خانهاخبار
اپل ظاهرا پروژه واکی تاکی آیفون را متوقف کرده است

اپل ظاهرا پروژه واکی تاکی آیفون را متوقف کرده است

طبق گزارشات جدید، اپل ظاهرا مشغول کار روی پروژه‌ای مشابه واکی تاکی اپل واچ برای آیفن بوده که چند وقت پیش به موجب پایان کار با اینتل این پروژه را متوقف کرده است.
۱۳۹۸/۶/۵

طبق گزارشات اپل مشغول کار روی پروژه نوآورانه‌ای بوده که به آیفون‌ها اجازه می‌داده بتوانند به صورت نظیر-به-نظیر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این فناوری حتی در صورت نبود سیگنال‌های مخابراتی هم امکان ارتباط را فراهم می‌کرد. وبسایت The Information امروز در خبری اعلام کرد که اپل سعی داشت این قابلیت را در مودم نسل بعدی اینتل کار بگذارد، ولی این پروژه همان ابتدای سال لغو شد.

این قابلیت شبکه‌ای میان آیفون‌های نزدیک هم می‌ساخت تا بتوانند بدون نیاز به سیستم‌های مخابراتی با یکدیگر ارتباط مستقل داشته باشند. این ویژگی با اتکا بر فناوری بیسیم ۹۰۰ مگاهرتزی در فواصل دور عمل می‌کرد و به گردشگران و اسکی‌بازان در مناطق دورافتاده اجازه می‌داد تا به صورت مستقیم با یکدیگر حرف بزنند. قابلیت مذکور با کمک یک سیستم رمزنگاری مناسب می‌توانست امکان نقل و انتقال امن پیام را فراهم کند و در مواقع اضطراری که شبکه در دسترس نیست به کمک کاربران بیاید.

طبق این گزارش، روبن کابایرو که از رهبران این پروژه بود چند ماه پیش پس از پایان پروژه مودم اینتل اپل را ترک کرد و مسئولیت خود را به جانی سروجی واگذار نمود. این قابلیت در مراوردات داخلی اپل پروژه OGRS (سرویس رادیوییِ خارج از شبکه) نام داشت و در اینتل هم از آن با نام پروژه شرک اسم برده می‌شد. ویژگی مذکور شباهت زیادی به قابلیت واکی تاکی در اپل واچ داشت و از فناوری ارتباطات رادیویی استفاده می‌کرد.

image

خبر بد برای کاربران اپل این است که این قابلیت در حال حاضر به موجب همکاری مجدد اپل با کوآلکام به حالت معلق درآمده است. خبر خوب اما این است که خود کوآلکام مشغول کار روی فناوری مشابه‌ای به نام LTE Direct است که می‌تواند امکان ارتباط نظیر-به-نظیر میان دستگاه‌های مستقلی را فراهم کند که در فاصله ۵۰۰ متری یکدیگر قرار دارند. علاوه بر این، خود اپل هم کار روی مودم اختصاصی‌اش را آغاز کرده و این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد عرضه این ویژگی به صورت بومی برای اپل باشیم.

ارتباطات دستگاه-به-دستگاه در طول دوره 5G اهمیت روزافزونی پیدا می‌کند و به عنوان زیربنایی برای شبکه‌های 6G به کار گرفته خواهد شد؛ آن‌جا که تمام دستگاه‌ها قادرند با کمک شبکه‌های توزیعی گسترده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ویژگی احتمالا به تعداد بسیار زیادی دستگاه و حجم عظیمی از انرژی نیاز دارد، ولی با توجه به پیشرفت‌های حاصله در حوزه تولید تراشه‌ها می‌توانیم چنین آینده‌ای را در سال‌های نه چندان دور متصور باشیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)