خانهاخبار
مقایسه آیپد 2019 و آیپد 2018؛ چه تغییراتی رخ داده است؟

مقایسه آیپد 2019 و آیپد 2018؛ چه تغییراتی رخ داده است؟

آیپد 2019 اپل با نمایشگری 10.2 اینچی هفته گذشته در مراسم رونمایی از آیفون 11 معرفی شد. این تبلت اگرچه آپگرید بزرگی نسبت به آیپد 2018 به حساب نمی‌آید ولی تغییراتی را به همراه داشته که ما در این مطلب می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم.
۱۳۹۸/۶/۲۴

اپل هفته گذشته در کنار آیفون‌های سه‌گانه جدید خود از یک آیپد خوش قیمت تازه هم رونمایی کرد. اگر از کاربران آیپدهای قدیمی هستید یا به هر دلیلی می‌خواهید آیپد بخرید، اکنون زمان خوبی است که مقایسه‌ای میان دو نسل از جدیدترین آیپدهای اپل داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تفاوت‌ها و شباهت‌های آیپد ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیندازیم تا در نهایت ببینیم در حال حاضر خرید کدام‌یک منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر است. پس با جی‌اس‌ام همراه باشید.

مشخصات

مقایسهآیپد ۲۰۱۹آیپد ۲۰۱۸
ابعاد۲۵۰ در ۱۷۴ در ۷.۵ میلی متر۲۴۰ در ۱۶۹ در ۷.۵ میلی متر
وزن۴۸۳ گرم۴۶۹ گرم
اندازه نمایشگر۱۰.۲ اینچ۹.۷ اینچ
رزولوشن۲۱۶۰ در ۱۶۲۰ پیکسل (۲۶۴ پیکسل در اینچ)۲۰۴۸ در ۱۵۴۶ پیکسل (۲۶۴ پیکسل در اینچ)
سیستم عاملiOS 13iOS 13
حافظه داخلی۳۲/۱۲۸ گیگابایت۳۲/۱۲۸ گیگابایت
کارت حافظهعدم پشتیبانیعدم پشتیبانی
خدمات پرداختیعدم پشتیبانیعدم پشتیبانی
پردازندهA10 FusionA10 Fusion
رم۲ گیگابایت (احتمالی)۲ گیگابایت
دوربینعقب ۸ مگاپیکسل، جلو ۱.۲ مگاپیکسلعقب ۸ مگاپیکسل، جلو ۱.۲ مگاپیکسل
قابلیت فیلمبرداری1080p با 30fps و 720p با 120fps1080p با 30fps و 720p با 120fps
نسخه بلوتوثبلوتوث ۴.۲بلوتوث ۴.۲
پورت‌هالایتنینگلایتنینگ
حسگر اثر انگشتدارددارد
مقاومت در برابر آبنداردندارد
باتریتا ۱۰ ساعت۸۸۲۷ میلی آمپر ساعت
فروشگاه اپلیکیشن‌هااپ استوراپ استور
پشتیبانی شبکهتمام شبکه‌ها (در نسخه سلولار)تمام شبکه‌ها (در نسخه سلولار)
رنگنقره‌ای، طلایی، خاکستری فضایینقره‌ای، طلایی، خاکستری فضایی
قیمت۳۳۰ دلار۳۳۰ دلار

عملکرد، عمر باتری و فناوری شارژ

برای شرکتی مثل اپل مرسوم نیست که آیپد جدیدی معرفی کند و آن را از نظر توان عملکردی ارتقا ندهد، اما آیپد ۲۰۱۹ از همان تراشه A10 Fusion استفاده می‌کند که آیپد ۲۰۱۸ به آن مجهز بود. این کمپانی مثل همیشه مقدار رم دستگاه‌های خود را اعلام نمی‌کند، ولی ما می‌دانیم که آیپد سال گذشته ۲ گیگابایت رم داشت و کاملا متحمل است که این آیپد جدید هم از همان مقدار رم استفاده کرده باشد. در نتیجه باید انتظار توان مشابه و یکسانی را از هر دو دستگاه داشته باشیم، اما با توجه به این که تراشه مذکور همان تراشه‌ای است که در آیفون ۷ استفاده شده و چند سالی از زمان معرفی آن می‌گذرد، بنابراین مواجه شدن با افت فریم در هنگام اجرای بازی‌های جدید اتفاق عجیبی نخواهد بود.

اپل اشاره‌ای به ظرفیت باتری هم نکرده و صرفا گفته که عمر باتری آیپد ۲۰۱۹ در استفاده‌های عادی حدود ۱۰ ساعت، یعنی مشابه آیپد ۲۰۱۸، است. البته ما احتمال می‌دهیم که ظرفیت باتری آیپد ۲۰۱۹ از ظرفیت ۸۸۲۷ میلی آمپری باتری آیپد ۲۰۱۸ بیشتر باشد، چون اندازه نمایشگر این دستگاه بزرگ‌تر است و در نتیجه فضای بیشتری برای استفاده از باتری وجود دارد.

متاسفانه هیچ یک از این دو دستگاه از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند.

