خانهاخبار
نگاهی به بازار داغ خودروی معروف تویوتا در دیوار؛ چرا هنوز لندکروزر تولید می‌شود؟

نگاهی به بازار داغ خودروی معروف تویوتا در دیوار؛ چرا هنوز لندکروزر تولید می‌شود؟

به زبان انگلیسی آن را لندکروزر می‌خوانند اما در ایران به لندکروز معروف است. لندکروز سال‌هاست که در بازار جهانی خودرو حضور داشته است. از نسل دوم هم پا به زمین ایران گذاشته است. با اینکه این محصول تویوتا از سال 200 تقریبا دست نخورده باقی مانده اما همچنان بازار پررقابتی برای خرید و فروش دارد.
۱۳۹۸/۵/۱۰

مهمترین تغییراتی که تویوتا لندکروزر در این سال‌ داشته تغییر قیمت آن بوده است. شاید باور کردنش سخت باشد که لندکروزر هشت سیلندر سال 1382 با قیمت 28 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. سال 1388 قیمت این خودرو به 58 میلیون تومان رسید اما امروز باید برای خرید یک نمونه از آنها باید بیشتر از یک میلیارد تومان پول بدهیم.

 سال 2016 یک گیربکس هشت سرعته به جای قبلی نشست. این سری لندکروز vxr  نام داشت که بسیار کمتر در بازار دیده می‌شوند. به غیر از گیربکس موتور آن همان موتوری بود که مانند سال‌های گذشته با هشت سیلندر و 5.8 لیتر ظرفیت کار می‌کرد.  یکی از ویژگی‌های مثبت لندکروز ترمزهای آن است.  این ترمزها می‌توانند بدون هیچ دردسری تایرها را متوقف کنند. البته تست‌های تصادف نشان می‌دهد که با اینکه عملکرد ترمز بسیار خوب است طراحی بیرونی آن طوری بوده که هنگام ترمز ناگهانی، وزن به جلو انداخته می‌شود و این کار دماغه خودرو را به سمت زمین هل می‌دهد. با وجود این نقطه ضعف باز هم تجهیزات ایمنی به کار رفته باعث شده که لندکروز در دسته ایمن‌ترین خودروهای دنیا قرار بگیرد. با این حالاین بدنه عضلانی بزرگ گاهی بلای جان راننده می‌شود. مثلا اگر بخواهیم آن را در یک پارکینگ تنگ جا دهیم کار بسیار سخت می‌شود.

به مرور زمان تکنولوژی‌های دیگری در این خودرو نصب شد تا آن را از یک پیرمرد قدیمی محافظه‌کار تغییر دهد. طوری که در مدل لندکروز 2018 علاوه بر کروزکنترل، سیستم هشدار برخورد با خودروی جلو و ترمز اضطراری  و همچنین یک مولتی‌مدیای جدیدی برای سرگرمی هم در خودرو نصب شد اما همچنان این خودرو را بیشتر به خاطر مهارت‌های رانندگی در بیابان دوست دارند.

شرکت تویوتا هنوز نان خلاقیتی که ده‌ها سال پیش داشته را با لندکروز می‌خورد و به سود خالص می‌رسد. چرا که طراحی این خودرو در مقایسه با رقبای امروزی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و از نظر امکانات خیلی قدیمی‌تر از محصولات جدید کمپانی‌های معتبر خودروسازی است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های لندکروز با خودروهای آفرود امروزی، جادار بودن آن است. نه تنها پنج نفر به اندازه کافی جای مناسبی در آن دارند بلکه اگر صندلی‌های عقب را باز کنیم تا 8 نفر هم می‌توان مسافر سوار کرد. این درحالی است که خودروهای اس-یو-وی جدیدی همان پنج نفر را هم به زحمت جا می‌دهند.

برای خودرویی با این حجم و اندازه مصرف 12.4 لیتر بنزین آنقدرها مصرف زیادی به حساب نمی‌آید. با این حال در مقایسه با خودروهای شایس بلند جمع‌وجور که هشت تا 9 لیتر می‌سوزانند کمی زیادتر به نظر می‌رسد. با این حال نباید از یاد برد که این خودرو می‌تواد 240 اسب بخار تولید کند. با وجود اینکه وزن خودرو به سه تن نزدیک می‌شود اما همچنان می‌تواند در 6.7 ثانیه به 100 کیلومتر سرعت برسد.  به همین دلیل هم نباید آن را صرفا یک خودروی بیابان بدانیم بلکه در رانندگی‌های شهری هم این محصول تویوتا از رقبای خود کم نمی‌آورد. در سایت دیوار فروش لندکروز هنوز داغ داغ است و هر زمان برسیم، حداقل در یک هفته قبل، ده‌ها آگهی از این خودرو خواهیم دید.

 

منبع : ویرلن

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۳۹۸/۵/۱۰
؟؟!!!