خانهاخبار
مقایسه مشخصات گلکسی نوت 10 در برابر آیفون 11

مقایسه مشخصات گلکسی نوت 10 در برابر آیفون 11

اگرچه آیفون 11 هنوز عرضه نشده ولی از آن‌جایی که گلکسی نوت 10 به بازار آمده، می‌توانیم مشخصات این دستگاه را با مشخصات احتمالی پرچمدار بعدی اپل مقایسه کنیم.
۱۳۹۸/۶/۴

از آن‌جایی که چند هفته بیشتر تا مراسم رونمایی از نسل بعدی آیفون باقی نمانده است، در حال حاضر اخبار و اطلاعات زیادی درباره این دستگاه منتشر می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین رقبای این تلفن هوشمند گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ است که همین چند هفته پیش معرفی شد؛ دستگاهی که تقریبا بدون حاشیه است و ناچ هم ندارد. این پرچمدار قدرتمند حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای دارد، به سنسورهای دوربین سه‌بعدی مجهز است و از نسل پنجم ارتباطات پشتیبانی می‌کند.

اگرچه اخبار و شایعاتی زیادی پیرامون آیفون جدید اپل وجود دارد ولی هیچ‌کس نمی‌داند که این شرکت دقیقا چه برنامه‌ای برای نسل بعدی پرچمدارانش دارد. با این حال در این مطلب می‌خواهیم ویژگی‌های گلکسی نوت ۱۰ را در مقام مقایسه با آن چیزی قرار دهیم که احتمالا بر روی آیفون ۱۱ قرار خواهد گرفت.

طراحی: دوربین سلفی حفره‌ای در برابر ناچ

سامسونگ برای اولین بار از دو تلفن گلکسی نوت با دو اندازه مختلف رونمایی کرد: گلکسی نوت ۱۰ با نمایشگر ۶.۳ اینچی و گلکسی نوت ۱۰ پلاس با نمایشگر ۶.۸ اینچی. هر دو دستگاه نمایشگر آمولد لبه-به-لبه دارند که تقریبا تمام بخش جلویی دستگاه را می‌پوشاند. علاوه بر این، در هر دو مدل این دستگاه حفره‌ای در مرکز بالای صفحه قرار گرفته که میزبان دوربین سلفی این محصولات است. جنس بدنه پشتی گلکسی نوت ۱۰ شیشه‌ای است و چهار رنگ مختلف دارد: سفید، مشکی، آبی و گرادیانی از رنگ‌های سبز، آبی و بنفش (رنگ آخر مخصوص مدل گلکسی نوت ۱۰ پلاس است). البته یک مدل صورتی رنگ هم وجود دارد که مختص بازار بریتانیاست.

image

گفته می‌شود که طراحی آیفون ۱۱ هم به جز چند تغییر جزئی مشابه آیفون‌های قبلی خواهد بود و سه مدل خواهد داشت: مدل ۵.۸ اینچی و ۶.۵ اینچی با نمایشگر OLED و مدل ۶.۱ اینچی با نمایشگر LCD. حاشیه‌های این نمایشگر بزرگ‌تر از حاشیه‌های گلکسی نوت و ناچ آن هم بزرگ‌تر است. البته این صحبت مطرح شده که اندازه ناچ کوچک‌تر یا در نهایت حذف شود اما این اتفاق احتمالا تا سال ۲۰۲۰ نخواهد افتاد. آیفون‌های ۲۰۱۹ باید بدنه‌ای شیشه‌ای و به رنگ نقره‌ای، خاکستری فضایی و طلایی داشته باشند. شایعات حاکی از آن است که آیفون XR بعدی دو مدل جدید به رنگ‌های یاسی و سبز خواهد داشت.

قابلیت‌ها: قلم جادویی و قابلیت 5G در گلکسی نوت

گلکسی نوت و آیفون از روش‌های متفاوتی برای احراز هویت بیومتری استفاده می‌کنند. نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس حسگر اثر انگشت التراسونیکی دارند که زیر صفحه قرار گرفته است، در حالی که آیفون از فیس آیدی استفاده می‌کند؛ سیستمی برای تشخیص چهره که از دوربین تشخیص عمق جلو برای شناسایی چهره کاربر بهره می‌جوید. البته در گلکسی نوت قابلیت تشخیص چهره هم وجود دارد، اما از همان دوربین سلفی سنتی استفاده می‌کند و به همین خاطر به اندازه سیستم تشخیص چهره آیفون ایمن نیست.

