خانهاخبار
چه انتظاراتی از چیپست اسنپدراگون 865 داریم؟

چه انتظاراتی از چیپست اسنپدراگون 865 داریم؟

چیپست جدید شرکت کوآلکام با نام اسنپدراگون 865 تا چند ماه دیگر معرفی می‌شود و مطمئنا بسیاری از پرچمداران سال آینده با این چیپست به بازار می‌آیند. ولی چه انتظاراتی از این تراشه داریم و چه تغییراتی در آن رخ خواهد داد؟
۱۳۹۸/۵/۵

با فرو نشستن گردوغبار ناشی از معرفی تلفن‌های هوشمند نیمه اول سال ۲۰۱۹، همه چشم به راه رونمایی از محصولات نیمه دوم سال هستیم، اما در گوشه ذهن برای بسیاری این سوال پیش آمده که دستگاه‌های سال آینده چه ویژگی‌هایی خواهند داشت. متاسفانه یا خوشبختانه، تلفن‌های هوشمند امروزی آن قدرها که باید و شاید قابلیت‌های غیرمنتظره ندارند. و اگر یک نکته درباره پرچمداران سال ۲۰۲۰، حداقل در اکوسیستم موبایل‌های اندرویدی، قطعی باشد این است که اکثر آن‌ها از نسل بعدی پردازنده کوآلکام یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده خواهند کرد.

با وجود این که هنوز چند ماه تا معرفی رسمی از این پردازنده باقی مانده است، اما همین حالا هم آن قدر اطلاعات در دست داریم که بتوانیم وضعیت موبایل‌های سال آینده را پیش‌بینی کنیم.

آیا سال بعد باید شاهد آغاز عصر جدیدی از پردازش موبایلی باشیم یا عملکرد دستگاه‌ها صرفا نسبت به امسال افزایشی عادی پیدا می‌کند؟ با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم، ظاهرا باید منتظر ترکیبی از این دو رخداد باشیم. در ادامه مطلب همراه جی‌اس‌ام بمانید تا ببینیم ترکیب نوآوری‌های جدید در کنار افزایش توان دستگاه‌ها چه برآیندی خواهد داشت.

نوسازی هدفمند

image

پارسال معماری تراشه‌های موبایل از معماری ۱۰ نانومتری به ۷ نانومتری تبدیل شد و اسنپدراگون ۸۵۵ هم از این قاعده مستثنی نبود. ولی امسال قرار نیست شاهد کاهش اندازه ترانزیستورها باشیم، اما این تغییر در فرآیندهای تولید رخ خواهد داد. گفته می‌شود که اسنپدراگون ۸۶۵ به جای فرآیند ۷ نانومتری TSMC با کمک فناوری EUV سامسونگ ساخته خواهد شد. کوآلکام پارسال از روش تولید ۷ نانومتری TSMC استفاده کرد، چون قابلیت‌های تولید این شرکت تا حد زیادی آماده استفاده از این روش بود، اما حالا با ورود دوباره سامسونگ، دیگر مانعی بر سر راه مهاجرت به این سیستم جدید دیده نمی‌شود. این تصمیم نه تنها بر کارآمدی خطوط تولید تاثیر می‌گذارد بلکه اثر قابل توجهی بر نحوه عملکرد تراشه‌های جدید کوآلکام خواهد داشت.

فناوری EUV وعده افزایشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی را در بخش عملکرد و افزایشی ۳۰ تا ۵۰ درصدی را در بخش مصرف انرژی می‌دهد. این اعداد با میزان انتظاراتی مطابق است که نسبت به بهبود اسنپدراگون ۸۶۵ وجود دارد. علاوه بر این، از طریق طراحی نسل بعدی هسته CPU شرکت ARM یعنی Cortex-A77 هم می‌توانیم انتظار پیشرفت مناسبی را داشته باشیم. طبق اعلام ARM، کورتکس A77 حدود ۲۰ درصد نسبت به کورتکس A76 قوی‌تر است. کورتکس A76 چهار هسته از هسته‌های هشت‌گانه اسنپدراگون ۸۵۵ را تشکیل می‌داد.

هسته کورتکس A77 مثل نسل قبلی این هسته طوری طراحی شده که به راحتی با هسته‌های کورتکس A55 ترکیب شود تا آن‌ها بتوانند مسئولیت انجام عملیات‌های ساده‌تر را برعهده بگیرند. البته کوآلکام مبتنی بر هسته‌های Cortex هسته‌های اختصاصی خودش با نام Kryo را می‌سازد؛ این یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ مثل اسنپدراگون ۸۵۵ احتمالا ترکیبی از هسته‌های زیر را خواهد داشت: یک هسته پرسرعت Kryo مبتنی بر کورتکس A77، یک هسته Kryo با سرعت پایین‌تر مبتنی بر همین طراحی و چهار هسته Kryo مبتنی بر کورتکس A55.

این نوع تغییرات از نمونه تغییراتی است که تقریبا هر سال به همراه بهینه‌سازی‌های عملکردی و مصرف انرژی شاهد آن هستیم، ولی در ادامه به چیزی اشاره می‌کنیم که معمولا کمتر اتفاق می‌افتد.

پشتیبانی از رم DDR5 در اسنپدراگون ۸۶۵

image

مهاجرت میان نسل‌های مختلف حافظه DDR اغلب هر چند سال یک بار رخ می‌دهد و باعث می‌شود که آپگرید آن سال اهمیت زیادی پیدا کند. این مسئله درباره حافظه LPDDR5 هم صدق می‌کند، چون این نسل در مقایسه با LPDDR4x که سرعت انتقالی معادل ۴۲۶۶ مگابیت داشت، سرعت انتقال را تا ۵۰ درصد افزایش داده و آن را به ۶۴۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رساند.

