خانهاخبار
27 عادت کاری خوب که موفقیت حرفه‌ای را تضمین می‌کند

27 عادت کاری خوب که موفقیت حرفه‌ای را تضمین می‌کند

افراد شاغل در محیط کاری خود باید عادت‌های مناسبی را تمرین کنند تا در وضعیت و آینده شغلی‌شان تأثیر مثبت بگذارد. در این مطلب به 27 عادت خوبی اشاره می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را در محل کار خود تمرین کنید و تأثیر مثبت آن‌ها را در مسیر شغلی خود مشاهده کنید.
۱۳۹۸/۵/۱۶

توسعه عادت‌های خوب کاری برای همه افرادی که می‌خواهند در زندگی حرفه‌ای خود موفق شوند الزامی است و هیچ فرقی ندارد که در حال انجام یک کار موقت و ساده هستید یا می‌خواهید نردبان ترقی را در مسیر شغلی خود بالا بروید. عادت‌های خوب کاری می‌توانند اثربخشی و رضایت شغلی شما را افزایش دهند و کمک کنند رابطه بهتر و مفیدتری با همکاران و مدیران خود برقرار کنید. در ادامه می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین عادت‌های مناسب کاری را به شما یادآور شویم. با ما همراه شوید:

1 – انتقادپذیر باشید

بازخورد مدیر و رئیس از شما و رفتارتان بسیار ارزشمند است. مدیر با انتقاد کردن الزاماً همه عملکردتان را به این خاطر که احتمالاً با شما خصومت شخصی دارد، زیر سوال نمی‌برد. شاید هدف او تنها کمک به شما در جهت پیشرفت حرفه‌ای باشد.

2 – بدگویی و سخن چینی ممنوع!

خودتان را درگیر سخن چینی‌های دیگران نکنید. اگر در میان همکاران کسی وجود دارد که تلاش می‌کند شما را هم به ورطه بدگویی‌ از سایر همکاران و مدیران بکشاند، شما باید کاملاً خنثی باقی بمانید.

3 – شاکی نباشید؛ حل کننده مسأله باشید

اگر درباره موضوعی شکایت دارید و ناراضی هستید، همواره سعی کنید برای بهبود بخشیدن به آن ایده پردازی کنید. وقتی منفی‌ها را به مثبت تبدیل می‌کنید، به جای ترشرو و غرغرو بودن کاملاً حرفه‌ای دیده می‌شوید.

4 – قابل اطمینان باشید

تنها زمانی مرخصی بگیرید که واقعاً به آن نیاز دارید یا بیمار هستید. سعی کنید هر زمان که باید در محل کار باشید، آنجا حاضر شوید.

5 – اگر مدیر از شما درخواست اضافه کاری کرد، بپذیرید

اگر مدیرتان گاهی درخواست کرد در روزها یا ساعت‌هایی که زمان موظف فعالیت شما نیست سر کار بروید، سعی کنید بپذیرید. همچنین بهتر است در این باره هیجان زده شوید و با اشتیاق بپذیرید.

6 – برای همه چیز وقت اضافه در نظر بگیرید

همیشه وقت اضافه برای فعالیت‌ها در نظر بگیرید. همچنین وقتی روی پروژه به خصوصی کار می‌کنید، خط زمانی مشخص برای آن تعریف کنید.

7 – بپذیرید که شاید همه چیز را ندانید یا بلد نباشید

وقتی در ابتدای کارتان هستید، قطعاً به همه چیز اشراف کامل ندارید و همچنان لازم است که هرقدر نردبان ترقی شغلی را طی می‌کنید، بیشتر درباره کارتان بیاموزید.

image

8 – گوشی همراه را در محل کارتان از خود دور نگه دارید

وقتی در محل کارتان مشغول هستید، دریافت پیام کوتاه یا نوتیفیکیشن ممکن است حواستان را پرت کند. تنها در خلال مدت استراحت سراغ گوشی همراهتان بروید.

9 – متناسب با موقعیت شغلی بهترین لباس را بپوشید

لباس پوشیدن متناسب با موقعیت شغلی موردنظرتان باعث می‌شود استخدام کننده هم شما را در همان مقام تجسم کند.

10 – درخواست کمک کنید و همچنین به دیگران یاری برسانید

هر قدر هم بااستعداد باشید، گاهی نمی‌توانید همه کارها و وظایف را خودتان به تنهایی انجام دهید. اگر به کمک دیگران نیاز دارید، خجالت نکشید و درخواست کمک کنید. توجه کنید که شاید دیگران هم نیاز به کمک و یاری داشته باشند اما از ابراز آن ابا دارند. به همین خاطر بد نیست گاهی به دیگران پیشنهاد کمک دهید.

11 – سخت تلاش کنید

وقتی مدیرتان وظیفه‌ای را به شما محول می‌کند، با همه ظرفیت و توانایی‌تان آن را به سرانجام برسانید.

12 – مهربان باشید

از نامهربانی با دیگران هیچ چیز خوشایندی عایدتان نمی‌شود. وقتی مهربان و خوش خلق هستید، دیگران را هم خوشحال می‌کنید و باعث می‌شوید رفتار مناسبی با شما داشته باشند. مخصوصا با افرادی که ظاهرا قابل ترحم‌تر هستند، مهربان‌تر باشید. ممکن است واقعا به مهربانی شما نیاز داشته باشند و بر وضعیتشان تاثیر مثبت بگذارید.