در جدیدترین اخبار دنیای موبایل شایعه شده که آیفون ۱۱ حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای دارد، ولی اخیرا مینگ-چی کو، تحلیل‌گر سرشناس مسائل اپل، گفته که این کمپانی به حداقل ۱۸ ماه دیگر زمان نیاز دارد تا بتواند آیفونی با ترکیب فیس آیدی و تاچ آیدی وارد بازار کند.

image

تفاوت عمده بعدی میان گلکسی نوت و آیفون قلم آن است. نوت ۱۰ همان قلم معروف S Pen را دارد که می‌توانید برای یادداشت‌برداری، فعال‌سازی از راه دورِ دوربین، کنترل‌های حرکتی و سایر ویژگی‌ها از آن استفاده کنید. اکنون طبق برخی شایعات، این احتمال وجود دارد که آیفون بعدی با اپل پنسل (قلم اپل) به بازار بیاید، اما این قلم احتمالا به صورت جداگانه به قیمت ۹۹ دلار به فروش خواهد رسید.

اگر هنوز به استفاده از هدفون‌های سیمی امیدوار هستید، هیچ کدام از این دو دستگاه نمی‌تواند نیاز شما را برطرف کند. گلکسی نوت ۱۰ اولین دستگاه پرچمدار سامسونگ است که جک هدفون را حذف کرده، ولی آیفون 6S که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد اولین تلفن هوشمند اپل بود که جک هدفون را کنار گذاشت.

دوربین: آیا چهار دوربین بهتر از سه تاست؟

دوربین آیفون ۱۱ یکی از بحث‌برانگیزترین قابلیت‌های پرچمدار جدید اپل است چرا که تغییر قابل توجه‌ای را اعمال خواهد کرد. این گوشی احتمالا سه دوربین خواهد داشت که در برشی به شکل مربع در پشت بدنه این دستگاه قرار می‌گیرد (یک لنز عریض، یک لنز تله‌فوتو و یک لنز جدید فوق عریض). در بخش جلوی این گوشی احتمالا از همان سنسور ۷ مگاپیکسلی TrueDepth استفاده می‌شود که همین حالا روی آخرین پرچمدار اپل قرار دارد.

گلکسی نوت ۱۰ دوربینی سه‌گانه دارد، اما لنزهای آن به صورت عمودی قرار گرفته است. در این دستگاه یک لنز عریض ۱۶ مگاپیکسلی با دو دیافراگم تعبیه شده که می‌تواند در شرایط نوری مختلف عملکرد مناسبی داشته باشد. لنز دوم یک لنز تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی و لنز سوم هم یک لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دیگر است. گلکسی نوت ۱۰ پلاس همچنین یک سنسور زمان پرواز (ToF) دارد که از آن برای اسکن‌های سه‌بعدی و قابلیت جدید AR Doodle استفاده می‌شود. آیفون جدید احتمالا در سال ۲۰۲۰ به سنسور تشخیص عمق مجهز خواهد شد.

image

هر دوی این دستگاه‌ها می‌توانند با افکت بوکه پرتره بگیرند، ولی نوت قادر است این کار را برای ویدیوها هم انجام دهد. البته این مسئله هنوز در مورد آیفون بعدی مشخص نیست و باید صبر کنیم تا ببینیم اپل چه تصمیمی در این زمینه گرفته است. علاوه بر این، هر دو موبایل از ابزارهای ویرایش تصویر و ویدیو برخوردارند که این موارد در iOS 13 به پلتفرم اپل اضافه می‌شود.

اگر مشخصات سخت‌افزاری دوربین را کنار بگذاریم، اپل می‌تواند با تغییر درست و به‌جا در نرم‌افزار دستگاه خود کیفیت تصویر آیفون ۱۱ را تا حد زیادی ارتقا بدهد. با این حال باید صبر کنیم و ببینیم هر دو دستگاه در مقایسه عملی چه عملکردی خواهند داشت.

