خانهاخبار
وای فای 6 چیست؟ آیا باید به فکر ارتقا دستگاه‌های خود باشیم؟

وای فای 6 چیست؟ آیا باید به فکر ارتقا دستگاه‌های خود باشیم؟

مدتی است که اتحادیه وای فای رسما از وای فای 6 رونمایی کرده است. حالا بسیاری از دستگاه‌های جدید از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. اما وای فای 6 چه تفاوتی با نسخه‌های قبلی دارد و آیا باید به فکر خرید دستگاه‌هایی با پشتیبانی از این فناوری باشیم؟
۱۳۹۸/۷/۲۲

اگر در چند وقت اخیر اخبار را دنبال کرده باشید می‌دانید که گوشی‌های جدیدی مثل گلکسی اس ۱۰ سامسونگ مشخصه تازه‌ای دارند که پیش‌تر آن را روی برگه مشخصات تلفن‌های هوشمند ندیده بودیم: وای فای ۶. این فناوری جدید قبلا با نام رسمی 802.11ax خطاب می‌شد که با تصمیم اتحادیه وای فای قرار شد نام آن به وای فای ۶ تغییر پیدا کند. به عقیده این نهاد تصمیم‌گیری، استفاده از نام وای فای ۶ به کاربران کمک می‌کند راحت‌تر تفاوت بین نسخه‌های مختلف این فناوری را تشخیص دهند.

در نتیجه از این به بعد بیشتر از قبل با نام وای فای ۶ مواجه می‌شویم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که این فناوری چه تفاوتی با نسخه‌های قبلی دارد؟ آیا باید به فکر خرید دستگاه‌های جدیدی باشیم که با وای فای ۶ سازگارند؟ برای رسیدن با پاسخ این سوالات در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید.

عمر باتری بیشتر

بدیهی است که هر دستگاهی، علی‌الخصوص تلفن‌های هوشمند، بهینگی مصرف انرژی خود را از حد مشخصی فراتر ببرند. اکثر کاربران دوست دارند روزانه فقط یک بار نیاز به شارژ کردن موبایلشان داشته باشند، در نتیجه هر تکنیکی که به دستیابی به این هدف کمک کند با استقبال روبرو می‌شود.

image

وقتی موبایل خود را از طریق وای فای به یک اکسس پوینت وصل می‌کنید، اگر تلفن هوشمند شما و اکسس پوینت مربوطه هر دو از وای فای ۶ استفاده کنند، اکسس پوینت می‌تواند از قابلیت تازه‌ای به نام TWT بهره‌مند شود. این قابلیت مخفف Target Wake Time یا «زمان بیداری هدف» است که به دستگاه می‌گوید چه زمانی باید منتظر بسته بعدی اطلاعات باشد، بنابراین تا وقتی که زمان مربوطه فرا برسد وای فای می‌تواند خاموش شود.

البته زمان بین بسته‌های ارسالی بسیار کوتاه است، اما خاموشیِ همین وقفه‌های کوتاه می‌تواند باعث افزایش عمر باتری شود. فراموش نکنید که همین قدم‌های کوچک موجب تغییرات بزرگ می‌شود.

سرعت بالاتر

سرعت وای فای ۶ بالاتر از وای فای ۵ است، به همین خاطر اتحادیه وای فای تصمیم گرفته شماره آن را یکی افزایش دهد. وای فای ۶ به طور بالقوه می‌تواند ۴۰ درصد سریع‌تر از وای فای ۵ باشد و در مدت زمان مشابه اطلاعات بیشتری ارسال کند. این مسئله به خاطر توانایی سخت‌افزارهای جدید از لحاظ قدرت رمزنگاری و رمزگشایی سریع‌تر اطلاعات میسر شده است. دستگاه‌های وای فای ۶ همگی در شبکه‌های ۵ گیگاهرتزی و ۲.۴ گیگاهرتزی قادر به انجام این کار هستند.

عملکرد بهتر در شبکه‌های شلوغ

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که سرعت انتقال اطلاعات در شبکه‌های شلوغ کندتر است؟ چون ترافیک داده‌های بیسیم درست مثل ترافیک خیابان‌هاست و اگر حجم و میزان اطلاعات افزایش پیدا کند، ممکن است سرعت حرکت کمتر شود.

image

وای فای ۵ از روش جدیدی به نام MIMO استفاده می‌کرد تا به اکسس پوینت‌هایی با آنتن‌های چندگانه اجازه دهد در یک زمان با چندین دستگاه صحبت کنند. وای فای ۶ این تکنیک را ارتقا داده و آن را به MU-MIMO تبدیل کرده تا اکسس پوینت‌ها بتوانند در یک لحظه به چندین دستگاه مختلف گوش کنند. در نتیجه حالا امکان دریافت حجم بیشتری از اطلاعات وجود دارد، چون دیگر صف منفردی وجود ندارد که حجم ترافیک بازگشتی را افزایش دهد.

آیا باید روتری با قابلیت وای فای ۶ بگیریم؟

اگر روتری که در حال حاضر دارید نیازهای شما را برطرف می‌کند و مشکلی در کارکرد آن نمی‌بینید، پاسخ سوال بالا این است که فعلا برای بهره‌مند شدن از قابلیت‌های وای فای ۶ لازم نیست به فکر خرید روتر جدید باشید.

اما اگر می‌خواهید روتر جدید بخرید، حتما به فکر خرید دستگاهی باشید که از وای فای ۶ پشتیبانی کند. از زمان معرفی وای فای ۶ قیمت‌ها کمی پایین آمده‌اند و انتظار می‌رود که تعداد دستگاه‌های مجهز به این فناوری روزبه‌روز بیشتر شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)