خانهاخبار
با اندروید وان (Android One) و ویژگی‌های آن آشنا شوید

با اندروید وان (Android One) و ویژگی‌های آن آشنا شوید

در این مطلب شما را با Android One و ویژگی‌های آن آشنا می‌کنیم و همچنین به بررسی مزایا و معایبش می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۶/۱۷

اندروید در نسخه‌های مختلف وارد بازار شده است. اشتباه نکنید، منظور ما نسخه‌های اصلی مانند اندروید اوریو، اندروید پای و یا اندروید 10 نیست، بلکه اندروید گو و اندروید وان نیز مدنظر ماست. در گذشته در مطلبی به معرفی اندروید Go و ویژگی‌های اندروید گو پرداختیم و حال قصد داریم شما را با اندروید وان آشنا کنیم. سیستم عامل Android One ابتدا برای گوشی‌های هوشمند در کشورهای در حال توسعه طراحی شده بود و در کنفرانس گوگل I/O سال 2014 معرفی شد. محصولات مجهز به این سیستم عامل دارای مشخصات فنی ضعیف بودند و همچنین در کشورهایی مانند هند به فروش می‌رسیدند. با گذر زمان این روند تغییر کرد و این ماموریت بر دوش اندروید گو گذاشته شد.

در سال‌های اخیر مخصوصا سال جاری میلادی شاهد عرضه گوشی‌های هوشمند میان رده مجهز به این سیستم عامل بودیم که شاید مهم‌ترین آن‌ها توسط شرکت نوکیا به تولید می‌رسند. در ادامه مطلب شما را بیشتر با این نسخه از سیستم عامل اندروید آشنا می‌کنیم.

اندروید وان چیست؟

image

اندروید One نسخه‌ای از سیستم عامل موبایل گوگل بوده که برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند توسعه یافته است. گوشی‌های مجهز به این سیستم عامل روی پنل پشتی خود دارای نماد آن، Android One هستند. حضور این نماد روی پنل پشتی این محصولات به معنای تضمین عرضه بروزرسانی نرم‌افزاری است. این نسخه از سیستم عامل اندروید فاقد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اضافه است. در حقیقت اندروید وان تجربه کاربری مانند اندروید خام را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

محصولات مجهز به Android One فاقد هرگونه اپلیکیشن اضافه و یا رابط کاربری سازنده خود هستند. با توجه به این موضوع، اسمارت‌ فون‌ها با اندروید وان فاقد اپلیکیشن‌هایی مانند فیس‌بوک و یا مایکروسافت آفیس به صورت پیش فرض هستند. گوگل با ارائه این سیستم عامل قصد دارد کنترل بیشتری روی محصولات اندرویدی داشته باشد. گوگل در گذشته دستگاه‌های سری نکسوس را به فروش می‌رساند که دارای سیستم عامل اندروید خام بودند، حال این شرکت چنین رویه‌ای را با همکاری شرکت‌های دیگر در پیش گرفته و بروزرسانی‌ها را برای محصولات آن‌ها عرضه می‌کند. یکی از بزرگترین همکاران گوگل در این برنامه، شرکت نوکیا و یا به عبارتی شرکت HMD Global است.

ویژگی‌های اندروید وان

image

مزایا و معایب اندروید وان و همچنین ویژگی‌های این سیستم عامل از اهمیت بالایی برای خریداران برخوردار است. اندروید وان را باید یکی از خالص‌ترین نسخه‌های سیستم عامل موبایل گوگل دانست که یک مزیت محسوب می‌شود. محصولات مجهز به این سیستم دارای تفاوت‌هایی با گوشی‌های پیکسل هستند که این موضوع را می‌توان یکی از معایب اندروید وان معرفی کرد. در واقع سیستم عامل مورد استفاده در گوشی‌های سری گوگل پیکسل قابلیت‌های بیشتری دارد. برای مثال این محصولات از پیکسل کمرا و یا پیکسل لانچر بهره می‌برند.

محصولات دارای سیستم عامل Android One به صورت پیش فرض به سرویس‌های گوگل و اپلیکیشن‌های آن مانند گوگل Duo، یوتیوب و مپس مجهز شده‌اند. در کنار این برنامه‌ها، شاهد حضور اپلیکیشن Google Play Protect نیز در آن‌ها هستیم که امنیت برنامه‌های نصب شده روی این دستگاه‌ها را تضمین می‌کند. این گوشی‌های هوشمند برای استفاده از دستیار گوگل اسیستنت بهینه شده‌اند.