نرم‌افزار: اندروید پای در برابر iOS 13

در بخش نرم‌افزار انتظار تغییرات زیادی را نداریم. اپل قبلا پیش‌نمایشی از نسخه جدید سیستم عامل خود را به نمایش گذاشت و در آن دارک مود و قابلیت ویرایش ویدیو را دیدیم. گلکسی نوت ۱۰ از جدیدترین نسخه اندروید یعنی ۹ پای استفاده می‌کند و روی آن به رابط کاربری One UI مجهز است. در اندروید ۱۰ قرار است از قابلیت دارک مود یکپارچه رونمایی شود، اما احتمالا تا اواسط سال آینده خبری از آپدیت این دستگاه نخواهد بود.

گلکسی نوت ۱۰ به شما اجازه می‌دهد دستیار شخصی خود را از بین بیکسبی و گوگل اسیستنت انتخاب کنید. اپل اما فقط سیری را به شما پیشنهاد می‌کند؛ البته اگر بخواهید می‌توانید سایر دستیارها را روی دستگاه خود نصب کنید، اما هیچ کدام به بهترین شکل ممکن عمل نمی‌کنند.

عملکرد و ارتباطات

مقایسه عملکرد این دو دستگاه پیش از عرضه آیفون ۱۱ و اجرای تست‌های سرعت ممکن نیست، بنابراین باید صبر کنیم و ببینیم که وضعیت این دو دستگاه در این دو دسته‌بندی چگونه خواهد بود. تنها نکته قطعی درباره گلکسی نوت ۱۰ این است که این گوشی از پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۵۵ (یا اگزینوس ۹۸۲۵) استفاده می‌کند و ۸ گیگابایت رم دارد (البته نوت ۱۰ پلاس ۱۲ گیگابایت رم دارد). در عین حال انتظار داریم که آیفون ۱۱ هم از تراشه جدید A13 استفاده کند.

گلکسی نوت ۱۰ یک مدل 5G دارد که به قیمت ۱۳۰۰ دلار از طریق ورایزن به فروش می‌رسد. با این حال آیفون 5G تا سال ۲۰۲۰ روانه بازار نخواهد شد.

عمر باتری و قابلیت شارژ

شایعات اولیه حاکی از آن بود که آیفون ۲۰۱۹ از USB-C استفاده می‌کند اما حالا در اخبار جدیدتر به نظر می‌رسد که پرچمدار جدید اپل به همان پورت لایتنینگ مجهز خواهد شد. نکته‌ای که هنوز مشخص نیست این است که آیا اپل کابل USB-C به لایتنینگِ شارژ سریع را در کنار آیفون جدید خود قرار خواهد داد یا نه.

image

نوت ۱۰ از طریق USB-C شارژ می‌شود و درون جعبه خود شارژر سریع ۲۵ واتی دارد. هر دو پرچمدار فوق‌الذکر از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند اما نوت ۱۰ مثل گلکسی اس ۱۰ قابلیت PowerShare هم دارد که مستقیما انرژی سایر دستگاه‌ها و لوازم جانبی سازگار با این فناوری را تامین می‌کند. این ویژگی در حال حاضر صرفا در قالب شایعات و شنیده‌ها درباره آیفون ۱۱ اعلام شده است.

قیمت

قیمت نوت ۱۰ عادی (مدل ۲۵۶ گیگی) ۹۴۹ دلار و نوت ۱۰ پلاس (مدل ۲۵۶ گیگی) ۱۰۹۹ دلار است. این دستگاه از شکاف کارت حافظه هم پشتیبانی می‌کند تا بتوانید حافظه داخلی آن را ارتقا دهید.

انتظار داریم اپل هم رده‌بندی قیمتی خود را حفظ کند. به این ترتیب وارث آیفون XS قیمتی ۹۹۹ دلاری، وارث آیفون XS مکس قیمت ۱۰۹۹ دلار و وارث آیفون 11R قیمتی ۷۵۹ دلار خواهد داشت. با این حال هیچ کدام از این مدل‌ها از شکاف کارت حافظه پشتیبانی نخواهند کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

پیمان

۱۳۹۹/۴/۱۷
نوت ۱۰پلاس قابلیتهای زیادتری داره ،البته ایفونم گوشی خوبیه

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۶/۵
خداوکیلی نمای پشت این آیفون خیلی ضایع‌س
ای کاش مثل بچه‌آدم همی "عمودی" طراحی می‌کردن. این چیه مثل زگیل?