خانهاخبار
دوربین آیفون 11 و آیفون 11 پرو چه ویژگی‌هایی دارد؟

دوربین آیفون 11 و آیفون 11 پرو چه ویژگی‌هایی دارد؟

بزرگ‌ترین تغییر آیفون‌های جدید اپل که در سه مدل آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس معرفی شده‌اند در بخش دوربین آن‌هاست. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم دوربین پرچمداران جدید اپل چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن‌ها در چیست.
۱۳۹۸/۶/۲۱

اپل دیشب رسما از سری آیفون ۱۱ رونمایی کرد. این خانواده جدید سه عضو دارد؛ آیفون ۱۱ که مجهز به دوربین دوگانه است، و آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس که برای اولین بار از دوربین سه‌گانه استفاده می‌کنند. ولی با توجه به ترندی که این روزها در دنیای دوربین‌های موبایل به راه افتاده، افزایش تعداد لنزها آن قدرها جالب توجه نیست، مگر این که قابلیت‌های دیگری در کنار این لنزهای متعدد ارائه شده باشد. اپل هم دقیقا چنین هدفی را دنبال می‌کند. آن‌ها در مراسم دیشب خود بخشی از ویژگی‌های دوربین آیفون ۱۱ را به نمایش گذاشتند، اما ما در این مطلب می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به قابلیت‌های مهم دوربین آیفون ۱۱ بیندازیم.

دوربین پرچمداران جدید اپل ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و طبیعی است که نمی‌توانیم در یک مطلب به تمام آن‌ها اشاره کنیم. ولی در این‌جا می‌خواهیم شماری از مهم‌ترین ویژگی‌های این بخش از محصولات جدید اپل را بررسی نماییم و به شما بگوییم که آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو عملا در بخش دوربین چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

پیش از هر چیز ابتدا بگذارید ببینیم تفاوت اصلی این سه دستگاه در چیست. بزرگ‌ترین تفاوت آیفون‌های جدید اپل این است که آیفون ۱۱ دو لنز دارد در حالی که مدل‌های پرو سه لنز دارند. آیفون ۱۱ از لنز استاندارد خود در کنار یک لنز فوق عریض استفاده کرده، در حالی که سری آیفون ۱۱ پرو یک لنز تله‌فوتو را هم به این ترکیب اضافه کرده‌اند. این مسئله در بخش سخت‌افزار مهم‌ترین تفاوت میان این سه پرچمدار است، اما مابقی ماجرا به بخش نرم‌افزار سیستم برمی‌گردد.

آیفون ۱۱ بالاخره Night Mode دارد

با وجود این که رقبایی همچون گوگل و هوآوی از چندی قبل شروع به ارائه قابلیت‌های چشمگیری در بخش عکاسی شبانه کرده‌اند، ولی اپل از این قافله عقب افتاده بود. اگر با خودتان می‌گویید چه نیازی به عکاسی در محیط‌های کاملا تاریک وجود دارد، باید حتما یک بار این قابلیت را امتحان کنید تا ببینید که اضافه شدن این ویژگی چه کمکی به تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور می‌کند. کافی است نگاهی به تصویر زیر بیندازید تا بتوانید درک نسبتا خوبی از توانایی‌های این قابلیت داشته باشید.

image

نایت مود اپل از نسل بعدی Smart HDR استفاده می‌کند که با کمک یادگیری ماشینی به تشخیص اشیاء موجود در قاب تصویر پرداخته و به طور هوشمند نور آن‌ها را افزایش می‌دهد تا تصویر خروجی جزئیات بهتری داشته باشد. این سیستم برای کنترل نویزی که معمولا در محیط‌های کم‌نور به وجود می‌آید از سیستم پردازش تصویر جدیدی به نام Deep Fusion کمک می‌گیرد که با کمک پردازش پیکسل-به-پیکسل بافت تصاویر را در تک‌تک بخش‌های عکس بهینه‌سازی می‌کند. Deep Fusion عمدتا بر موتور عصبی تراشه A13 Bionic متکی است و برای اولین بار بر روی آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو به کار رفته است.

