خانهاخبار
کارشناسی خودرو چیست ؟

کارشناسی خودرو چیست ؟

کارشناسی خودرو به کارشناسی کامل (0 تا 100) خودرو گفته می شود، که شامل کارشناسی رنگ، بدنه، فنی، آپشن ها و تست رانندگی به منظور بررسی سلامت و تعیین ارزش واقعی خودرو می باشد.
۱۳۹۸/۴/۳۰

کارشناسی خودرو به کارشناسی کامل (0 تا 100) خودرو گفته می شود، که شامل کارشناسی رنگ، بدنه، فنی، آپشن ها و تست رانندگی به منظور بررسی سلامت و تعیین ارزش واقعی خودرو می باشد.

image

 

کارشناسی رنگ خودرو

یکی از حساس ترین قسمت ها در کارشناسی خودرو کارشناسی رنگ خودرو می باشد، که در مرکز کارشناسی خودرو پایتخت توسط دستگاه دیجیتال با دقت بالا انجام می شود؛ آیا تنها با استفاده از دستگاه تشخیص رنگ می شود اطمینان حاصل کرد که ماشین بدون رنگ است ؟ در جواب این سوال باید گفت خیر! پس دلالان، صافکاران و نقاشان عزیز دست روی دست گذاشته اند؟ برخی از صافکارها و نقاش های ماهر، آنچنان با دقت بالا خودرو را ترمیم می کنند که تنها مالک خودرو آگاهی دارد که خودرو رنگ می باشد.

عملکرد دستگاه تشخیص رنگ بر اساس ضخامت رنگ استفاده شده می باشد، حال آنکه بعضی از نقاشان خودرو این دستگاه را در اختیار دارند و عدد بدست آمده را در همه جا یکسان می کنند، که بعضی از کارشناسان خودرو مبتدی قادر به تشخیص آن نمی باشند. تیم کارشناس خودرو پایتخت نه تنها با استفاده از دستگاه دیجیتال بلکه با بررسی المان های دیگر از جمله دانه های رنگ، تجربه و … دست کلاهبرداران حرفه ای را برملا می کنند!

کارشناسی بدنه خودرو

  • کارشناس تعویض قطعات بدنه خودرو
  • کارشناسی شاسی ها و ستون ها

کارشناسی تعویض قطعات بدنه خودرو : یکی از اصلی ترین قسمت هایی که هر کارشناس خودرو باید به آن توجه کند کارشناسی تعویض قطعات خودرو است؛ در مبحث رنگ خودرو گفته شد که صافکاران و نقاشان ماهر به راحتی می توانند قطعات را تعویض یا رنگ کنند، که تنها فروشنده از آن اطلاع دارد، هرگونه تغییر شکل بدنه خودرو، ضربه یا زنگ زدگی سبب می شود که استحکام و ایمنی خودرو کاهش یابد، که تنها تعمیر اصولی یا تعویض آن قسمت می تواند ایمنی و استحکام خودرو به حالت قبل برگرداند. متاسفانه در ایران ترجیح داده می شود که حدالامکان قطعات خودرو تعویض یا رنگ نشوند، چون خودرو افت شدید قیمت خواهد داشت! وظیفه کارشناس خودرو بررسی دقیق خودرو و پی بردن به قطعات تعویض شده، همچنین مشاوره در زمینه قطعات صافکاری، دفرم شده، زنگ زده و آفتاب سوخته است.

کارشناسی شاسی ها و ستون ها : شاسی اصلی‌ترین بخش بدنه یک خودرو است، که می توان آن را اسکلت خودرو نامید، زمانی شاسی ضربه می خورد یا دفرمه می شود که خودرو تصادف شدیدی داشته باشد. کارشناسان مجرب مرکز کارشناس خودرو پایتخت با بررسی دقیق این قسمت خریدار را از این ضعف بزرگ خودرو مطلع می کنند. ستون ها نبز از اجزای اصلی خودرو هستند، که محل اتصال سقف با بدنه خودرو می باشد، در برخی موارد برای تعویض قطعات خودرو ستون بریده می شود و دوباره جوش داده می شود که ضعف بدی برای خودرو محسوب می شود.

