خانهاخبار
پیمانکاران اپل به مکالمات کاربران با سیری گوش می‌دهند

پیمانکاران اپل به مکالمات کاربران با سیری گوش می‌دهند

خبرگزاری گاردین با انتشار گزارشی اعلام کرد که اپل هم مثل آمازون و گوگل کسانی را استخدام می‌کند تا به گفتگوهای کاربران با سیری گوش داده و این گفتگوها را بر اساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی کنند.
۱۳۹۸/۵/۵

به گزارش نشریه گاردین، اپل به پیمانکاران خود پول می‌دهد تا آن‌ها به مکالمات ضبط‌شده سیری گوش بدهند. یکی از پیمانکاران سابق اپل اعلام کرده که آن‌ها در هنگام شنیدن این مکالمات گاها به طور اتفاقی متوجه امور شخصی کاربر از جمله قرارهای دکتر، آدرس پزشک و حتی داروهای احتمالی او شده‌اند.

طبق اعلام این پیمانکار، تعاملات سیری برای این افراد فرستاده می‌شده تا آن‌ها با گوش دادن به این فایل‌ها، مکالمات کاربران را بر اساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی کنند؛ فاکتورهایی مثل میزان کارآمدی پاسخ سیری یا این که آیا درخواست کاربر عمدی بوده یا دستیار صوتی اپل به شکل اشتباهی فعال شده است.

با این حال نکته حائز اهمیت این است که اپل جایی صراحتا اعلام نکرده که از پیمانکاران انسانی برای گوش دادن به این گفتگوها استفاده می‌کند. علاوه بر این، هر توضیحی که در این خصوص ارائه شده باشد، احتمالا در شرایط و مقررات استفاده از سیری مدفون شده و هیچ کس توجهی به آن نکرده است. این شرکت در صفحه حریم خصوصی خود نوشته است: «به منظور کمک برای شناسایی تلفظ و فراهم‌سازی پاسخ‌های بهتر، برخی اطلاعات نظیر نام، مخاطبان، موسیقی‌هایی که گوش می‌کنید و جستجوها از طریق پروتکل‌های رمزنگاری‌شده به سرورهای اپل فرستاده می‌شود.» با این حال، هیچ جای این متن گفته نشده که افرادی برای گوش دادن و تحلیل این اطلاعات توسط اپل استخدام می‌شوند.

image

اپل در پاسخ به گزارش گاردین پذیرفته که «بخش کوچکی از درخواست‌ها برای بهبود سیری و سیستم گفتار مورد تحلیل قرار می‌گیرد. درخواست‌های کاربران همراه با اپل آیدی آن‌ها ذخیره نمی‌شود. پاسخ‌های سیری در مراکز ایمن تحلیل شده و تمام کارکنان ما موظف به رعایت ملزومات محرمانگی سخت‌گیرانه اپل هستند.» این شرکت متذکر شده که فقط کمتر از ۱ درصد فعالیت‌های روزانه در این سیستم آنالیز می‌شود.

پیش از این فاش شده بود که آمازون و گوگل هم سیستم‌های مشابهی دارند که در آن از نیروی انسانی برای گوش دادن به مکالمات کاربران استفاده می‌شود، بنابراین این اتفاق مورد تازه‌ای نیست. دستیارهای صوتی نمی‌توانند فراخوانی‌های عمدی و سهوی را از یکدیگر تشخیص بدهند و این اتفاق برای کاربران دستیارهای هوشمند کاملا ملموس است. با این حال تا همین چند وقت پیش هیچ کس نمی‌دانست که این شرکت‌ها تا چه میزان به مکالمات کاربران با دستیارهای صوتی گوش می‌دهند.

سازوکار فعلی بررسی گفتگوها در سیستم اپل به چند دلیل از جمله گستردگی محصولات این شرکت مایه نگرانی است. الکسای آمازون فقط محدود به بلندگوهای هوشمند این شرکت و گوگل اسیستنت فقط محدود به بلندگوها و موبایل‌هاست، اما سیری بر روی هر دستگاهی از موبایل، تبلت و لپتاپ گرفته تا اپل واچ قرار دارد. در اپل واچ هر بار که کاربر دست خود را بالا می‌آورد سیری فعال می‌شود، در نتیجه آن‌جا همه چیز پیچیده‌تر می‌شود.

بر اساس اعلام منبع گاردین، این گستردگی دایره محصولات باعث شده گفتگوهای خصوصی زیادی در اختیار پیمانکاران اپل قرار بگیرد. همراه با این فایل‌های صوتی اطلاعات مهمی از کاربر مثل موقعیت، جزئیات مخاطبان و داده‌های اپلیکیشن ثبت شده است.

image

علاوه بر این، اگرچه آمازون و گوگل به کاربران اجازه می‌دهند که بتوانند مکالمات خود را از بخش‌هایی از این سازوکار تحلیلی خارج کنند، ولی اپل چنین امکانی ندارد و تنها راه ممکن برای جلوگیری از این اتفاق غیرفعال‌سازی کامل سیری است. بنابراین این اتفاق می‌تواند تاثیر نامناسبی بر شهره شرکت اپل داشته باشد، چون آن‌ها خودشان را به عنوان شرکتی با تمرکز بر حریم خصوصی معرفی می‌کنند و می‌گویند که از این لحاظ بهتر از گوگل و آمازون هستند.

با این تفاصیل، کاربران راهی ندارند جز این که یا دیگر از سیری استفاده نکنند، یا مراقب باشند که در کنار دستگاه‌های هوشمند خود چه کلماتی را به زبان می‌آورند. این وقایع به خوبی به ما یادآوری می‌کند که وقتی قبول می‌کنید از این محصولات استفاده نمایید، اغلب اوقات حریم خصوصی خود را در سطحی فراتر از آن‌چه که فکرش را می‌کنید از دست می‌دهید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)