حالت پرتره بهتر از قبل شده است

وقتی اپل Portrait Mode یا حالت پرتره را در آیفون ۷ معرفی کرد، این قابلیت در حالت بتا قرار داشت. اما Portrait Mode در طول سالیان اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. این حالت حالا در آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو در هر دو لنز عریض و تله‌فوتو کار می‌کند تا با آزادی بیشتری بتواند قاب‌بندی سوژه خود را انتخاب کنید. افزون بر این، به نظر می‌رسد که شبیه‌سازی عمق میدان هم پیشرفت‌های قابل توجه‌ای داشته تا دوربین راحت‌تر بتواند میان سوژه و پس‌زمینه تمایز قائل شود و در نتیجه رندرینگ افکت بوکه را سریع‌تر انجام دهد.

همه کاربران طرفدار حالت پرتره در لنزهای عریض نیستند، در نتیجه خوشحالیم که می‌بینیم این قابلیت به طور اختصاصی برای لنز تله‌فوتو هم بهینه‌سازی شده است. دیافراگم لنز تله‌فوتوی آیفون ۱۱ پرو f/2.0 است که اجازه می‌دهد این دستگاه نسبت به آیفون XS حدود ۴۰ درصد دریافت نور بیشتری داشته باشد.

تصحیح نورپردازی پرتره اکنون با کمک تراشه قدرتمند A13 Bionic از داخل اپلیکیشن Camera قابل انجام است، و از طرفی با کمک افکت جدید High-Key Mono می‌توانید به تصاویری بدهید که آن‌ها را در حالت پرتره تهیه می‌کنید شکلی شیک و جذاب بدهید.

ویدیوهای 4K با لرزشگیر سینمایی

اپل می‌گوید با آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو موفق به ثبت استانداردی جدید با بالاترین میزان کیفیت در تاریخ تلفن‌های هوشمند شده است. این گزاره ادعایی بزرگ است که تا آزمایش نشود قابل اثبات نیست، ولی با توجه به نمونه تصاویری که از دوربین این پرچمداران دیده‌ایم، خیلی می‌توانیم امیدوار باشیم.

آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس قادر به ضبط ویدیوهایی با کیفیت 4K، رنج پویای گسترده و لرزشگیر سینمایی هستند. لنزهای فوق عریض با میدان دید وسیع‌تر و صفحه کانونی بزرگ‌تر گزینه بسیار مناسبی برای ضبط ویدیوهای اکشن به شمار می‌آیند. در آیفون هم به راحتی می‌توانید بین این سه لنز سوئیچ کنید و با کمک قابلیت Audio Zoom همزمان با تغییر فوکوس صدای پویاتری را دنبال نمایید.

در کنار این‌ها، iOS 13 هم مجموعه‌ای از ابزارهای ویرایش ویدیو دارد که به شما اجازه می‌دهد به صورت آنی ویدیوها را بچرخانید، آن‌ها را برش دهید، نوردهی را بالا ببرید و فیلترهای موردنظر خود را اعمال کنید. اعمال این اصلاحات بسیار آسان است و با کمک خود اپلیکیشن Photos می‌توانید این کارها را انجام دهید.

قابلیت‌های جذاب فیلمبرداری به دوربین جلوی آیفون‌های جدید هم رسیده است. دوربین تازه TrueDepth سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی و لنزی با میدان دید وسیع‌تر دارد. این دوربین با کمک همان سیستم پردازش Smart HDR می‌تواند امکان ضبط ویدیوهای 4K را با رنج پویای گسترده در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و یا در حالت اسلوموشن فراهم کند.

بازطراحی رابط دوربین

image

بالاخره زمان آن رسیده بود که اپل رابط کاربری اپلیکیشن Camera را دستخوش تحولاتی بکند. البته تغییراتی که در آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو ایجاد شده آن قدرها بنیادی نیست، اما جزئیاتی در اپ دوربین این دستگاه‌ها تغییر کرده که باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید از نمایشگر بلند و بدون حاشیه پرچمداران نوپای اپل استفاده کنید.

بزرگ‌ترین و قابل توجه‌ترین تغییر در این قسمت مربوط به قابلیت QuickTake است که به شما اجازه می‌دهد بدون خارج شدن از حالت Photo فیلمبرداری انجام دهید. برای فعال‌سازی این قابلیت کافی است دکمه شاتر را نگه دارید تا ضبط ویدیو به صورت خودکار آغاز شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Hesam

۱۳۹۸/۶/۲۹
اخه کی به شما مدرک داده. به hdr میگید رنج پویای گسترده؟ مسخره تر از این عبارت هم هست رنج پویای گسترده