سیستم‌های مسیریابی خودرو و تمام دستگاه‌های هوشمند مجهز به GPS می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)