تست همراه اول

سرویس خبر
6 شهریور 1398 ساعت 18:33
2 نظر

رپورتاژ آگهی

احتمال کاهش قیمت خودرو در آینده ای نه چندان دور

سیگنال‌های مثبتی از بازار خودرو دریافت می‌شود. به نظر می‌رسد که تسریع در روند عرضه محصولات پردرخواست از سوی خودروسازان باعث کاهش التهاب در قیمت‌های فزاینده شده است. البته بازداشت‌های اخیر مدیران ارشد خودروسازی کشور نیز در این افت محسوس بی‌تاثیر نبوده است.

تمام روش‌ها و اقدامات دستوری دولت و نهادهای نظارتی برای کنترل بازار حداقل در شش ماهه نخستین امسال چاره‌ساز نبوده است. پلیسی کردن بازار و حذف قیمت از سایت‌های خرید و فروش شاید چند روزی باعث کاهش قیمت‌ها شد ولی در ادامه مجدداً روال قبلی اجرایی شد. در واقع تنها راهکار برون رفت از این معضل چیزی بود که کارشناسان حوزه خودرو بارها گوشزد کرده بودند و آن هم افزایش نرخ تیراژ و عرضه در بازار بود.


 

اما همان‌طور که گفته شد برخوردهای سخت‌گیرانه با مشتریان تنها جو روانی بازار را دچار خدشه کرد. البته در ادامه مشکلات دیگری گریبان صنعت خودرو را گرفت و آن هم خروج کیا موتورز از ایران بود. اولین تاثیر این اتفاق، توقف دیر یا زود سراتو از سوی شرکت سایپا خواهد بود.

تحویل خودروها در سررسید

اگرچه خودروسازان نشان‌ داده‌اند که در بحث انجام تعهدات خود چندان خوش ‌قول نیستند ولی با این حال فروش اقساطی خودرو تاثیر مثبت خود را گذاشت و مشتریان آرام آرام به محصولات مورد نظر خود رسیدند. در مقابل واسطه‌ها و سفته‌بازان نیز آرام آرام از بازی بیرون رفتند. در واقع خودروهایی که در پارکینگ‌ها برای روز مبادا کنار گذاشته شده بودند با آغاز روند نزولی قیمت‌ها، سر بیرون آوردند و تزریق غیر مستقیم در بازار نیز شدت گرفت. با اینکه شرکت‌های خودروساز موظف هستند 20 درصد تولید روزانه خود را به تحویل فوری خودروها اختصاص دهند ولی هم‌چنان معضل اصلی بازار تعهدات ماه‌ها قبل است که با سرعتی قطره‌چکانی صورتی می‌گیرد.

تغییر مکانیزم بازاریابی خودروسازان

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/ImageLibrary/News/08-27-2019/image_library_637025208900164394.jpg

از تابستان سال گذشته که پیش‌فروش‌های گسترده از سوی دو خودروساز بزرگ آغاز شد، سیاست جلوگیری از افزایش تقاضای کاذب به اجرا درآمد. به طوری که ایران‌خودرو و سایپا در اقدامی هماهنگ با یکدیگر ثبت‌نام مشتریانی که در طرح فروش هرکدام شرکت کرده بودند را ملغی می‌کردند. در ادامه و با تثبیت قیمت خودرو در بازار این روند دستخوش تغییراتی منطقی شد. به طوری که در مثالی واضح شاهد آن هستیم که در شرایط فروش سایپا قوانین دست و پا گیر قدیم دیده نمی‌شود. به این صورت که دیگر خبری از شماره ملی و استعلام از شرکت مقابل نیست. دلیل این اتفاق روشن است. فروش‌های فوری با تحویل‌های 30 روزه دیگر نیاز واسطه‌ها برای دپو کردن خودرو را برآورده نمی‌کند. این بزرگ‌ترین عامل برای بهبود مکانیزم بازاریابی و فروش خودروسازان بوده است.

شفافیت در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو

عامل دیگری که باعث شده تا بازار خودرو رنگ و بوی نزولی به خود بگیرد،‌ حضور فروشندگان و خریداران واقعی در سایت‌های معتبر خرید و فروش خودرو است. به این ترتیب که اکنون با جستجوی کلید واژه فروش ماشین در اینترنت مشتریان حقیقی با قیمت‌های حقیقی دیده می‌شوند.

کارشناسان همواره تاکید می‌کردند که عرضه انبوه اولین و آخرین راهکار بهبود بازار است. همین امر در فضای مجازی نیز مشاهده می‌شود. به عبارتی دیگر حالا که عرضه خودرو سرعت گرفته دیگر انبار کردن خودرو شیوه سودآوری نخواهد بود. با اینکه بازگشت قیمت‌ها به سال گذشته تقریباً غیرممکن است، ولی می‌توان امیدوار بود که شیب تند افزایش قیمت‌ها به زودی کند و کندتر شود تا با تثبیت قیمت‌ها در بازار فضا برای تمرکز و آرامش اقتصادی بیشتر فراهم شود.

ورود قوه قضاییه به بازار خودرو، ایران خودرو و سایپا

بازداشت‌های اخیر در سطح مدیران عامل دو شرکت ایران خودرو و سایپا و البته بازداشت دو نماینده مجلس به طرزی واضح روی قیمت‌ها تاثیر گذاشت. اکنون فروش اقساطی خودرو در شرکت‌های خودروساز با احتیاط بیشتری صورت می‌گیرد به طوری که شرکت‌ها از ترس عواقب پیش‌فروش‌های چشم بسته تنها اقدام به ارائه محصولاتی می‌کنند که توان تولیدشان را دارند. در گام اول این اتفاق می‌تواند برای راضی کردن همه سلایق سخت باشد ولی در ادامه وقتی خودرو به میزان کافی در بازار وجود داشته باشد، کاهش قیمت‌ها می‌تواند برای همه منفعت به همراه بیاورد.



  6 شهریور 1398
3199 بازدید
2 نظر
3.40
  5 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری