خانهاخبار
مک او اس کاتالینا چه مشکلاتی دارد و چرا فعلا نباید آن را نصب کنید

مک او اس کاتالینا چه مشکلاتی دارد و چرا فعلا نباید آن را نصب کنید

اپل چند روز پیش آخرین نسخه سیستم عامل macOS را با نام Catalina منتشر کرد. این نسخه به طور رسمی پشتیبانی از اپلیکیشن‌های 32 بیتی را کنار گذاشته و مشکلات زیادی را برای کاربران به وجود آورده است. در این مطلب به بررسی مشکلات موجود در کاتالینا و بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا فعلا نباید این نسخه را نصب کنیم.
۱۳۹۸/۷/۲۲

جدیدترین نسخه سیستم عامل macOS با نام کاتالینا چند روز پیش منتشر شد و همراه با خود مشکلات مختلف و پیچیدگی‌های بسیاری به ارمغان آورد. این به‌روزرسانی اولین آپدیتی به حساب می‌آید که رسما پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را کنار می‌گذارد و در نتیجه باعث می‌شود خیلی از برنامه‌های کوچک، افزونه‌ها و سایر نرم‌افزارهایی که مدت‌هاست آپدیت نشده‌اند یا سازنده آن‌ها دیگر در دسترس نیست به مشکل بربخورند. در کاتالینا خبری از آیتونز نیست و این برنامه با سه اپلیکیشن مجزا جایگزین شده که خود موانعی را پیش روی کاربران قرار داده است. به‌علاوه، همان طور که به اطلاع شما رساندیم، برخی از نرم‌افزارهای شرکت ادوبی هم با این نسخه از سیستم عامل اپل ناسازگاری دارند.

با این حساب بسیاری از کسانی که قصد آپدیت سیستم خود را داشتند با تردید مواجه شده‌اند. سوال آن‌ها این است که پس از آپدیت دستگاه چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟ آیا حالا وقت مناسبی برای آپدیت کردن است؟ پیش از آپدیت باید چه کارهای انجام شود؟ اگر فعلا بخواهیم دست نگه داریم، چگونه باید متوجه شویم که بهترین زمان برای آپدیت سیستم عامل چه زمانی خواهد بود؟ در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا پاسخی برای این سوالات پیدا کنیم.

مشکل کاتالینا چیست؟

image

اپل اولین بار حدود یک سال و نیم پیش با ارسال هشدارهایی مبنی بر عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی به کاربران macOS High Sierra اعلام کرد که می‌خواهد دست به انجام چنین کاری بزند. البته در آن زمان اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی هنوز کار می‌کردند، اما با معرفی رسمی کاتالینا در WWDC امسال، کوپرتینویی‌ها عملا از پایان پشتیبانی از اپ‌های ۳۲ بیتی در نسخه جدید macOS خبر دادند.

این اتفاق مشکلات مختلفی را برای کاتالینا به وجود آورده است. برای مثال، نسخه‌های قدیمی محصولات ادوبی مثل فتوشاپ از برخی لایسنس‌ها و نصاب‌های ۳۲ بیتی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود این نرم‌افزارها از کار بیفتد. در این شرایط حتی امکان استفاده از ابزار حذف‌کننده ادوبی هم وجود نخواهد داشت، چرا که این برنامه هم کد ۳۲ بیتی دارد.

شرکت ادوبی توصیه می‌کند که اگر از برنامه‌های پیش از نسخه Creative Cloud استفاده می‌کنید، مک خود را آپدیت نکنید. در صورتی که به دنبال آپدیت و نصب نسخه جدید نرم‌افزارهای ادوبی هستید، بهتر است پیش از به‌روزرسانی سیستم برنامه‌های قدیمی خود را پاک کنید، چون این برنامه‌ها پس از نصب کاتالینا از دسترس شما خارج می‌شوند.

از دیگر نرم‌افزارهایی که دچار مشکل عدم پشتیبانی شده‌اند می‌توانیم به نسخه‌های قدیمی مایکروسافت آفیس، شماری از نسخه‌های قدیمی اپلیکیشن‌های مک مثل GarageBand و یا برنامه منسوخ iPhoto اشاره کنیم. بلاگری به نام استیو موزر فهرستی شامل ۲۳۵ نرم‌افزار ناسازگار با کاتالینا را تهیه کرده که می‌توانید آن را از طریق این لینک مشاهده کنید.

ولی مشکل فقط به اپ‌های ۳۲ بیتی محدود نمی‌شود. به خاطر مشکلات ناسازگاری، حتی نسخه‌های جدید فتوشاپ که با استفاده از Creative Cloud ساخته شده‌اند نیز از مشکلاتی مثل نام‌گذاری فایل‌ها، تایید افزونه‌ها و وقفه‌های نامطلوب در هنگام رندر ویدیو رنج می‌برند.