کارشناسی فنی خودرو

  • کارشناسی موتور : موتور اصلی ترین عضو خودرو می باشد و سلامت آن از اهمیت بالایی برخودار است، خریداران محترم در هنگام خرید باید توجه ویژه ای به آن نسبت به بقیه قسمت های خودرو داشته باشند. هرچقدر ظاهر موتور تمیز یا صدای موتور کم باشد، نیازمند آن است توسط کارشناس خودرو به طور کامل بررسی شود. بررسی روغن سوزی، کمپرس و به طور کل سلامت موتور اگر به درستی انجام نشود، هزینه های سنگینی را بر دوش خریدار می گذارد.
  • کارشناسی گیربکس : تیم کارشناسان پایتخت با تجربه فراوان در انواع گیربکس دنده ای و اتومات، با توجه به اینکه عملکرد گیربکس های اتومات در انواع خودرو ها متفاوت می باشند و تنها کارشناس حرفه ای قادر به تشخیص آن می باشد و هزینه تعمیرات بالایی دارند، کارشناسی دقیقی بر روی خودرو انجام می دهند.
  • کارکرد خودرو: معمولا برای بررسی کامپیتور (ECU) همچنین کارکرد خودرو از دستگاه دیاگ استفاده می شود.

آیا دستگاه دیاگ قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو می باشد؟ در جواب این سوال باید گفت که هم بله و هم خیر !

زمانی که تنها به روش قدیمی کیلومتر خودرو کم شده باشد، دستگاه دیاگ قادر به تشخیص کیلومتر خودرو می باشد. حال اگر از ECU خودرو تغییر پیدا کرده باشد، دستگاه دیاگ قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو نیست! وظیفه کارشناسی خودرو در این مواقع چیست؟ کارشناس خودرو با توجه به تجربه بالا و بررسی المان های مختلف ظاهری و فنی می تواند به کارکرد واقعی خودرو و دستکاری شدن کیلومتر پی ببرد.

تست آپشن ها و تجهیزات جانبی

به وسیله دیاگ قادر خواهیم بود به ایرادات فنی، برقی خودرو از جمله سیستم ترمز و کیسه های هوا و سلامت آپشن ها پی ببریم. کارشناسی آپشن ها از اهمیت خاصی برای خودرهای گران قیمت برخوردار است و در تعیین قیمت خودرو نقش بسازایی می گذارد. کارشناسان پایتخت با بررس تمام آپشن ها، از جمله سیستم سرمایشی و گرمایشی و انواع سنسورها، گمرکن و سردکن صندلی ها، سانروف و … به صورت دستی و دستگاه دیاگ کارشناسی دقیقی نسبت به این قسمت خواهند داشت.

تست رانندگی خودرو

به منظور بررسی عملکرد کلی خودرو، بررسی جلوبندی، سیستم تعلیق و ترمز، گیربکس و عملکرد صحیح آپشن ها و … تست رانندگی توسط کارشناسان مرکز کارشناس خودرو پایتخت انجام می شود، تا بررسی سلامت خودرو به طور کامل انجام گیرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

علی

۱۳۹۹/۱/۲
من یه پژو خریدم به اسم اینکه تصادف نکرده و ... الان که حدود 9 ماه ازش میگذره فهمیدم که ماشین تا حالا دوتا تصادف سخت داشته که شاسیش هم خورده ولی صاف کردن . البته یکی از دوستام بهم کارشناسی پایتخت و سایت https://irantestcar.ir رو معرفی کرد که ازشون کارشناسی گرفته خیلی راضی بود . تصمیم گرفتم منم حتما برای خرید بعدی از کارشناس کمک بگیرم

سامی

۱۳۹۸/۴/۳۰
واقعا نیازه که کارشناس بگیریم من ماشین خریدم به اسم بی رنگ بعدا متوجه شدم گلگیر و درب صندوق تعویضه و کلی ضرر کردم