پس از مدتها انتظار، پورشه از اولین خودروی تمام الکتریکی خود رونمایی کرد. چندین سال پیش شاهد معرفی خودروی مفهومی Mission E از سوی این برند آلمانی بودیم و حال پورشه تایکان 2020 بر اساس آن در معرض دید عموم قرار گرفته است. این خودرو برای مبارزه با تسلا مدل S وارد بازار میشود. پورشه هم اکنون یک خودروی سدان پرقدرت را در بازار به فروش میرساند و آن، پانامرا محبوب است. این خودروی آلمانی بسیار لوکس بوده، عملکرد بالایی دارد و همچنین با قیمت مشابه پورشه تایکان به فروش میرسد.
برای هر برندی داشتن دو خودرو با ویژگیها و قیمت مشابه حکم جنگ داخلی و یا شکست را دارد. در این میان، پورشه به عنوان برندی شناخته میشود که با توجه به نیاز مشتریان، خودرو تولید میکند. با توجه به این موضوع، خریداران تایکان با پورشه پانامرا متفاوت هستند. در این مطلب تصمیم گرفتیم پورشه تایکان را با پانامرا مقایسه کنیم. در ادامه همراه ما باشید.
ابتدا به سراغ قیمت این خودروهای آلمانی میرویم. تریمهای توربو و Turbo S پورشه تایکان و پانامرا از نظر قیمت شباهت زیادی به یکدیگر دارند. تایکان توربو با قیمت پایه 153,310 دلار به فروش میرسد و قیمت پایه پورشه پانامرا توربو برابر با 153 هزار دلار است. پورشه پانامرا توربو اسپرت توریسمو با قیمت پایه 157 هزار در اختیار خریداران قرار میگیرد. تفاوت قیمت 310 دلاری میان این خودروها به معنای آن است که خریدار باید انتخاب کند که به خودروی برقی علاقه دارد و یا صدای موتور بنزینی را میپسندد. خرید پورشه تایکان به معنای صرفهجویی در هزینههای سوخت است؛ با این حال خریداری که برای تصاحب یک خودرو مبلغی بالاتر از 150 هزار دلار پرداخت میکند، توجهی به هزینههای پرداختی برای بنزین ندارد.
به سراغ تریم Turbo S این خودروها میرویم. قیمت آنها با یکدیگر یکسان و برابر با 187,610 دلار است. پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid با قیمت پایه 187,700 دلار و در نسخه Executive با قیمت پایه 198 هزار دلار به فروش میرسد. تریم اسپرت توریسمو آن دارای قیمت پایه 191,700 دلار است. همانطور که مشاهده میکنید، پورشه تایکان و پانامرا در تریم توربو اس تفاوت قیمت چندانی با یکدیگر ندارند و با توجه به این موضوع، نمیتوان برندهای برای این قسمت انتخاب کرد.
پورشه تایکان و پانامرا از نظر عملکرد شباهت زیادی به یکدیگر دارند، البته هر یک از آنها حس متفاوتی را به راننده منتقل میکنند. در صورتی که صدای یک موتور 8 سیلندر برای شما لذتبخش است، بدون هیچ شکی پانامرا را خریداری کنید. اگر به یک خودرو آرام و بی سر و صدا علاقه دارید، تایکان را در لیست خرید خود قرار دهید. به صورت تئوری، پورشه تایکان در مقایسه با برادر خود شتاب بهتری دارد. سرعت پورشه تایکان توربو با موتور 670 اسب بخاری در مدت زمان 3 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و پورشه تایکان توربو اس برای رسیدن به این سرعت، تنها به 2.6 ثانیه زمان نیاز دارد.
