موتور خودرو همینکه روشن میشود، طبیعتا گرما تولید میکند و پس از مدتی رانندگی، دمای آن بیش از پیش افزایش مییابد. وقتی هم که خاموش شود، بهمرور خنک میشود. موتور در حال کار اگر زیادی گرم شود یا برعکس، بهاندازه کافی گرم نشود، آسیب میبیند. لذا دمای آن همیشه باید در حد مطلوب و مجاز تنظیم شود. کار تنظیم دمای موتور بر عهده ترموستات خودرو است.
ترموستات سوپاپی است که دمای مایع خنککننده (مخلوط آب و ضدیخ) را میسنجد و بر همین اساس زمان انتقال آن به موتور یا از موتور به رادیاتور را تنظیم میکند. اگر مایع خنککننده بهاندازه کافی داغ شده باشد، ترموستات راه باز میکند تا مایع خنککننده به رادیاتور برود و گرمایی را که از موتور جذب کرده است، بهکمک رادیاتور دفع کند. اما اگر مایع خنککننده بهاندازه کافی داغ نشده باشد، ترموستات راه آن بهسمت رادیاتور را میبندد تا مایع خنککننده از طریق گذرگاه دیگری دوباره به موتور بازگردد و با چرخش در اجزای موتور گرمای آن را جذب کند. با این کار، دمای موتور همیشه در حد مجاز و مطلوب باقی میماند. در دل ترموستات، محفظه مسی کوچکی وجود دارد که حاوی موم و قطعهای فلزی بهشکل گلوله است. با داغ شدن ترموستات، موم نیز داغ و منبسط میشود و با فشردن پیستونی فنری، راه مایع خنککننده را باز میکند. این بخش ترموستات ستون فقرات سامانه خنککننده خودرو قلمداد میشود. برای آشنایی بیشتر با عملکرد ترموستات بهتر است با سامانه خنککننده موتور نیز آشنا شویم.
موتور خودرو همیشه باید در محدوده دمای مجاز و بهینه کار کند (190 تا 220 درجه سانتیگراد). اگر موتور خودرو زیادی گرم شود، بلافاصله عملکرد آن مختل شده و یا آسیب میبیند. به همین سبب، از مایع خنککننده خودرو استفاده میشود تا دمای موتور را در حد مطلوب نگه دارد. وقتی موتور داغ میشود، ترموستات به مایع خنککننده اجازه میدهد تا درون موتور جریان یابد و موتور را خنک کند. وقتی مایع خنککننده گرمای موتور را بهاندازه کافی جذب کرد، با اجازه ترموستات روانه رادیاتور میشود تا گرمای جذب شده را دفع کند و سپس مجددا به موتور بازگردد.
کار ترموستات این است که موتور خودرو را هر چه زودتر به دمای کار ایدهآل برساند. به همین جهت، تا وقتی که دمای موتور در حال کار به حد ایدهآل نرسیده است، ترموستات راه مایع خنککننده را میبندد. این یکی از ویژگیهای مهم ترموستات است که کارایی موتور خودرو را به حداکثر میرساند؛ ضمن اینکه میزان انتشار مواد شیمیایی مضر و نیز روند فرسایش ناخواسته موتور را کاهش میدهد.
ترموستات خودرو زودبهزود خراب نمیشود، اما ممکن است گاهی ایراد پیدا کند. یکی از ابتداییترین نشانههای نقص ترموستات این است که وقتی موتور را روشن میکنید، خیلی زود داغ میکند. بسیاری از مشکلات مربوط به ترموستات معمولا به یکی از این دو علت رخ میدهد: دریچه ترموستات یا مدام باز میماند و یا مدام بسته.
اگر دریچه ترموستات مدام باز بماند، مایع خنککننده بیش از حد لازم وارد موتور میشود و دمای موتور را بهشدت کاهش میدهد. کاهش بیش از حد دما، موتور خودرو را فرسوده میکند. اگر خیلی طول میکشد تا موتور خودرویتان گرم شود، ممکن است علتش باز ماندن دریچه ترموستات باشد.
اگر برعکس حالت اول، ترموستات مدام بسته بماند، راه مایع خنککننده را سد میکند و درنتیجه موتور زیادی گرم میشود. گرم شدن بیش از حد موتور به آن آسیبهای جدی وارد میکند.
علاوه بر ترموستات خودرو، ممکن است عوامل دیگری نیز در کاهش یا افزایش بیقاعده دمای موتور موثر باشند. برخی از رایجترین این عوامل عبارتند از:
راهنمای کلی نحوه تعویض ترموستات خودرو در صورت بروز مشکل چنین است:
خلاصه
اگر موتور خودرو حین رانندگی بیش از حد گرم یا بیش از حد خنک شود، کارایی آن کاهش یافته یا آسیب میبیند. در اینصورت موتور خودرو درست کار نمیکند، فرسوده میشود، و مواد مضر به هوا میپراکند. برای حل این مشکل، ترموستات خودرو دمای کار موتور را همواره در حالت بهینه و مجاز نگه میدارد. ترموستات خودرو جریان مایع خنککننده را مدیریت میکند تا موتور در محدوده دمای مجاز کار کند.