خانهاخبار
چیپست مدیاتک هلیو G90 و G90T معرفی شدند

چیپست مدیاتک هلیو G90 و G90T معرفی شدند

شرکت مدیاتک از اولین پردازنده‌های گیمینگ خود، هلیو G90 و G90T رونمایی کرد. این چیپست‌ها دارای 8 هسته پردازشی هستند.
۱۳۹۸/۵/۱۰

از اواخر سال 2017 شاهد ورود گوشی‌های مخصوص بازی به بازار هستیم. تمام این گوشی‌های هوشمند به چیپست اسنپدراگون مجهز شده‌اند. استقبال از این محصولات به گونه‌ای بود که شرکت کوالکام در سال جاری میلادی از پردازنده اسنپدراگون 730G رونمایی کرد. کوالکام در این چیپست تمرکز خود را روی عملکرد آن در زمینه گیمینگ قرار داده است. پس از کوالکام، این بار نوبت به مدیاتک رسیده تا از پردازنده‌های مخصوص بازی خود رونمایی کند. این شرکت امروز چیپست هلیو G90 و G90T را در معرض دید عموم قرار داد.

این چیپست‌ها دارای 8 هسته پردازشی هستند. در حالی که نحوه چیدمان این هسته‌ها مشخص نشده، مدیاتک به استفاده از هسته‌های Cortex-A76 و Cortex-A55 اشاره کرده است. پردازنده گرافیکی Mali-G76 با فرکانس 800 مگاهرتز در این گوشی هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است. این پردازنده‌ها با لیتوگرافی 12 نانومتری توسعه یافته و حداکثر از 10 گیگابایت رم LPDRR4x با فرکانس 2133 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. این چیپست بالاتر از پردازنده‌های میان‌رده بازار قرار می‌گیرد. مدیاتک در این تراشه‌ها از فناوری HyperEngine استفاده کرده که عملکرد آن را در زمینه گیمینگ بهبود می‌دهد.

از دیگر فناوری‌‌های موجود در این چیپست‌ها می‌توان به Network Engine برای بهبود عملکرد شبکه ارتباطی LTE و وای فای اشاره کرد. این پردازنده به صورت همزمان می‌تواند از فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده کند. Rapid Response Enigine برای بهبود عملکرد لمس نمایشگر و Picture Quality Engine برای پشتیبانی از استاندارد HDR10 نیز در این پردازنده حضور دارند. چیپست مدیاتک هلیو G90 در زمینه هوش مصنوعی قدرتی برابر با 1 TMAC دارد. چیپست کوالکام اسنپدراگون 710 در این زمینه امتیازی برابر با 614 GMAC را کسب کرده است.

image

دستگاه‌های مجهز به این پردازنده از دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی یا دوربین اصلی دوگانه 24 + 16 مگاپیکسلی و یا دوربین سه گانه و چهارگانه پشتیبانی می‌کنند. از دیگر امکانات این پردازنده می‌توان به قابلیت فیلمبرداری به صورت 240 فریم بر ثانیه اشاره کرد. این شرکت اعلام کرده این پردازنده از دوربین 64 مگاپیکسلی مانند سامسونگ GW-1 پشتیبانی می‌کند. از دیگر امکانات این تراشه می‌توان به پشتیبانی از فناوری شارژ سریع Pump Express، حافظه داخلی UFS 2.1، بلوتوث 5، وای فای 5 و نمایشگر با رزولوشن 1080 × 2520 پیکسل اشاره کرد.

در حال حاضر مدیاتک در رابطه با زمان عرضه محصولات مجهز به این چیپست، اطلاعاتی منتشر نکرده است. علاوه بر این موضوع، اطلاعی از قیمت این پردازنده نیز نداریم. عرضه این تراشه باعث رقابت جذابی میان آن و اسنپدراگون 730G می‌شود. با توجه به این موضوع که پردازنده‌های مدیاتک در مقایسه با کوالکام قیمت پایین‌تری دارند، دستگاه‌های مجهز به چیپست هلیو G90 قیمت کمتری در مقایسه با گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون 730G خواهند داشت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

شهریار

۱۳۹۸/۵/۱۳
لطفا در مورد Tmac 1 و Gmac 614 بیشتر توضیح بدین.
ممنون