خانهاخبار
هر آنچه باید در رابطه با اندروید گو (Android Go) بدانید

هر آنچه باید در رابطه با اندروید گو (Android Go) بدانید

گوگل در سال 2019 سیستم عامل اندروید گو را عرضه کرد. در این مطلب به معرفی سیستم عامل اندروید Go و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۶/۱۳

اندروید گو که با نام اندروید Go Edition نیز شناخته می‌شود، نسخه سبک‌تر اندروید است که برای دستگاه‌های اقتصادی توسعه پیدا کرده است. برنامه های اندروید گو در مقایسه با نسخه‌های استاندارد حجم کمتری دارد و همچنین روی دستگاه‌های ضعیف، به روانی اجرا می‌شوند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که Android Go چیست و یا سیستم عامل اندروید گو چه تفاوت‌هایی با نسخه استاندارد این سیستم عامل موبایل دارد. برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با اندروید Go در این مطالب همراه ما باشید.

سیستم عامل اندروید گو چیست؟

image

اندروید Go بر اساس نسخه اصلی اندروید گو توسعه یافته؛ با این حال برای اجرای روان‌تر روی گوشی‌های هوشمند مجهز به 512 مگابایت و یا 1 گیگابایت رم بهینه‌سازی شده است. اولین نسخه اندروید گو بر اساس اندروید اوریو توسعه پیدا کرد و جدیدترین نسخه آن نیز در حقیقت نسخه گو اندروید 9 پای محسوب می‌شود. انتظار می‌رود در آینده نسخه اندروید Go اندروید 10 از راه برسد. دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل به صورت منظم بروزرسانی دریافت می‌کنند و از این نظر، تفاوت چندانی میان‌ آن‌ها و گوشی‌های دارای نسخه استاندارد اندروید وجود ندارد.

از آنجایی این سیستم عامل برای محصولات اقتصادی توسعه یافته است، نباید منتظر استفاده از سخت‌ افزار قدرتمندی در گوشی‌های هوشمند مجهز به آن باشید. گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید گو معمولا به 8 و یا حداکثر 16 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده‌اند. بر اساس اعلام گوگل، گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید گو تا 15 درصد اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر از اندروید استاندارد اجرا می‌کنند. همچنین گوگل برای آن‌ها قابلیتی را در نظر گرفته که دیتای اینترنت کمتری مصرف می‌کنند. بسیاری به دنبال دانلود اندروید گو و نصب اندروید گو هستند؛ با این حال این سیستم عامل به صورت پیش فرض روی برخی محصولات نصب شده است.

برنامه‌های اندروید گو

image

همانطور که در بالا عنوان شد، برنامه‌های اندروید Go خاص هستند و برای این سیستم عامل توسعه یافته‌اند، البته محدودیتی برای نصب اپلیکیشن‌های عادی روی این سیستم عامل وجود ندارد. از برنامه‌های اندروید گو که به صورت انحصاری برای این سیستم عامل بهینه شده‌اند، می‌توان به اپلیکیشن‌های زیر اشاره کرد:

  • گوگل گو
  • گوگل اسیستنت گو
  • یوتیوب گو
  • گوگل مپس گو
  • جیمیل گو
  • جیبورد گو
  • گوگل پلی استور
  • کروم
  • فایلز گو

برنامه‌های اندروید گو در مقایسه با نسخه استاندارد آن‌ها حجم کمتری داشته و همچنین سریع‌تر اجرا می‌شوند؛ با این حال شاهد کاهش قابلیت‌های آن‌ها در مقایسه با نسخه استاندارد هستیم. گوگل سعی کرده مهم‌ترین ویژگی‌ها را از این اپلیکیشن‌ها حذف نکند تا کارایی مناسبی برای کاربران داشته باشند. انتظار می‌رود گوگل در آینده اپلیکیشن‌های بیشتری را برای سیستم عامل اندروید گو بهینه‌سازی کند.