یکی از مزیت‌های اصلی اندروید One، دریافت بروزرسانی اندروید برای مدت زمان 2 سال است. با توجه به این موضوع، اگر دستگاهی مجهز به نسخه وان اندروید اوریو را خریداری کنید، حتما اندروید 10 را دریافت می‌کنید. برای دریافت این آپدیت‌ها نباید زیاد منتظر بمانید چرا که شرکت‌ها تغییری در آن اعمال نمی‌کنند و به صورت مستقیم آن را برای محصولات خود عرضه خواهند کرد.  بر اساس آمارهای منتشر شده، شرکت نوکیا بهترین عملکرد را در زمینه بروزرسانی محصولات خود دارد که علت آن را باید در استفاده از سیستم عامل اندروید وان در این دستگاه‌ها جستجو کرد.

در ادامه به معرفی بهترین گوشی‌های دارای اندروید وان می‌پردازیم. لازم به ذکر است؛ قیمت گوشی اندروید وان در مقایسه با مشخصات فنی مناسب محسوب می‌شود و قیمت گوشی Android One معمولا کمتر از 300 دلار است که البته نوکیا 9 پیور ویو یک استثنا محسوب می‌شود.

بهترین گوشی‌های دارای اندروید وان

در بازار چندین گوشی دارای Android One به فروش می‌رسند؛ با این حال تعدادی از آن‌ها ارزش خرید بالایی دارند و یا قابلیت‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ادامه برای آشنایی با آن‌ها همراه ما باشید.

نوکیا 9 پیور ویو

image

این دستگاه قدرتمندترین گوشی هوشمند مجهز به اندروید وان محسوب می‌شود که البته قیمت بالایی، نزدیک به 700 دلار دارد. نوکیا برای پرچمدار خود صفحه نمایش 5.99 اینچی در نظر گرفته که از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند و همچنین دارای محافظ گوریلا گلس 5 است. قدرت این محصول توسط چیپست کوالکام اسنپدراگون 845 تامین می‌شود که آن را 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی همراهی می‌کند.

از سایر مشخصات این اسمارت فون می‌توان به دوربین اصلی پنج گانه با سنسورهای 12 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی، نسخه اندروید وان سیستم عامل پیش فرض اندروید 9 پای و باتری 3320 میلی آمپر ساعتی اشاره کرد. لازم به ذکر است؛ این گوشی هوشمند نوکیا از درگاه کارت حافظه خارجی و یا جک 3.5 میلی‌متری هدفون پشتیبانی نمی‌کند.

موتورولا وان ویژن

image

این گوشی هوشمند موتورولا که به تازگی معرفی شده، از مشخصات فنی مناسبی بهره می‌برد. موتورولا وان ویژن دارای صفحه نمایش 6.3 اینچی IPS LCD با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نسبت تصویر 21:9 است. قدرت این محصول توسط پردازنده اگزینوس 9609 سامسونگ تامین می‌شود. موتورولا وان ویژن تنها در یک نسخه مجهز به 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی وارد بازار شده که البته از درگاه کارت حافظه خارجی نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی دوگانه با سنسورهای 48 و 5 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی درون حفره نمایشگر، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و باتری 3500 میلی آمپر ساعتی با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع 15 واتی سایر مشخصات این دستگاه را تشکیل می‌دهند. قیمت این گوشی هوشمند جذاب نزدیک به 350 دلار است.

از سایر گوشی‌های هوشمند مجهز به این سیستم عامل که ارزش خرید بالایی دارند می‌توان به نوکیا 8.1، نوکیا 7.1، شیائومی Mi A3 و در نهایت نوکیا 4.2 با قیمتی نزدیک به 190 دلار اشاره کرد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علی اکبر

۱۳۹۸/۶/۱۹
کاش مزیت ها و معایبش نسبت به پوسته های دیگه اندروید رو هم میگفتین
مثلا چی اضافه داره و چه قابلیت هایی رو نداره
یکی از چیز هایی ک من خیلی دوس داشتم بدونم ولی متاسفانه چیزی ازش نگفتین