خانهاخبار
چرا گوشی‌های سری پیکسل 4 اهمیت بالایی برای گوگل دارند؟

چرا گوشی‌های سری پیکسل 4 اهمیت بالایی برای گوگل دارند؟

گوگل تا پیش از پایان سال جاری میلادی از گوشی‌های سری پیکسل 4 رونمایی می‌کند. در این مقاله به بررسی اهمیت این محصولات برای گوگل می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۵/۸

در سال 2016، 7 سال پس از عرضه محصولات نکسوس به بازار، گوگل در نهایت تصمیم گرفت ورود جدی‌تری به بازار گوشی‌های هوشمند داشته باشد. در همین راستا، شاهد ایجاد برند پیکسل توسط این غول جستجوی اینترنتی بودیم. گوشی‌های پیکسل به اندروید خام مجهز هستند، طراحی منحصر به‌فردی دارند و همچنین به دوربین‌های خارق‌العاده‌ای مجهز شده‌اند. این گوشی‌ها برای اولین بار در ماه اکتبر معرفی شدند و از آن‌ها به عنوان رقیب سرسخت آیفون‌ها و گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ یاد می‌شود.

اولین نسل این گوشی‌های هوشمند عملکرد بسیار مناسبی داشتند و توانستند به فروش خوبی در بازار دست پیدا کنند. این موضوع در رابطه با نسل دوم نیز ادامه پیدا کرد که باعث شد سال 2017 به عنوان یک سال موفقیت آمیز برای گوگل به پایان برسد. اما نسل سوم این محصولات نتوانست جلب توجه زیادی کند. به علت فروش کم، گوگل گوشی‌های سری پیکسل 3 را با تخفیف در اختیار خریداران قرار داد. در این میان، گوشی‌های سری پیکسل 3a فروش مناسبی را در بازار تجربه کردند. با توجه به این موارد، نسل چهارم گوشی‌های گوگل از اهمیت بسیار بالایی برای این غول جستجوی اینترنتی برخوردار هستند. در ادامه به بررسی آینده گوشی‌های هوشمند گوگل با توجه به عملکرد پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال در بازار می‌پردازیم.

اولین تلاش واقعی گوگل برای افزایش جامعه کاربری

image

در حالی که گوشی‌های سری پیکسل موفق به کسب محبوبیت بالاتری در مقایسه با محصولات سری نکسوس شدند، در بازار نتوانستد مانند آیفون‌های اپل و یا گوشی‌های گلکسی سامسونگ به موفقیت دست پیدا کنند. بنابر دلایل مختلفی این موضوع محقق نشد؛ با این حال به نظر می‌رسد گوگل در نهایت تصمیم گرفته تغییراتی را برای افزایش محبوبیت گوشی‌های خود اعمال کند. اولین تغییر مربوط به طراحی این گوشی‌های هوشمند است. بر اساس رندرهای منتشر شده از سوی فایل‌های CAD، گوگل قصد دارد سبک طراحی دو رنگ را از پرچمداران آینده خود حذف کند. در حالی که این سبک طراحی گوشی‌های گوگل را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می‌کرد، بسیاری از کاربران علاقه‌ای به آن نداشتند و با توجه به این موضوع، حذف آن می‌تواند خریداران بیشتری را به سمت این محصولات جذب کند.

گوگل پس از مدت‌ها تصمیم دارد از دوربین اصلی با چند سنسور در گوشی‌های خود استفاده کند، موضوعی که از چندین سال پیش در گوشی‌های شرکت‌های رقیب مشاهده شده است. اپل به عنوان شرکتی که دیرتر از برندهای دیگر از فناوری‌های جدید در محصولات خود استفاده می‌کند، از زمان معرفی آیفون 7 پلاس تا به امروز، گوشی‌های پرچمدار اصلی خود را به دوربین اصلی دوگانه مجهز کرده است. سنسور مورد استفاده در گوشی‌های سری پیکسل قیمت فوق‌العاده بالایی دارند و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد؛ با این حال در کنار کیفیت بالا باید شاهد ویژگی‌های متفاوت و جذاب نیز باشیم. استفاده از سنسور دوم برای دوربین اصلی گوشی‌های پیکسل 4 و پیکسل 4 XL می‌تواند علاوه بر قابلیت‌های بیشتر، افراد بیشتری را متمایل به خرید آن‌ها کند.

گوگل برای پنل پشتی پرچمداران آینده خود از یک طراحی ویژه استفاده می‌کند. این گوشی‌های هوشمند دارای یک المان مربعی شکل برای قرارگیری سنسورهای دوربین اصلی و همچنین فلاش LED خواهند بود. به نظر می‌رسد این سبک طراحی باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود چرا که آیفون‌های 2019 نیز بر اساس شایعات، با این سبک طراحی از راه می‌رسند. در رابطه با طراحی پنل جلویی گوشی‌های پیکسل 4 نیز به نظر می‌رسد گوگل راه حل بهتری را در مقایسه با گوشی‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال در نظر می‌گیرد. این دستگا‌ه‌ها در بخش بالایی نمایشگر خود به سنسورهای متنوعی مجهز می‌شوند که قابلیت فیس آنلاک دقیق‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پرچمداران آینده گوگل از نظر مشخصات سخت افزاری با بهبود همراه می‌شوند تا افراد بیشتری نسبت به خرید آن‌ها از خود تمایل نشان دهند. یکی از موارد مهمی که در گوشی‌های سری پیکسل 4 تغییر خواهد کرد، عرضه آن توسط اپراتورهای همراه است. گوشی‌های پیکسل، پیکسل 2 و پیکسل 3 به صورت انحصاری توسط ورایزون در ایالات متحده آمریکا عرضه شدند، البته در اوایل ماه مه گوگل خبر از همکاری خود با شرکت‌های T-Mobile و اسپرینت داد. این موضوع باعث افزایش فروش گوشی‌های پیکسل 3a و 3a ایکس ال شد، بنابراین گوگل با استفاده از این استراتژی می‌تواند فروش پرچمداران آینده خود را افزایش می‌دهد.