به سراغ شتاب پورشه پانامرا میرویم. این خودرو در تریم توربو به یک موتور 8 سیلندر 4.0 لیتری با توربوشارژ دوقلو مجهز شده که قدرتی برابر با 550 اسب بخار را در اختیار راننده قرار میدهد. در این خودرو به 3.6 ثانیه زمان نیاز دارید تا سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برساند. تریم توربو اس پانامرا به یک موتور 680 اسب بخاری مجهز شده که شتابی برابر با 3.2 ثانیه را برای خریدار به همراه دارد. حداکثر سرعت پورشه پانامرا برابر با 305 کیلومتر بر ساعت است، در حالی که حداکثر سرعت تایکان به 260 کیلومتر بر ساعت میرسد.
این دو خودرو شباهت زیادی از نظر طراحی با یکدیگر دارند. در حقیقت تفاوتهای جزئی در طراحی این دو محصول به چشم میخورد. ضریب درگ پورشه تایکان برابر با 0.22 بوده که نسبت به برادر خود کمتر است. این موضوع، کاهش مصرف انرژی آن را در پی دارد که برای یک خودروی تمام الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. پورشه پانامرا و تایکان در برخی زمینهها مانند نحوه طراحی چراغها، دستگیره دربها و رینگها با یکدیگر متفاوت هستند. از آنجایی که تایکان نسبت به برادر خود جدیدتر است، از طراحی مدرنتری برای چراغهای خود بهره میبرد.
طراحی داخلی پانامرا قدیمی به نظر نمیرسد؛ با این حال در کنار تایکان حرف زیادی برای گفتن ندارد. پورشه در کابین تایکان از طراحی آینده نگرانه استفاده کرده و سعی کرده تا جای ممکن، دکمهها را حذف کند. کابین این دو خودرو از طراحی مشابه بهره میبرد؛ با این حال تایکان به چندین ویژگی جذاب مجهز شده است. این خودروی تمام الکتریکی دارای کیلومترشمار کاملا دیجیتال و خمیده است. خریدار با گفتن عبارت Hey Porsche میتواند به دستیاری صوتی پورشه تایکان دسترسی پیدا کند.
از آنجایی که تایکان یک خودروی سدان سنتی محسوب میشود و برخلاف پانامرا دارای طراحی شبیه به هاچبک نیست، فضای حمل بار کمتری نسبت به برادر خود دارد. فضای صندوق عقب این خودروی تمام الکتریکی برابر با 365 لیتر است و در جلوی آن نیز یک فضای حمل بار 79 لیتری نیز وجود دارد. پورشه تایکان با وجود این دو فضای حمل بار، باز هم عملکرد ضعیفتری در مقایسه با پانامرا دارد. پورشه پانامرا دارای فضای حمل بار 498 لیتر است که البته در صورتی که به صندلیهای عقب نیاز نداشته باشید، این فضا افزایش یافته و به 1340 لیتر فضای حمل بار دسترسی پیدا میکنید. در صورت سفارش نسخه اسپرت توریسمو آن، به فضای حمل بار آن با افزایش روبهرو میشود.
پورشه تایکان در مقایسه با پانامرا برتریهای جزئی مانند طراحی ظاهری بروز شده، شتاب بهتر و کابین مدرنتر دارد. در مقابل پورشه پانامرا دارای حداکثر سرعت بیشتر بوده، فضای حمل بار بیشتری دارد و راننده را بیشتر در جاده همراهی میکند. از آنجایی که قیمت این دو خودرو بسیار به یکدیگر نزدیک است، انتخاب میان آنها تنها به این موضوع بستگی دارد که به خودروهای الکتریکی علاقه دارید یا خیر. انتظار میرود در آینده پورشه تایکان جایگاه پانامرا را در بازار بگیرد. باید دید پورشه چه برنامهای برای آینده دارد، آیا میتواند یک خودروی تمام الکتریکی را جایگزین یک خودروی بنزینی محبوب کند و یا در این استراتژی با شکست روبهرو میشود؟ در صورتی که پورشه موفق به انجام چنین کاری شود، تسلا مسلما با مشکل روبهرو خواهد شد.