خانهاخبار
هشت جای مشهد که بعد از زیارت باید ببینید

هشت جای مشهد که بعد از زیارت باید ببینید

مشهد علاوه بر جنبه زائرپذیری، که رونق خاص و روحانی به این شهر داده است، یکی از بزرگترین شهرهای توریستی ایران است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مذهبی، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است.
۱۳۹۸/۵/۸

image

 

مشهد علاوه بر جنبه زائرپذیری، که رونق خاص و روحانی به این شهر داده است، یکی از بزرگترین شهرهای توریستی ایران است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مذهبی، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است، که به راحتی می‌توانند، خود مشهد را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری و توریستی تبدیل نمایند. مهم نیست که با هواپیما به مشهد آمده‌اید یا بلیط اتوبوس مشهد را تهیه کرده‌اید. وقتی که زیارت شما تمام شد، از دست دادن برخی از این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی می‌تواند، شما را از یکی از بهترین جنبه‌های سفر، یعنی دیدن آنچه که روح شما را در سفر با تجربه و زیبایی جلا خواهد داد، محروم کند.

در بین این دیدنی‌ها، هشت مقصد تاریخی و طبیعی وجود دارند، که دیدن آن‌ها در سفر به مشهد ضروری است، مخصوصا اگر با بلیط اتوبوس مشهد، راهی طولانی را برای رسیدن به این شهر زیبا طی کرده باشید. این مکان‌ها عبارت از، آرامگاه فردوسی، گنبد هارونیه، آرامگاه نادرشاه، مقبره خواجه ربیع، ییلاقات شاندیز، مجموعه کوه سنگی، پارک وکیل آباد و چالیدره هستند، که در ادامه به معرفی آنها پرداخته خواهد شد.

آرامگاه حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی

کمتر کسی است که شاعر بزرگ حماسه سرای ایران، سراینده شاهنامه و رستمش را نشنیده باشد. حکیم ابوالقاسم فردوسی که مانند سیمرغی بر سر ادبیات فارسی، کاخی از نظم استوار کرد و زبان شیرین پارسی را از گزند دوران تا به امروز حفظ کرده است. هرچند این حکیم سخن در سال 496 قمری چشم از جهان فروبست و اسم اصلی او در تاریخ گم شد، اما آرامگاه او در سال 1313 هجری شمسی ساخته شد و میراث او همچنان حافظ فرهنگ این مرز و بوم است. این مقبره که در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد و در شهر طوس باستانی قرار گرفته است. دارای مناظری بدیع و زیبا از نقوش برجسته شاهنامه است.

مجموعه کوهسنگی، کوهی از زیبایی معماری و طبیعیت

پارک کوهسنگی در جنوب غربی مشهد قرار دارد. این مجموعه علاوه بر تجلی از نور، آب، سنگ و درختان در کنار یکدیگر، محل تاجگذاری شاه عباس صفوی است و یکی از محبوبترین و زیباترین تفرجگاه‌های مشهد محسوب می شود. در معماری این مجموعه از کاخ کلات نادری الهام گرفته شده است.

گنبد هارونیه رازی تاریخی با معماری زیبا

image

این بنا که به بقعه هارونیه و آرامگاه امام محمد غزالی نیز شهره است، در ابتدای شهر تاریخی طوس و نزدیک آرامگاه فردوسی قرار دارد. از کاربرد تاریخی این گنبد اطلاع دقیقی در دست نیست و افسانه‌های زیادی در مورد کاربرد آن وجود دارد. برخی از محققان این بنا را آتشکده‌ای پیش از اسلام دانسته و برخی دیگر آن را محل شکنجه زندانیان از جمله امام موسی کاظم(ع) توسط هارون الرشید ذکر کرده‌اند. در بعضی از متون قدیمی آن را مامونیه یا نقاره‌خانه دانسته‌اند. معماری چشم نواز این بنا، ویژگی‌های معماری قرن هشتم هجری را به تصویر کشیده و سنگ یادبود امام محمد غزالی درست روبه‌روی ایوان آن قرار دارد.

ییلاقات شاندیز بهشتی شبیه تابلو نقاشی

این ییلاقات با طبیعتی بی نظیر در سی و هشت کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. طبیعتی پر از صدای پرندگان و رودخانه‌ها که زیبایی درختان چنار، سپیدار و ارغوان را به تماشا نشسته‌اند. اگر به مشهد سفر کرده‌اید، سپری کردن زمان در این تابلو نقاشی را از دست ندهید و اگر گیاهخوار نیستید، خوردن کباب پدیده شاندیز را فراموش نکنید.

باغ موزه‌ای زیبا به مرکزیت مقبره نادرشاه 

image

نادرشاه افشار یکی از بزرگترین شاهان فاتح ایرانی است، که دو الماس کوه نور و دریای نور را از هند به ایران آورد، که یکی از این دو الماس هنوز پشتوانه پول ملی ما است. این بنا که در مجموعه باغ موزه نادری به وسعت 14400 متر مربع در روبه‌روی آرامگاه امام رضا در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا(نادری سابق) ساخته شده است، شامل دو تالار موزه و یک غرفه فروش کتاب است. یکی از این تالارها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار تاریخی مربوط به زمان نادرشاه است.

چالیدره مرکزی تفریحی با طبیعتی خارق العاده

اگر به دنبال ترکیب جاذبه ‌های طبیعی و تفریحی در کنار هم هستید، چالیدره یکی از بهترین انتخاب‌هاست. جت اسکی، بانجی جامپینگ، قایق سواری، تله‌کابین، زیپ لاین و کشتی تفریحی تنها بخشی از امکانات رفاهی این مجموعه در کنار رستورانی زیباست که برای رسیدن به آن از روی دریاچه ای زیبا خواهید گذشت. 

مقبره خواجه ربیع از صحابه پیامبر اسلام(ص)

این بنا که در حاشیه شمالی شهر مشهد قرار دارد، مربوط به دوران صفویه است و هنر معماری صفوی در آن به زیبایی به نمایش درآمده است. طبق روایات بر جا مانده، این به توصیه شیخ بهایی به شاه عباس اول برای بزرگداشت، ربیع بن خثیم(معروف به خواجه ربیع) که یکی از یاران و سرداران امام علی(ع) و از اصحاب پیغمبر اسلام(ص) بوده، ساخته شده است.

پارک وکیل آباد

این پارک که در انتهای بلوار وکیل آباد مشهد قرار دارد. دره ای زیبا و خوش آب و هوا مملو از نهرهایی جادویی و درختانی زیباست که آرامش را ببینده هدیه می‌کنند. مساحت این پارک 259659 متر مربع است و باغ وحشی را نیز درون خود جای داده است.

صد البته مکان‌های زیبا و تاریخی دیگری در مشهد وجود دارند، که ما به دلیل وجود پر برکت امام رضا امام هشتم شیعیان، به معرفی هشت جلوه فراموش نشدنی شهر مشهد پرداختیم. لازم به ذکر است که علاوه بر وجود هواپیما و قطار تقریبا در تمامی ساعات شبانه روز حرکت با اتوبوس به سمت مشهد، با خرید بلیط اتوبوس تهران مشهد ممکن است. که ارزانترین راه رسیدن به مشهد و دیدن این جاذبه های تاریخی و طبیعی محسوب می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)