13 – بیش از آنچه از شما انتظار دارند کار کنید و کاملاً مثبت نگر باشید

بیش از آنچه مدیر یا مشتری از شما انتظار دارد کار کنید و همچنین مهم‌تر آنکه لبخند را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود تجربه بیندوزید و به رضایت شخصی دست پیدا کنید.

14 – هرگز نگویید «این کار من نیست»

خودتان را آماده کنید تا هر زمان لازم بود، در موقعیت‌های دیگر هم به فعالیت ادامه دهید و وظایف متفاوتی را به سرانجام برسانید. شاید گاهی لازم باشد وظایفی را انجام دهید که اصلاً در شرح شغل شما جایی ندارد اما این کار نشان می‌دهد که شما چقدر در محیط کار منعطف هستید.

image

15 – به مشکلات مانند فرصت نگاه کنید نه چالش!

وقتی مشکلاتی به وجود می‌آید، مرتفع ساختن آن‌ها می‌تواند شانس شما برای نمایش نقاط قوت و همچنین بهبود بخشیدن به مهارت‌هایتان را افزایش دهد.

16 – مشکلات شخصی را وارد محیط کار نکنید

حواستان باشد که بیش از اندازه درباره مسائل و مشکلات شخصی خود صحبت نکنید. آنچه به همکاران خود می‌گویید، ممکن است بر برداشت آن‌ها و مدیرتان از توانایی شما در انجام وظایف تأثیر منفی بگذارد. این کار همچنین ممکن است شما را مرکز اصلی سخن پراکنی نشان دهد.

17 – سوال بپرسید

اگر نمی‌دانید کاری را چگونه باید انجام دهید یا اصلاً از سازوکار چیزی سر در نمی‌آورید، حتماً درباره آن بپرسید و شفاف سازی کنید. شاید گاهی این سوال‌ها از نظرتان احمقانه به نظر برسد اما حتی در این صورت هم سوال پرسیدن از اشتباه کردن بهتر است.

18 – همیشه کارهایتان را غلط‌گیری و تصحیح کنید

شاید این کار کمی زمان‌بر باشد و مجبور باشید کاری که انجام داده‌اید را دوباره بررسی کنید، اما بهتر است همواره خودتان پیش از دیگران اشکالات کارتان را پیدا و تصحیح کنید.

19 – فراموش نکنید که کار، کار است

البته که باید به کاری که انجام می‌دهید علاقه داشته باشد، اما نباید انتظار داشته باشید که کارتان همیشه سرگرم کننده و جالب باشد. گاهی مجبور هستید در فعالیت‌های حرفه‌ای خود کارهایی انجام دهید که اصلا از آن‌ها لذت نمی‌برید.

20 – حتما سیاست‌های کمپانی خود را درک کنید

اگر به خوبی به سیاست و ماهیت وجودی کمپانی که در آن مشغول به کارید واقف نیستید، به بخش منابع انسانی مراجعه کنید و اطلاعات لازم را در این باره به دست آورید. اگر در این باره از همکاران خود سوال بپرسید، ممکن است پاسخ اشتباه دریافت کنید.

21 – از گفتن کلمه «نمی‌دانم» نترسید

اگر کسی از شما سوالی پرسید و واقعا پاسخش را نمی‌دانستید، به جای اطلاعات اشتباه بهتر است صادق باشید و بگویید در این باره اطمینان ندارید یا اصلا چیزی نمی‌دانید.

22 – مرتب باشید

اگر مرتب و سازمان یافته نباشید، نمی‌توانید کارتان را به خوبی و با اثربخشی بالا انجام دهید.

23 – برای روزهای کاری آماده باشید

پیش از زمان مقرر در محل کار حاضر شوید و خودتان را برای وظایف آن روز آماده کنید. خودتان را با تغییرات لحظه آخری سردرگم نکنید. در این صورت مجبور می‌شوید برنامه را به کلی تغییر دهید.

24 – هرگز از همکاران نخواهید کاری را انجام دهند که شما هرگز انجامش نمی‌دهید

اگر قدرتش را دارید، وظایف را به دیگران محول کنید اما هرگز از دیگران نخواهید کارهایی را برایتان انجام دهند که شما هرگز حاضر به انجامشان نیستید.

25 – لبخند بزنید؛ حتی در بدترین شرایط!

لبخند زدن کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و همچنین احسای بهتری را در دیگران برمی‌انگیزد. البته بهتر است در موقعیت نامناسب این کار را نکنید و برای مثال، زمانی که اتفاق ناگواری رخ داده است لبخند نزنید.

26 – گوش دهید و درک کنید

وقتی کسی در حال صحبت کردن است، با دقت به او گوش دهید و توجه کنید. اصلا فکر نکنید که باید در لحظه چه پاسخی دهید و به جای آن سعی کنید آنچه گوینده می‌گوید را درک کنید. بعد از اتمام صحبت می‌توانید از او سوال بپرسید.

27 – پشت گوش نیندازید

تعلل کردن و به تعویق انداختن کارها و حتی پروژه‌ای که از آن هراس دارید، هرگز باعث نمی‌شود این کارها از بین بروند. بهتر است این کارها را انجام دهید و تمامشان کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

فرهاد

۱۳۹۸/۵/۲۰
بسيار عالى و مفيد بود ممنون