خانهاخبار
مدیرعامل Zeiss: پیشرفت دوربین موبایل با محدودیت‌های خاصی مواجه است

مدیرعامل Zeiss: پیشرفت دوربین موبایل با محدودیت‌های خاصی مواجه است

مدیرعامل شرکت Zeiss که لنزهای آن را در گوشی‌های هوآوی و نوکیا دیده‌ایم، می‌گوید پیشرفت بیشتر دوربین در حوزه تلفن‌های هوشمند با محدودیت‌های خاصی مواجه است.
۱۳۹۸/۵/۹

طراحی ظریف تلفن‌های هوشمند امروزی مانع از دستیابی به حداکثر توانایی دوربین در این دستگاه‌ها شده است. این اظهارنظر نه توسط به‌اصطلاح کارشناسان دنیای موبایل، بلکه توسط دکتر مایکل کاشکه، رئیس و مدیرعامل شرکت Zeiss Group، بیان شده است. البته کاشکه می‌گوید با وجود محدودیت‌های سخت‌افزاری همچنان امکان پردازش دیجیتالی وجود دارد و این مسئله می‌تواند تفاوت‌های قابل توجهی در صنعت دوربین‌های موبایل ایجاد کند. به گزارش خبرگزاری ایندین اکسپرس، کاشکه که چند روز پیش به هند رفته بود این سخنان را در مراسم افتتاحیه مرکز تجربی لنزهای Zeiss در محل موزه عکاسی هند بیان کرده است.

گوگل یکی از شرکت‌هایی است که تاکنون استفاده خوبی از عکاسی پردازشی کرده. ترکیب سخت‌افزار تلفن‌های پیکسل و قدرت پردازش دیجیتالی گوگل به این تلفن هوشمند کمک کرده تا به لحاظ توان عملکردی دوربین در کنار بهترین گوشی‌های بازار قرار بگیرد. نکته‌ای که نباید شما را به اشتباه بیندازد این است که افزایش تعداد لنزهای دوربین لزوما به معنای بهبود عملکرد آن نیست. این موضوع دقیقا به بحث محدودیت‌های عکاسی در موبایل بر می‌گردد که وابسته به فرم فاکتور هر دستگاه است. کاشکه می‌گوید شکل طراحی ظریف این تلفن‌ها باعث می‌شود آن‌ها از سنسورهای کوچک استفاده کنند. در نتیجه، این دستگاه‌ها همواره با دو مشکل مواجه می‌شوند. یکی مشکل عکاسی در محیط‌های کم‌نور، و دومی فقدان قابلیت‌های تلسکوپی است.

مایکل کاشکه، مدیرعامل شرکت Zeiss، می‌گوید:

دوربین‌های موبایل شاید در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده و شکل عکاسی ما را متحول ساخته باشند، اما دوربین‌های موبایل محدودیت‌های خاصی را پیش روی خود می‌بینند. (در عکاسی پردازشی) نقش نرم‌افزار بیشتر و سخت‌افزار کمتر است، و ما هم مشغول توسعه نرم‌افزار برای عکاسی پردازشی هستیم. با این حال، همچنان محدودیت وجود دارد، چون تلفن‌های هوشمند بیشتر از یک مقدار مشخص نمی‌توانند ضخامت داشته باشند...بنابراین اگرچه در حد استاندارد می‌توان قابلیت‌های خوبی در اختیار کاربران عادی قرار داد، اما حرفه‌ای‌ها همچنان از دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای استفاده خواهند کرد.

۴۰ مگاپیکسل خیلی زیاد و ۶۴ مگاپیکسل بیش از حد نیاز است

image

کاشکه می‌گوید اگرچه بخش دوربین در تلفن‌های هوشمند محبوبیت زیادی دارد، اما همواره نیاز به تجهیزات عکاسی حرفه‌ای وجود دارد. او اضافه می‌کند: «... به جای این که به سراغ گونه‌های متداول عکاسی برویم، که فکر می‌کنم تلفن‌های هوشمند جای آن‌ها را خواهند گرفت، تمرکز ما (Zeiss) روی عکاسان حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و هنری است.» البته این بدان معنا نیست که آن‌ها دیگر محصولات خود را به تولیدکنندگان موبایل نظیر هوآوی و HMD Global نخواهند فروخت. او با اشاره به دوربین پنج‌گانه گوشی نوکیا ۹ پیورویو که از لنزهای Zeiss استفاده می‌کند گفت کیفیت اپتیکال دوربین این دستگاه یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است. با این حال، وی اذعان کرد که استفاده از لنزهای چندگانه و پردازش دیجیتال تصویر در تلفن‌های هوشمند هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. کاشکه همچنین اظهار داشت که تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند برای متمایز نشان دادن دستگاه‌های خود تنها قادرند از طریق عملکرد دوربین بر روی هر دستگاه خود را به اثبات برسانند. او گفت به نظرش سنسور ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ بیش از حد نیاز است. به باور کاشکه سنسور ۴۰ مگاپیکسلی هم خیلی زیاد است چون سنسورهای فول فریمی که امروز استفاده می‌شود تعداد زیادی پیکسل را به پیکسل‌های کوچک و کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و این مسئله باعث ایجاد نویز بیشتر می‌شود.

مدیر عامل Zeiss در انتهای صحبت‌های خود افزود:

کیفیت اپتیکال گوشی [نوکیا ۹ پیورویو] احتمالا یکی از بهترین نمونه‌های موجود است. اما همان طور که قبلا گفتم، سیستم اپتیک، خود تلفن هوشمند و نرم‌افزار آن همه باید به بهترین شکل ممکن کار کنند. از دیدگاه من تصویرسازی پردازشی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و عکاسی چند-لنزی در تلفن‌های هوشمند تازه شروع به کار کرده، در نتیجه فکر می‌کنم همه ما باید به سراغ آن برویم...افزایش تعداد پیکسل لزوما به معنای بهتر شدن نیست. چرا؟ اگر از سنسورهای فول فریم استفاده کنید و آن را به پیکسل‌های بیشتر و بیشتر تقسیم کنید، این پیکسل‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و با مشکل نویز مواجه می‌شوید. فکر می‌کنم برای اکثر کاربردها و حتی برخی استفاده‌های حرفه‌ای سنسور ۴۰ مگاپیکسلی موجود هم بیشتر از حد نیاز باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)