خانهاخبار
سیستم عامل هارمونی از سوی شرکت هوآوی معرفی شد

سیستم عامل هارمونی از سوی شرکت هوآوی معرفی شد

شرکت هوآوی از سیستم عامل انحصاری خود رونمایی کرد. سیستم عامل هارمونی به عنوان جایگزین اندروید شناخته می‌شود و در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۱۳۹۸/۵/۱۹

پس از سال‌ها توسعه و ماه‌ها انتشار شایعات، شرکت هوآوی از سیستم عامل اختصاصی خود رونمایی کرد. این سیستم عامل در کنفرانس این شرکت در چین و با نام Harmony OS معرفی شده است. این پلتفرم جدید که در گذشته با نام سیستم عامل هانگ منگ شناخته می‌شد، مانند سیستم عامل فوشیا گوگل بر اساس میکروکرنل توسعه یافته است. بر اساس اعلام ریچارد یو، این سیستم عامل در محصولات زیادی شامل اسپیکرهای هوشمند، خودروها، کامییوترها، ساعت‌های هوشمند، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. سیستم عامل هارمونی به گونه‌ای توسعه پیدا کرده که بتواند با میزان رم‌های مختلف عملکرد روانی داشته باشد.

اپلیکیشن‌هایی که برای HTML5، لینوکس و اندروید توسعه یافته باشند، می‌توانند در سیستم عامل هارمونی هوآوی اجرا شوند. هوآوی برای اینکه توسعه دهندگان کار سختی جهت تولید برنامه برای سیستم عامل Harmony OS نداشته باشند، امکان دسترسی آن‌ها به کامپایلر ARK را فراهم می‌کند. از این کامپایلر می‌توان برای کامپایل کردن کد از چندین زبان برنامه نویسی مانند C/C++، جاوا و کوتلین استفاده کرد. SDK جدید برای سازگاری اپلیکیشن‌ها با دستگاه‌های مختلف از سوی شرکت هوآوی عرضه می‌شود.

هوآوی اعلام کرده برای تضمین امنیت این سیستم عامل جدید، امکان دسترسی به روت را غیرفعال کرده است. این موضوع باعث ایجاد مشکل در سیستم عامل اندروید و دیگر سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس شده است. مدیر عامل هوآوی خبر از استفاده از سیستم عامل اندروید در محصولات آینده خود داده و ابراز امیدواری کرده از پلتفرم گوگل در محصولات خود در بازارهای جهانی استفاده کند. در صورتی که هوآوی قادر به استفاده از اندروید نباشد، سیستم عامل هارمونی را جایگزین آن خواهد کرد.

image

سیستم عامل Harmony یک سیستم عامل سبک بوده که عملکرد بهتری در مقایسه با اندروید دارد. هوآوی در رابطه با عملکرد بهتر سیستم عامل خود در مقایسه با پلتفرم گوگل آماری را منتشر نکرده؛ با این حال به حضور موتور Deterministic Latency در هارمونی اشاره کرده که منابع را برای استفاده مناسب به صورت لحظه‌ای مدیریت می‌کند. این سیستم عامل به علت استفاده از ریزهسته، عملکرد سریعی دارد. در حقیقت برای اجرای روان این سیستم عامل، به حداقل سخت ‌افزار نیاز است. گفته می‌شود سرعت ارتباط میان اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها در مقایسه با سیستم عامل فوشیا گوگل نزدیک به 5 برابر بیشتر است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر تمرکز هوآوی برای این سیستم عامل روی بازار چین است. این شرکت قصد ندارد این سیستم عامل را تنها برای محصولات خود مورد استفاده قرار دهد چرا که آن را به صورت متن باز توسعه داده است. سیستم عامل Harmony OS سال آینده میلادی برای استفاده عمومی شامل توسعه دهندگان و شرکت‌ها عرضه می‌شود. شرکت‌های چینی مانند شیائومی و اوپو می‌توانند در این پروژه با هوآوی همکاری داشته باشند. این شرکت چینی برای توسعه سیستم عامل خود نیازی به برندهای دیگر ندارد چرا که دو سال اخیر بدون همکاری با کمپانی دیگری آن را توسعه داده است. در صورتی که شرکت‌های چینی با هوآوی همکاری کنند، گوگل در بازار گوشی‌های هوشمند با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

image

سیستم عامل Harmony 1.0 ابتدا در تلویزیون‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد که این محصولات در سال جاری میلادی معرفی می‌شوند. آنر Vision TV اولین محصولات مجهز به این سیستم عامل محسوب می‌شوند. انتظار می‌شود در سال 2020 شاهد معرفی نسخه 2.0 و در سال 2021 شاهد معرفی نسخه 3.0 این سیستم عامل باشیم. در طول این سال‌ها، شاهد بهینه‌سازی هارمونی برای محصولات مختلف خواهیم بود. در حالی که هوآوی به عرضه گوشی هوشمند با این سیستم عامل اشاره‌ای نکرده است؛ شایعات از گوشی میت 30 لایت به عنوان اولین اسمارت فون با این سیستم عامل اشاره می‌کنند. با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم هوآوی روی سیستم عامل هارمونی و همچنین تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، به نظر می‌رسد شاهد موفقیت آن در بازار خواهیم بود.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

م ب آ

۱۳۹۸/۶/۲۰
مرگ بر آمریکاااا

محمد

۱۳۹۸/۵/۲۰
آفرین به هواوی کاری میکنه که ترامپ از کرده اش پشیمون بشه. حرکت رو به جلو به این میگن

mahdi

۱۳۹۸/۵/۱۹
هواوی تحریم شد دوباره بازار موبایل چین مجهز به این سیستم عامل میشه و گوگل ضرر میبینه احتمالا بیشتر از اپل چون علاوه بر نرم افزار پیکسل های گوگل هم تحت تاثیر قرار میگیذه و مجبوریشه تو چین بسازه.