خانهاخبار
10 استراتژی ضروری برای کسب موفقیت در اولین شغل

10 استراتژی ضروری برای کسب موفقیت در اولین شغل

مدیرشما بر توانایی‌تان در کسب موفقیت و همچنین پیشرفت در مسیر حرفه‌ای بسیار تأثیرگذار است. حاضر شدن در محل کار با نگرش و رفتار مثبت می‌تواند به شما کمک کند مسیر شغلی و حرفه‌ای خود را به درستی آغاز کنید. در این راهنما با اشاره به 10 نکته ضروری برایتان توضیح می‌دهیم که اگر تازه وارد دنیای حرفه‌ای شده‌اید، چگونه می‌توانید پیش به سوی موفقیت حرکت کنید.
۱۳۹۸/۵/۲۴

اگر تحصیلات خود را اخیرا به اتمام رسانده‌اید، به شما تبریک می‌گویم. به هر حال مدتی طولانی مشغول تحصیل و کسب اطلاعات بوده‌اید و حالا وقتش رسیده است تا مسیر حرفه‌ای خود را در پیش بگیرید. تغییر مرحله تحصیل به کار یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییرات در زندگی فرد است. شما حالا قرار است وارد دنیای دیگری شوید که کاملا متفاوت است. در زمان تحصیل درواقع مشتری بودید و به دانشگاه و مدرسه هزینه پرداخت می‌کردید تا از خدمات آن که همان تحصیل است، استفاده کنید. در محل کار دیگر ارائه دهنده خدمات هستید؛ حالا شرکت به شما در مقابل خدماتی که ارائه می‌دهید، دستمزد پرداخت می‌کند. در زمان تحصیل کنترل برنامه ریزی تحصیلی در دستان خودتان بود اما حالا این امر عموما در اختیار کارفرما قرار دارد. در زمان تحصیل همچنین خودتان تصمیم می‌گرفتید که برای یادگیری چقدر تلاش کنید اما در محیط کاری این استخدام کننده است که برای تلاش و فعالیت شما تصمیم می‌گیرد و اهدافی را برایتان تعیین می‌کند.

در آخر باید بگوییم که در زمان تحصیل، آموزگاران و اساتید مسیر پیشرفت و موفقیت نهایی را در اختیارتان می‌گذاشتند؛ اما در مسیر حرفه‎‌ای عموما این سرفصل‌های لازم برا موفقیت مبهم و غیرمنتظره هستند. یادگیری ملزومات موفقیت حرفه‌ای شما به طور شخصی و همچنین در سطح شرکت کاملا ضروری است. استراتژی‌هایی را در این باره به شما یادآور می‌شویم که می‌تواند در این مسیر یاریتان کند.

1 – موقعیت خود را به عنوان تازه‌کار بپذیرید

تازه کار بودن خود و همه مواردی که به آن مربوط است را بپذیرید. معمولا گفته می‌شود جوانانی که تازه وارد نیروی کار می‌شوند، صبر کمی دارند. خودتان را تسلیم این کلیشه نکنید. در مقابل وظایف ساده و معمولی که به شما واگذار می‌شود، مقاومت نکنید. هیچکس نمی‌تواند به یکباره به شما اعتماد کند و انجام کارهای پیچیده را به شما واگذار کند؛ مگر آنکه اطمینان داشته باشد قبلا از انجام کارهای ساده‌تری برآمده‌اید. این آزمون را حتما باید پشت سر بگذارید. شما به قدر کافی فرصت دارید تا بعدا استعدادهایتان را به نمایش بگذارید؛ اما ابتدا باید توانایی خود را نشان دهید.