از سوی دیگر، با حذف شدن آیتونز، اپلیکیشن‌های شخص ثالثی که از این نرم‌افزار به عنوان منبعی برای فایل‌های موسیقیایی استفاده می‌کردند به مشکل برخورده‌اند. این مسئله به خصوص برای نرم‌افزارهایی مثل Rekordbox و Traktor به وجود می‌آید که از فایل‌های ساخته‌شده توسط آیتونز استفاده می‌کردند. اپل می‌گوید کسانی که از این ابزارها و ویژگی‌ها استفاده می‌کنند بهتر است فعلا سیستم خود را به کاتالینا آپدیت نکنند.

آیا کاتالینا را نصب کنیم؟

image

اگر می‌خواهید مک خود را آپدیت کنید، چند روش وجود دارد تا ببینید عدم پشتیبانی از اپ‌های ۳۲ بیتی برای شما هم مشکل‌ساز می‌شود یا نه. برای مثال در بخش اسپات‌لایت به دنبال ابزار System Information بگردید و در آن برنامه از سمت چپ روی گزینه Legacy Software کلیک کنید. حالا در کادر بالا سمت راست می‌توانید نرم‌افزارهایی را ببینید که پس از نصب کاتالینا از کار خواهند افتاد.

پاسخ به این سوال که آیا کاتالینا را نصب کنیم یا نه، وابستگی زیادی به اپلیکیشن‌هایی دارد که در نسخه جدید macOS از کار می‌افتند. اگر به این اپلیکیشن‌ها متکی هستید، بهتر است فعلا دست نگه دارید و به سراغ آپدیت سیستم نروید. البته فراموش نکنید که اگر اپلیکیشن ۳۲ بیتی مهمی نداشته باشید، همچنان این احتمال وجود دارد که اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی شما در کاتالینا دچار مشکل شوند. ولی اگر از سیستم خود برای وبگردی، چت یا فیلم دیدن استفاده می‌کنید، احتمال بروز خطا پس از آپدیت به کاتالینا برای شما بسیار پایین خواهد بود.

چرا بهتر است فعلا دست نگه داریم؟

برای آپدیت نکردن به کاتالینا در شرایط فعلی دلایل مختلفی وجود دارد. اپل می‌گوید این سیستم عامل روی کامپیوترهای سال ۲۰۱۲ به بعد کار می‌کند، اما این یعنی اگر دستگاه قدیمی دارید احتمالا از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی زیادی استفاده می‌کنید.

فدا کردن این اپلیکیشن‌ها در ازای نصب کاتالینایی که بیشتر با تمرکز بر دستگاه‌های جدید طراحی شده توجیه منطقی ندارد. اگر از کامپیوتر خود برای انجام کارهای حرفه‌ای با ابزارهای حرفه‌ای مثل فتوشاپ یا آیتونز استفاده می‌کنید، بهتر است حداقل فعلا دست نگه دارید. ماندن بر روی نسخه‌ای از یک سیستم عامل که از یکپارچگی و عملکرد صحیح آن مطمئن هستید، نسبت به پذیرش ریسک نصب سیستم عاملی جدید با قابلیت‌های تازه که ممکن است ابزارهای شما را از کار بیندازید، اهمیت و اولویت بیشتری دارد.

image

سیاست انتشار سریع و پایدار آپدیت‌های اپل حتی برای دستگاه‌های قدیمی باعث شده بسیاری از کاربران دستگاه‌های این شرکت با خیال راحت به سراغ به‌روزرسانی‌ها بروند. این مسئله به‌خصوص با توجه به پایداری آپدیت‌های iOS نمود بیشتری دارد، چون کاربران در هر نسخه با قابلیت‌ها و امکانات جدیدی روبرو می‌شوند که در عین حفظ پایداری جذابیت نصب این آپدیت‌ها را دوچندان می‌کند.

ولی این موضوع در مورد مک همواره صدق نمی‌کند، چون این سیستم عامل پلتفرمی بازتر است و می‌تواند پیچیدگی‌ها و ناسازگاری‌های بیشتری به وجود بیاورد. از سوی دیگر، با توجه به این که افراد کارهای اصلی خود را با کامپیوترشان انجام می‌دهند، این آپدیت‌های بزرگ می‌توانند آسیب بیشتری به کارهای مهم کاربران وارد کنند.

پس اگر می‌خواهید صبر کنید و فعلا آپدیت کاتالینا را نصب نکنید، بهتر است به بخش Settings بروید و از قسمت Software Updates تیک گزینه Automatically keep my Mac up to date را بردارید تا مطمئن شوید که اپل به طور خودکار سیستم شما را آپدیت نمی‌کند. برای این که بفهمید چه زمانی می‌توانید دستگاه خود را به کاتالینا آپدیت کنید باید پیگیر اخبار باشید و منتظر شرکت‌های مختلف بمانید تا نسخه‌های جدید نرم‌افزارهای خود را آپدیت و ناسازگاری‌های موجود را برطرف سازند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)