خانهاخبار
نگاهی به اپل A13 Bionic؛ قدرتمندترین چیپست گوشی‌های هوشمند

نگاهی به اپل A13 Bionic؛ قدرتمندترین چیپست گوشی‌های هوشمند

اپل در گذشته نه چندان دور از گوشی‌های سری آیفون 11 رونمایی کرد. در این مطلب نگاهی به پردازنده مورد استفاده در آن‌ها، اپل A13 Bionic خواهیم داشت.
۱۳۹۸/۶/۲۶

قلب تپنده آیفون‌ها یک پردازنده مخصوص است که توسط خود شرکت اپل طراحی شده است. در سال‌های اخیر شاهد چنین موضوعی بودیم و این چیپست‌ها نسبت به پردازنده‌های شرکت‌های رقیب مانند کوالکام و سامسونگ عملکرد بهتری را از خود نشان داده‌اند. این موضوع در رابطه با چیپست اپل A13 Bionic نیز صدق می‌کند. این پردازنده عملکرد بهتری در مقایسه با جدیدترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون 855 دارد. لازم به ذکر است؛ چیپست اپل A12 بایونیک نیز عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون 855 دارد. پردازنده اسنپدراگون 855 در بسیاری از پرچمداران اندرویدی سال جاری میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که کوالکام چیپست اسنپدراگون 855 پلاس را نیز معرفی کرده که البته چندانی با نسخه استاندارد آن ندارد.

image

چیپست اپل A13 Bionic نه تنها قدرت بسیار بالایی دارد، بلکه سازنده آن موفق به کاهش مصرف انرژی آن نیز شده است، به گونه‌ای که گوشی‌های سری آیفون 11 بهترین شارژدهی را در مقایسه با نسل‌های قبلی خود دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اپل، پردازنده A13 بایونیک عملکرد بهتری در مقایسه با A12 Bionic، اسنپدراگون 855، کایرین 980 و اسنپدراگون 845 دارد. در حالی که هنوز دستگاهی مجهز به چیپست کایرین 990 وارد بازار نشده، نتایج بنچمارک گیک بنچ خبر از عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به اپل A13 Bionic می‌دهد.

ویژگی‌های اپل A13 Bionic

image

قابلیت‌های اصلی چیپست اپل A13 بایونیک به شرح زیر است:

  • این پردازنده به 8.5 میلیارد ترانزیستور مجهز شده است.
  • از نسل دوم فرایند پیشرفته 7 نانومتری برای توسعه آن استفاده شده است.
  • این چیپست دارای 4 هسته پردازشی کم مصرف بوده که در اغلب اوقات برای کاهش مصرف انرژی و افزایش شارژدهی باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کنترل دقیق ولتاژ برای کنترل کارایی بخش‌های مختلفی از پردازنده در راستای کاهش مصرف انرژی
  • کم‌مصرف‌ترین پردازنده تولیدی اپل تا به امروز؛ 20 درصد مصرف کمتر انرژی نسبت به اپل A12 Bionic
  • 20 درصد عملکرد سریع‌تر پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی در مقایسه با اپل A12 بایونیک
  • بهترین عملکرد در میان پردازنده‌های اپل
  • یادگیری ماشینی با قابلیت انجام 1 تریلیون عملیات در هر ثانیه

بهره‌وری انرژی

image

یکی از مواردی که اپل تمرکز زیادی روی آن داشته، بهره‌وری انرژی در چیپست اپل A13 Bionic است. برای تولید این پردازنده از نسل دوم معماری 7 نانومتری پیشرفته استفاده شده است. در کنار استفاده از این لیتوگرافی، اپل از 4 هسته با مصرف انرژی کم برای کارهای روزمره نیز در این پردازنده بهره برده است. یکی دیگر از قابلیت‌های ویژه این چیپست برای افزایش بهره‌وری انرژی، امکان فعال شدن بخش‌های خاصی از پردازنده برای اجرای فعالیت‌های مخصوص است که این کار توسط کنترل ولتاژ صورت می‌پذیرد. این اقدامات باعث شده به موارد زیر برسیم:

  • 2 هسته پردازشی قدرتمند با 20 درصد سرعت بیشتر و 30 درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به اپل A12 بایونیک
  • 4 هسته پردازشی کم‌مصرف با 20 درصد سرعت بیشتر و 40 درصد مصرف انرژی کمتر در مقایسه با اپل A12 Bionic
  • پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای با 20 درصد سرعت بیشتر و 40 درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به اپل A12 بایونیک
  • موتور عصبی 8 هسته‌ای با 20 درصد سرعت بیشتر و 15 درصد مصرف انرژی کمتر در مقایسه با اپل A12 Bionic

یادگیری ماشینی

image

همانطور که در ابتدای این مطلب اعلام کردیم، چیپست اپل A13 Bionic دارای قابلیت یادگیری ماشینی است. اپل ادعا می‌کند که پلتفرم یادگیری ماشینی پردازنده A13 بایونیک به علت چندین بهبود، بهترین در میان تمام گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. یکی از بهبودهای قابل توجه این پردازنده، استفاده از یک شتاب‌دهنده مستقل در CPU بوده که اجازه می‌دهد این پردازنده یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های یادگیری ماشینی را با 6 برابر سرعت بیشتر انجام دهد. در حالت کلی بخش CPU این چیپست قادر به اجرای 1 تریلیون عملیات در هر یک ثانیه است.

مورد بعدی، کنترلر یادگیری ماشینی است که اجازه می‌دهد مدل‌های ML میان CPU، GPU و موتور عصبی برنامه‌ریزی شوند. این موضوع باعث می‌شود تعادلی میان مصرف انرژی و عملکرد در فعالیت‌های مربوط به یادگیری ماشینی صورت گیرد. یادگیری ماشینی در فعالیت‌های مختلفی مانند دسته‌بندی تصاویر و ویدیوها و شخصیت‌های انیمیشنی در اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده کاربرد دارد.

جمع‌بندی

image

اپل در ساخت پردازنده‌های محصولات خود مهارت خاصی دارد. علاوه بر این موضوع، تولید پردازنده و نرم‌افزار به صورت همزمان باعث شده کارایی آن‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کند و اپل بتواند تا حد ممکن محصولات خود را بهینه سازد. آمار موجود در این مطلب بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اپل و رسمی هستند و با توجه به عملکرد پردازنده‌‌های قبلی اپل، می‌توان صحت آن‌ها را تایید کرد. در نهایت برای بررسی دقیق عملکرد این پردازنده باید منتظر عرضه آیفون 11 و برادران آن باشیم تا ببینیم اپل نیز این بار توانسته مطابق گفته‌های خود عمل کند یا خیر.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)