2 – مدیرتان را مدیریت کنید

مدیر شما بر توانایی موفقیت و پیشرفت شغلی‌تان تأثیر بسیاری می‌گذارد. رابطه حرفه‌‌ای قدرتمند و کارآمد با مدیر خود برقرار کنید تا مسیر موفقیت و پیشرفت شما در سازمان سرعت بگیرد. مدیر تازه ممکن است تازه‌ترین مشکل برای شما یا در مقابل آن، بزرگترین حامی و پشتیبان شما باشد. باید متوجه شوید که مدیرتان از شما چه انتظاری دارد و چه مواردی برایش ارزشمند است. سپس این موارد را در اولویت خود قرار دهید و کارتان را به همان شکلی انجام دهید که مدیرتان انتظار دارد. همچنین به ترجیحات مدیر در شیوه ارتباط و سبک کاری واقف شوید. آیا مدیر شما ترجیح می‌دهد مکالمه کاری بدون اطلاع قبلی شکل گیرد یا حتما باید با ایمیل از او درخواست کنید درباره کار با هم مشورت کنید؟ آیا مدیرتان کارها را با سرعت پایین و به شکل الگوی مشخص تعریف شده انجام می‌دهد یا از انجام کار و واکنش سریع پشتیبانی می‌کند؟ اگر در این باره اطلاعات کافی ندارید، با مدیرتان گفتگو کنید و از او بپرسید کدام روش ار ترجیح می‌دهد.

image

 

3 – نگرش و رویکرد مثبت داشته باشید

رویکرد همه چیز است. هر روز حاضر شدن در محل کار با رویکرد و نگرش مثبت احتمالا یکی از بهترین کارهایی است که در ابتدای مسیر حرفه‌ای شغلی خود می‌توانید به کار گیرید. همه ما ترجیح می‌دهیم با افرادی همکار شویم که خوش بین، مشوق، خوش ذوق و آماده یادگیری هستند. اگر به عنوان فردی شاکی و غرغرو و همچنین منفی باف شناخته شوید، زندگی حرفه‌ایتان از مسیر موفقیت خارج می‌شود.

4 – طرز فکر خود را آماده یادگیری کنید

استخدام کنندگان از شما انتظار ندارند که همه چیز را درباره شرکت یا صنعت بدانید، اما انتظار دارند که آماده یادگیری باشید. برای یادگیری زمان بگذارید و همه موارد و موضوعات مرتبط با روند پردازشو  اجرای پروژه‌ها را بیاموزید. سوالات مرتبط بپرسید و در کنار آن همچنین جستجو و تحقیق خودتان را به اجرا درآورید. اشتباه‌های خودتان را بپذیرید و درصدد اصلاح آن‌ها برآیید. وقتی به کمک نیاز دارید، از دیگران درخواست یاری کنید اما همچنین حواستان باشد که زیاد هم نیازمند کمک دیگران به نظر نرسید.

5 – اخلاق کاری را فراموش نکنید

منظور از اخلاق کاری این است که افراد چگونه به کار خود می‌نگرند و با آن برخورد می‌کنند. اخلاق کاری قوی بدین معنی است که شما شغلتان و همچنین اولویت‌های سازمان را جدی می‌گیرید. اخلاق عموما به معنی کیفیت کاری و تعهد به آن است. اخلاق کاری بدین معنی اسا که حرفه‌ای باشید و سروقت در محل کار حاضر شوید؛ محصول و عایدی کارتان باکیفیت باشد؛ در جلسه‌های کاری توجه نشان دهید و با نگرش مثبت همه وظایف محول به خود را بپذیرید. در کار و رفتار خود تداوم داشته باشد. یک کارمند معتمد که همچنین به کیفیت متعد است، از نظر مدیران ارزش نگهداشت دارد.