این اتفاق تقریبا روی تمام جنبه‌های عملکردی گوشی شما اثر می‌گذارد: سرعت باز شدن فایل‌ها و اپ‌های سنگین بیشتر می‌شود؛ بازی‌ها سریع‌تر اجرا می‌شوند؛ و چندوظیفگی و جابجایی میان اپ‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند. حتی دوربین هم از این افزایش سرعت رم بهره می‌برد چون در فرآیندهای عکاسیِ پردازشی مثل حالت Night Mode سرعت منابع داخلی دستگاه اهمیت زیادی دارد.

استفاده از رم LPDDR5 در ترکیب با فضای ذخیره‌سازی UFS 3.0 تجربه کاربری بسیار بهتری ارائه می‌کند و می‌تواند خواندن و نوشتن اطلاعات را با سرعت خیلی بیشتری انجام دهد.

پشتیبانی از یک استاندارد جدید HDR

در حال حاضر اطلاعات کمی از GPU چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ در دسترس است، اما حداقل می‌توانیم حدس بزنیم که نام آن Adreno 650 خواهد بود و تجربه گیمینگ و گرافیکی بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. با این حال، نکته جالب توجه این است که کوآلکام در حال اضافه کردن قابلیت پشتیبانی از +HDR10 جدیدی به این تراشه است که با +HDR10 موجود فرق دارد. این شرکت می‌خواهد استاندارد اختصاصی خودش را برای ویدیوهای HDR معرفی کرده و اوضاع را نسبت به قبل پیچیده‌تر کند. احتمالا در آینده اطلاعات بیشتری درباره تفاوت‌های این دو استاندارد منتشر خواهد شد و شاید در نهایت بفهمیم که چرا کوآلکام دست به طراحی یک استاندارد +HDR10 جدید زده است.

با 5G یا بدون 5G؛ مسئله این است

5G یکی از مهم‌ترین مباحث حال حاضر دنیای فناوری است و اگرچه که پوشش آن هنوز آن قدرها گسترده نشده، اما تا اواسط سال ۲۰۲۰ احتمالا شهرها و کشورهای بیشتری به استفاده از نسل پنجم ارتباطات روی می‌آورند. در حال حاضر شایعاتی شنیده می‌شود مبنی بر این که کوآلکام می‌خواهد دو نسخه از چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ بسازد.

image

یکی از این تراشه‌ها مودم 5G دارد تا به پیشرفت و توسعه این تکنولوژی در دنیای تلفن‌های هوشمند کمک کند. هم‌اکنون مودم 5G اسنپدراگون X50 تراشه‌ای جداگانه است که فضایی ارزشمند را در داخل گوشی اشغال می‌کند و به اندازه مودمی که داخل خود چیپست تعبیه شده باشد کارآمد نیست. نسل دوم این مودم یعنی اسنپدراگون X55 ظاهرا قرار است آن قدر بهینه و کوچک باشد که داخل چیپ اصلی دستگاه قرار بگیرد. این اتفاق به تولیدکنندگان موبایل کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند 5G را به عنوان یکی از ویژگی‌های استاندارد دستگاه‌های خود ارائه کنند. البته تا زمانی که پوشش شبکه به حد مطلوب نرسد، هیچ‌یک از این ویژگی‌ها عملا فایده چندانی نخواهد داشت.

به همین دلیل است که اسنپدراگون ۸۶۵ نسخه‌ای ارزان‌تر و بدون پشتیبانی از مودم 5G خواهد داشت. در حال حاضر هیچ تفاوت قابل توجه دیگری میان این دو نسخه اعلام نشده، اما با نزدیک‌تر شدن به زمان عرضه مطمئنا اطلاعات بیشتری در این باره منتشر خواهد شد.

تاریخ عرضه و اولین دستگاه‌هایی که از اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده می‌کنند

اگر روال سال‌های گذشته را به عنوان معیار قرار دهیم، تراشه جدید کوآلکام باید در حوالی ۵ دسامبر ۲۰۱۹ معرفی شود؛ این یعنی اولین تلفن‌های مجهز به این تراشه تا پیش از ابتدای سال ۲۰۲۰ وارد بازار نخواهند شد. پرچمداران سری گلکسی اس ۱۱ سامسونگ احتمالا نخستین دستگاه‌هایی خواهند بود که با این تراشه به بازار می‌آیند، چون این دستگاه‌ها معمولا در اواخر ماه فوریه عرضه می‌شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

ali

۱۳۹۸/۵/۱۱
ببین یه زمانی که گوشی n8 اومد همه اینو میگفتن که اخر امکاناته و جای پیشرفت نیست دیگه وای الان اون گوشی ارزش نداره .توی این چیزا که گفتی فقط سایز نمایشگر دیه کاریش نمیتونن بکنن و گرنه بقیه چیزا هنوز جای پیشرفت دارن

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۵/۶
۸۶۵ پسر گلم
اسنپ، قدماشو دَه تا دَه تا برمیداره.
مثل بابالنگ‌دراز و جودی‌اَبوت و روباه‌مکّار مردِ تَبَه‌کار

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۵/۵
گلکسی s11?
S11 انتهای تکنولوژیه
دیگه می‌خوان چی بکنن؟
?️سایز نمایشگر که به آخر راه رسیدن.
?️تراکم پیکسلی به آخر راه رسیدن.
?️طراحی‌ظاهری هم به آخر راه رسیدن.
?️فقط می‌مونه "باتری و دوربین‌ها" که حالاحالاها جای کار دارن. و الّا در باقی موارد عملاً شرکت‌ها حرف تازه‌ای ندارن

Mohsen

۱۳۹۸/۵/۵
۸۶۵ یا ۸۵۶؟؟؟