احتمال شکست گوگل وجود دارد

در حالی که بسیاری به آینده گوشی‌های سری پیکسل 4 گوگل خوشبین هستند، نمی‌توان موفقیت آن‌ها را تضمین شده دانست. در سال 2017 شرکت موتورولا برای گوشی‌های تولیدی خود بازاریابی فراوانی انجام داد ولی در نهایت با شکست مواجه شد. در سال 2016 گوشی موتو Z فورس اصلی به صورت انحصاری توسط اپراتور ورایزون به فروش رسید که عملکرد مناسبی در این زمینه از خود به جا گذاشت. موتورولا تصمیم گرفت برای افزایش فروش محصولات خود، گوشی موتو Z2 Force را توسط اپراتورهای بیشتری روانه بازار کند. در حالی که این استراتژی اقدامی مناسبی محسوب می‌شد، برای موتورولا نتیجه عکس داشت!

نسل اول این گوشی هوشمند به علت ویژگی‌های مخصوص و موتو مادها توانست توجه زیادی را به سوی خود جلب کند. موتورولا برای نسل دوم آن از دوربین اصلی دوگانه استفاده کرد و آن را توسط اپراتورهای زیادی به فروش رساند که این موارد، موفقیت آن را در حالت تئوری تضمین می‌کردند. در نهایت این اقدامات و بودجه کلان بازاریابی نتوانست مفید واقع شود. گوشی موتو Z2 فورس در چندین ماه تنها 150 هزار دستگاه به فروش رساند. شرکت‌های اپل و سامسونگ تنها در چند ساعت قادر به فروش این تعداد گوشی هوشمند هستند.

image

گوگل در مقایسه با موتورولا وضعیت مناسب‌تری در بازار دارد و سومین برند سازنده گوشی‌های پریمیوم پس از اپل و سامسونگ در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود؛ با این حال گوشی‌های سری پیکسل 4 باید با آیفون‌های 2019 و همچنین گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس رقابت کند. وجود این محصولات باعث می‌شود گوگل در زمینه قیمت‌گذاری پرچمداران آینده خود محتاط باشد. در صورتی که این غول جستجوی اینترنتی قیمت بالایی را برای گوشی‌های سری پیکسل 4 در نظر بگیرد، تا حدودی به شکست آن‌ها کمک کرده است. این موضوع را در رابطه با گوشی‌های سری پیکسل 3 مشاهده کردیم که البته گوگل برای جبران این مشکل، قیمت آن‌ها را کاهش داد.

گوشی‌های سری پیکسل 4 آینده گوگل را رقم می‌زنند

image

گوگل امسال سرمایه‌گذاری زیادی روی تکنولوژی‌های جدید مانند پروژه Soli Radar انجام داده و همچنین قصد دارد پرچمداران آینده خود را برای اولین بار با دوربین اصلی چندگانه وارد بازار کند. علاوه بر این موارد، انتظار می‌رود گوگل بازاریابی این محصولات را افزایش دهد که به معنای خرج بیشتر است. در صورتی که این محصولات به فروش مناسبی در بازار دست پیدا نکنند، تجارت موبایل گوگل با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. در همین راستا بررسی واکنش کاربران نسبت به گوشی‌های آینده گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند موجب شکست کامل این شرکت در بازار شود. در گذشته چنین موضوعی برای مایکروسافت اتفاق افتاده است.

در حال حاضر گوگل از دوربین یکسانی در گوشی‌های سری پیکسل 3 و پیکسل 3a استفاده کرده است. این موضوع به معنای آن است که گوگل سود بسیار کمتری از گوشی‌های سری پیکسل 3a دارد. در صورتی که گوگل نتواند در بخش گوشی‌های پریمیوم عملکرد مناسبی داشته باشد و تنها روی گوشی‌های میان‌رده با مشخصات سخت افزاری مناسب تمرکز کند، به مرور زمان میزان سود آن با کاهش روبه‌رو می‌شود. گوگل می‌تواند با افزایش قیمت گوشی‌های پرچمدار خود از کاهش سود جلوگیری کند؛ با این حال این موضوع به معنای کاهش فروش و بازگشت دوباره مشکلات است. در همین راستا هر اقدام گوگل برای گوشی‌های سری پیکسل 4، آینده تجارت موبایل آن را رقم می‌رند.

با تمام مواردی که در بالا عنوان شد، انتظار می‌رود گوشی‌های گوگل پیکسل 4 و پیکسل 4 XL به فروش مناسبی در بازار دست پیدا کنند، البته اگر گوگل قیمت بسیار بالایی را برای آن‌ها در نظر نگیرد. یک اقدام اشتباه از سوی گوگل می‌تواند آینده تجارت گوشی‌های هوشمند آن را به خطر بیاندازد. در اوایل سال جاری میلادی گوگل به صورت رسمی خبر از خروج از دنیای تبلت‌های اندرویدی داد. این اقدام در راستای تمرکز روی نمایشگرهای هوشمند و کروم بوک‌ها صورت گرفت که درآمد مناسبی دارند. این احتمال وجود دارد که شکست گوشی‌های سری پیکسل 4، باعث خروج گوگل از صنعت گوشی‌های هوشمند شود.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)