6 – به فرهنگ سازمانی احترام بگذارید

فرهنگ سازمانی نیروی قدرتمندی است که نحوه عملیات افراد درون سازمان را به شما تحمیل می‌کند. به زبان ساده، فرهنگ «روشی است که افراد درون یک سازمان طبق آن رفتار می‌کنند و وظایفشان را انجام می‌دهند». برخی سازمان‌ها از فرهنگ سازمانی فوق العاده‌ای برخوردار هستند و در مقابل برخی سازمان‌ها چنین نیستند. شما به سرعت پس از شروع به کار متوجه می‌شوید که این فرهنگ مناسبتان است یا خیر. لطفا متوجه این امر باشید که شما بعنوان تنها یک کارمند هرگز قادر به تغییر این فرهنگ نیستید. تغییر در فرهنگ سازمانی مستلزم زمانی طولانی است و تغییرات تازه آن هم از بالا به پایین اعمال می‌شود. بدین ترتیب اگر اولین موقعیت شغلی شما چیزی در اندازه مدیر عامل نیست، باید خودتان را با محیط و فرهنگ درون سازمانتان سازگار کنید.

7 – مسیر شغلی‌تان را مدیریت کنید

هیچکس به اندازه خود شما به مسیر حرفه‌‌ای و شغلی‌تان اهمیت نمی‌دهد. شما باید مدیر عامل زندگی حرفه‌ای خودتان باشید؛ بدین معنی که مسئولیت مسیر شغلی‌تان را بر عهده بگیرید. انتظار نداشته باشید سازمان یا مدیر تازه مسیر شغلی آینده شما را برنامه‌ریزی کند؛ همه سازمان‌ها و مدیران توانایی و ظرفیت لازم را برای چنین رویکرد پشتیبانی از شما ندارند.

image

 

8 – شبکه ارتباطی قوی ایجاد کنید

یکی از بخش‌های موفقیت کاری به این موضوع بستگی دارد که چه افرادی شما را می‌شناسند. بهتر از ابتدای شروع به کار به فکر ایجاد شبکه ارتباطب قدرتمند بیفتید. خودتان را به همکاران معرفی کنید و در ادامه این رابطه را درون سازمان و نه تنها در دپارتمان توسعه دهید. درباره نقش سایر همکاران اطلاعات کسب کنید تا متوجه شوید که حضورشان چگونه به موفقیت سازمان کمک می‌کند. فرصت‌های برقراری ارتباط با دیگران را در داخل و خارج سازمان پیدا کرده و در آن‌ها شرکت کنید. ایجاد شبکه ارتباطی به شما کمک می‌کند امکان پیشرفت شغلی درون سازمان مهیا شود؛ شغل بعدی را پیدا کنید و همچنین با سایر مشتریان و همکاران تازه آشنا شوید.

9 – پرسونای حرفه‌ای بسازید

باید بپذیریم که ما انسان‌ها برای ظاهر همه چیز اهمیت بسیاری قائل هستیم. ظاهر فیزیکی و مجازی شما باید بتواند این پیام را انتقال دهد که به خودتان، شغل‌تان و سازمان‌تان احترام می‌گذارید. در سازمان و صنعت به اطرافیان نگاه کنید و از سبک پوشش افراد موفق سرمشق بگیرید. پروفایل لینکدین خود را به طور حرفه‌ای تنظیم کنید و در دسترس عموم بگذارید. حواستان به آنچه در سایر شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، باشد.

10 – بیشتر تلاش کنید

حقیقت موجود در محیط کار این است که توجه مدیر به افرادی جلب می‌شود که بیش از سایر همکارانشان کار می‌کنند. آن‌ها تمایل دارند به چنین کارمندان سختکوشی بیشتر احترام بگذارند و پیش از دیگران ارتقایشان دهند. البته همه ما باید به موضوع تعادل کافی میان کار و زندگی شخصی اهمیت دهیم اما گاهی هم باید به مدیرمان پیشنهاد کنیم در ساعت‌ها و روزهای تعطیل هم در محل کار حاضر شویم. سعی کنید پیشنهاد کمک بیشتر ارائه دهید و در پروژ‌ه‌های دیگر هم شرکت کنید. همکاران و سرپرست شما متوجه این موضوع می‌شوند و قدردان تعهد و تلاشتان خواهند بود. کمی اضافه کاری نمی‌تواند تعادل زندگی‌تان را به کلی بر هم بزند اما می‌تواند شما را به عنوان فردی تلاش‌گر به دیگران معرفی کند.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)