طراحی و دوام

image

آیپد نسل هفتم کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از آیپد نسل ششم است، چون نمایشگر بزرگ‌تری دارد، اما به جز این مسئله تفاوت خاصی میان زبان طراحی این دو دستگاه دیده نمی‌شود. هر دو محصول در کنار صفحه حاشیه‌های نسبتا بزرگی دارند و هر دو دارای سنسور تاچ آیدی هستند. جنس بدنه این دو دستگاه از آلومینیوم بادوام است، اما آیپد ۲۰۱۹ اولین آیپدی است که به طور کامل از آلومینیوم بازیافتی تولید شده است. این دو تبلت در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری فضایی عرضه می‌شوند.

متاسفانه اشاره‌ای به میزان مقاومت این دو دستگاه در برابر آب نشده است.

نمایشگر

image

با افزایش نیم اینچی اندازه نمایشگر در آیپد ۲۰۱۹ بالاخره شاهد تغییر قابل لمسی میان دو دستگاه هستیم. آیپد ۲۰۱۹ نمایشگری ۱۰.۲ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۶۲۰ پیکسل دارد که تراکم آن را به ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ می‌رساند. نمایشگر این دستگاه دقیقا همان نمایشگر رتینایی است که به لحاظ کیفیت، روشنایی و شارپی در آیپد ۲۰۱۸ یافت می‌شود.

دوربین

image

اپل امسال آیفون ۱۱ را با دو لنز و آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس را با سه لنز معرفی کرد، اما آیپد جدید این شرکت همچنان از یک لنز ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که قبلا هم در آیپدها به کار رفته بود. دوربین جلوی این تبلت لنزی ۱.۲ مگاپیکسلی است که با توجه به معیارهای امروزی بسیار ناکافی به نظر می‌رسد. آیپد ۲۰۱۸ نیز دقیقا از همین پیکربندی استفاده می‌کند.

نرم‌افزار و آپدیت‌ها

image

یکی از نکات جذاب درباره آینده آیپدهای اپل سیستم عامل نوپای iPadOS است که به طور اختصاصی برای تبلت‌های این شرکت بهینه‌سازی شده است. این سیستم عامل اجازه می‌دهد با توجه به خصوصیات تبلت‌ها استفاده بهتری از فضای سیستم داشته باشید. iPadOS برای هر دو مدل آیپد در دسترس قرار می‌گیرد، بنابراین نکته متمایزکننده‌ای در این رابطه وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، انتظار داریم که هر دو دستگاه آپدیت‌های مربوطه را به صورت همزمان دریافت کنند.

قابلیت‌های ویژه

image

اگرچه هر دوی این آیپدها از نسل اول قلم اپل موسوم به اپل پنسل استفاده می‌کنند، اما فقط آیپد ۲۰۱۹ با کانکتور هوشمند اپل سازگار است. این یعنی آیپد ۲۰۱۹ به راحتی می‌تواند به یک کیبورد هوشمند بزرگ وصل شده و کارکرد لپتاپ را به خود بگیرد. البته قیمت این کیبورد ۱۵۹ دلار است که به تنهایی به اندازه نصف قیمت تبلت اپل هزینه برمی‌دارد.

آیپد ۲۰۱۹ همچنین یک سال اشتراک رایگان اپل تی‌وی پلاس و یک ماه اشتراک رایگان اپل آرکید دارد تا بتوانید به مجموعه گسترده‌ای از محتواها و بازی‌های ویدیویی دسترسی داشته باشید.

قیمت و شرایط عرضه

عرضه آیپد ۲۰۱۹ از تاریخ ۳۰ سپتامبر برابر با ۸ مهر آغاز می‌شود. قیمت مدل پایه این دستگاه ۳۲۹ دلار است ولی اگر مدل مجهز به سلولار آن را بخواهید باید ۴۵۹ دلار پول بپردازید. علاوه بر این، برای نسخه‌های ۱۲۸ گیگابایتی باید ۴۲۹ یا ۵۵۹ دلار هزینه کنید. آیپد ۲۰۱۸ از رده محصولات فروشی اپل خارج شده اما همچنان می‌توانید در خرده‌فروشی‌های مختلف آن را به قیمت خوبی پیدا کنید. بدیهی است که عرضه آیپد ۲۰۱۹ موجب کاهش قیمت آیپد ۲۰۱۸ می‌شود.

جمع‌بندی

آیپد نسل هفتم اپل کمی بهتر از آیپد ۲۰۱۸ است، اما این تغییرات به طور کلی به دو مورد مهم یعنی افزایش اندازه نمایشگر و پشتیبانی از کانکتور هوشمند اپل محدود می‌شود. البته اگر همین حالا آیپد ۲۰۱۹ را خریداری کنید از اشتراک رایگان اپل تی‌وی پلاس و اپل آرکید هم بهره‌مند خواهید شد. گفتنی است که نسخه سلولار آیپد جدید کوپرتینویی‌ها از ارتباطات LTE در کلاس گیگابیت پشتیبانی می‌کند که تا سه برابر سریع‌تر از آیپد ۲۰۱۸ است. در انتها ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر آیپد ۲۰۱۸ را دارید، خرید آیپد نسل هفتم آن‌چنان توجیه و لزومی برای شما نخواهد داشت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)