گوگل از توسعه اندروید Go چه هدفی را دنبال می‌کند؟

image

در بسیاری از کشورها، کاربران قادر به خرید گوشی‌های پرچمدار نیستند و مجبور به خرید گوشی‌های اقتصادی هستند. در حقیقت بخش بزرگی از مردم در جهان درآمد مناسبی برای خرید گوشی‌های قدرتمند و گران‌قیمت ندارند. در همین راستا شرکت‌ها قصد دارند با توسعه محصولات اقتصادی، به این بخش از بازار دست پیدا کنند و سود مناسبی وارد حساب بانکی خود کنند. در این میان سیستم عامل از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که برای کاهش قیمت یک دستگاه باید از قطعات ضعیف در آن استفاده کرد که این موضوع به معنای عملکرد بدتر آن‌ در صورت استفاده از سیستم عامل سنگین است. در حقیقت گوشی‌های زیر 100 دلار معمولا با سیستم عامل اندروید گو وارد بازار می‌شوند.

گوگل با توسعه این سیستم عامل تعداد کاربران خود را افزایش داده و می‌تواند سود بیشتری از فروش اپلیکیشن‌ها نصیب خود کند. علاوه بر این موضوع، این غول جستجوی اینترنتی همکاری خود را با شرکت‌های مختلف افزایش داده است و برندهای بیشتری محصولات مجهز به سیستم عامل اندروید را وارد بازار می‌کنند. 

اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید گو

image

اولین گوشی‌های مجهز به سیستم عامل اندروید Go در کنگره جهانی موبایل 2018 معرفی شدند. شرکت HMD Global در فوریه 2018 از گوشی نوکیا 1 با قیمت 85 دلار رونمایی کرد. این گوشی هوشمند به نمایشگر 4.5 اینچی مجهز شده بود و قدرت آن را چیپست مدیاتک MT6737M تامین می‌کرد. از دیگر مشخصات این گوشی هوشمند می‌توان به 1 گیگابایت رم، 8 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی و باتری 2150 میلی آمپر ساعتی اشاره کرد. در حالی که این دستگاه از مشخصات فنی ضعیفی بهره می‌برد، به علت استفاده از اندروید Go عملکرد مناسبی دارد.

آلکاتل نیز یکی از اولین شرکت‌هایی بود که گوشی هوشمند خود با اندروید گو را وارد بازار کرد. گوشی آلکاتل 1X دارای نمایشگر 5.3 اینچی با نسبت تصویر 18:9 است و از 1/2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. چیپست مدیاتک 4 هسته‌ای MT6739 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز، دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و باتری 2460 میلی آمپر ساعتی سایر مشخصات این محصول را تشکیل می‌دهند. این دستگاه که از سنسور اثر انگشت روی پنل پشتی خود بهره می‌برد، با قیمت 122 و 135 دلار به فروش می‌رسد. در حال حاضر گوشی‌های زیادی به سیستم عامل اندروید گو مجهز شده‌اند که عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهند که در ادامه به معرفی بهترین آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین گوشی‌های مجهز به اندروید Go

image

نوکیا 1 پلاس یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند با سیستم اندروید گو محسوب می‌شود. این اسمارت فون به نمایشگر 5.45 اینچی IPS LCD مجهز شده و قدرت آن را چیپست مدیاتک MT6739WW تامین می‌کند. از سایر مشخصات این محصول HMD Global می‌توان به 1 گیگابایت رم، 8/16 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، باتری 2500 میلی آمپر ساعتی و اندروید 9 پای نسخه گو اشاره کرد. این گوشی هوشمند قیمتی برابر با 111 دلار دارد.

نوکیا 2.1 نیز یکی دیگر از بهترین گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید Go بوده که قیمتی نزدیک به 80 دلار دارد. کاربران این اسمارت فون به صفحه نمایش 5.5 اینچی، چیپست اسنپدراگون 425، 1 گیگابایت رم، 8 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، باتری 4000 میلی آمپر ساعتی و سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو گو ادیشن دسترسی دارند. از سایر گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید Go که ارزش خرید بالایی دارند می‌توان به سامسونگ گلکسی J4 Core، گلکسی A2 Core، هوآوی Y5 لایت، موتو E5 پلی گو و شیائومی ردمی گو اشاره کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مصطفی

۱۳۹۸/۶/۱۴
سلام الان تمام گوشیهای به جز نوکیا 9 باقی اندروید گو یا اندروید خام براشون استفاده شده برای همینه روی گوشیهای نوکیا پلیر- ویدئو پلیر-موزیک پلیر وجود نداره باید از نرم افزارهای موجود در گوگل پلی استفاده کرد برای همینه نوکیا صدر ارایه آپديت اندروید رو از ان خودش کرده چون هیچ تغییراتی ایجاد نمیکنه میده بیرون و بعد مشکلات رو برطرف میکنه